1 op de 3 huishoudens bezit een tablet

21 maart 2013, 09:35

In bijna een op drie Nederlandse huishoudens is een (of meer) tablet(s) aanwezig. Het gaat om 32 procent van de markt, ofwel in 2,4 miljoen huishoudens. Dat blijkt uit het rapport Dutch Tablet User Q4 2012 van Telecompaper. 17 procent van de ondervraagden die nog geen tablet hebben, geeft aan dat hij van plan is om er één in de komende zes maanden aan te schaffen. Ter vergelijking: van de 14 procent die dat een half jaar geleden zei, heeft 11 procent de daad bij het woord gevoegd.

1,25 miljoen mensen iPad-eigenaar

De iPad van Apple is de populairste tablet op de Nederlandse markt. Er waren 1,25 miljoen iPad-eigenaren aan het eind van 2012 in ons land. Samsung volgt op de tweede plaats met 542.000 eigenaren van de Galaxy Tab. De keuze voor een Apple of een Sony tablet is relatief vaak gebeurd op basis van het merkimago. Eigenaren van Archos- of Acer-tablets kozen het apparaat juist relatief vaak op basis van prijs.

Gamen, e-mail en sociale media favoriet

De tablet wordt voornamelijk gebruikt om te internetten, gamen, e-mail en social media. Meer dan de helft van alle eigenaren gebruikt zijn/haar tablet voor deze doeleinden. Vergeleken met Q1 2012 gebruikten meer tablet-eigenaren hun device in Q4 voor social media en online tv streaming. Gemiddeld wordt een tablet iets meer dan negen uur per week gebruikt.

Voor Dutch Tablet Users Q4 2012 heeft Telecompaper 6.600 consumenten in de leeftijd tussen 12 en 80 ondervraagd.

6 op de 10 Nederlanders bezit smartphone

Uit een eerder rapport van Telecompaper (n=19.800) blijkt dat inmiddels 61 procent van de Nederlanders van 12 tot 80 jaar een smartphone bezit. Begin vorig jaar lag de smartphonepenetratie nog op 52 procent. De leeftijdsgroep 12 tot 19 jaar loopt voorop en Samsung blijft het populairste merk: een marktaandeel van 40 procent.

Smartphonegebruikers zijn gemiddeld genomen jonger, vaker man en hoger opgeleid/met een hoger inkomen. Wat opvalt, is dat het verschil met de gemiddelde Nederlandse bevolking in een jaar tijd niet kleiner is geworden.

Android groeit tot 60% marktaandeel

Het succes van Android gaat gelijk op met het succes van Samsung. Het marktaandeel van Android is gegroeid tot 60 procent. Apple wist zijn marktaandeel te vergroten tot 20 procent. De grootste mobiele merken in de markt voor smartphones zijn Hi, T-Mobile en Vodafone: deze hebben naar verhouding de meeste smartphones bij hun klanten. Vodafone en T-Mobile samen nemen meer dan de helft van de smartphonemarkt voor hun rekening.

De keuze voor een bepaald type telefoon wordt sterk beïnvloed door de beschikbaarheid van apps. Dit is niet verrassend aangezien 80 procent – en groeiend – van de gebruikers apps downloadt en installeert. Met name gratis apps zijn geliefd.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: NASA Goddard Space Flight Center (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Chelsea Bosters

    Ik vind het heel belangrijk dat webwinkels ook een goede site hebben voor tablets. voortaan helemaal als professionals. Net als op http://www.chelseabosters.nl waar ze ook info geven voor ondernemers ( online ) erg handige site!


    21 maart 2013 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!