10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 47
Ook deze week heb ik weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere het Search Marketing Report 2012, Global Video Index Q3 2012 en onderzoek online en social media berichten over steden.
Zoekmachinemarketing boekt flinke groei in 2012
Na een vlakkere groei in 2008-2010 kent zoekmachinemarketing in 2012 de grootste absolute toename ooit. Dat concludeert Econsultancy in het State of Search Marketing Report 2012 (n=900). In de 8 jaar dat Econsultancy het onderzoek uitvoert, zijn de uitgaven nog nooit zoveel gegroeid als nu. Er wordt dit jaar gemiddeld 19% meer besteed, dat is 3,6 miljard dollar meer dan in 2011. Hoewel SEM in online marketingland een van de oudste diciplines is, is de dynamiek zeer veranderlijk. Voor dit jaar geldt: “…change is afoot, with more marketers prioritizing integration and attribution in SEM.“
Zombies, hersenen en Twitter
Wat hebben zombies, hersenen en Twitter met elkaar te maken? Nou, je neemt de eerste aflevering van de bekende zombieserie The Walking Dead. Je onderzoekt hoe de hersenen van kijkers reageren op verschillende scenes. Tot slot vergelijk je de resultaten met de reacties op Twitter. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Harmony Institute (HI) deed het, met interessante resultaten.
Marktaandeel tablet in TV-consumptie aanzienlijk vergroot
De term TV slaat tegenwoordig niet uitsluitend meer op de “buis” in de woonkamer, maar is in de laatste 2 jaar uitgegroeid tot een veel wijder begrip. Het staat nu in het kader van TV Everywhere en is synoniem voor videoconsumptie in het algemeen. De hedendaagse consument kijkt steeds vaker TV op een veelheid van andere apparaten dan het klassieke toestel, waarbij die non-traditionele sessies bovendien steeds langer duren, met als gevolg dat de tablet steeds meer als eerste scherm lijkt te worden gebruikt. Althans dat blijkt de conclusie van Ooyala in hun meest recente Global Video Index-rapport over het 3e kwartaal van 2012.
Onderzoek online en social media berichten over steden
Voor het derde jaar op rij heeft Clipit de online berichtgeving over steden onderzocht. In het onderzoek van vorig jaar kwam Groningen als online meest besproken stad naar boven. Dit jaar is Groningen van zijn troon gestoten door de hoofdstad van Overijssel; Zwolle. Deze sportieve stad heeft niet alleen veel online buzz weten te creëren, maar ook zeer positieve. In het onderzoek wordt er onder andere rekening gehouden met het aantal berichten waarin de stadsnaam wordt genoemd in verhouding tot het aantal inwoners. Daarnaast is gekeken naar de mate van positieve versus negatieve berichten, het soort bronnen waarop geschreven wordt en de waarde die al deze berichten vertegenwoordig voor de stad.
EU-bedrijven lopen uit de pas met consumentenzorgen over online tracking
Dit onderzoek (uitgevoerd door Ipsos MORI in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland, n=4.000) laat zien dat bedrijven in heel Europa op grote schaal via 'tracking' het online gedrag van consumenten volgen, en dat consumenten zich terdege bewust zijn van deze activiteit en dat ze verwachten dat websites eerst hun toestemming moeten verkrijgen voor het tracken van hun online gedrag. Ondanks de invoering van de EU-cookierichtlijn in mei 2011, vraagt slechts een minderheid van alle bedrijven om toestemming van de gebruikers, voordat ze cookies plaatsen.
comScore voorspelt 17 procent groei voor de Amerikaanse e-commerce uitgaven tijdens feestdagen
“comScore reported holiday season retail e-commerce spending for the first 18 days of the November – December 2012 holiday season, as well as its official spending forecast for the season. For the holiday season-to-date, $10.1 billion has been spent online, marking a 16-percent increase versus the corresponding days last year. Thursday, November 8 has been the heaviest online spending day of the season to date at $829 million.”
Economic Value of the Advertising-Supported Internet Ecosystem
In samenwerking met Harvard Business School heeft het Amerikaanse IAB onderzoek gedaan naar de internetindustrie in de VS. Het onderzoek geeft onder meer inzicht in de omvang en de economische en sociale voordelen van deze steeds groter wordende industrie.
Mobile Web Advertising Measurement Guidelines v2.0
Om het voor merken eenvoudiger te maken om mobile advertising in te zetten, presenteert de Taskforce Mobile van IAB Nederland een overzicht van mobile display formaten. Deze richtlijnen zijn onlangs vernieuwd. Deze vernieuwde richtlijnen kun je hier downloaden. De update van de richtlijnen was nodig vanwege de enorme groei van mobiel gebruik. “Mobile advertising wordt door steeds meer bureaus en merken ingezet en wordt steeds vaker als kanaal in de mediamix opgenomen. De snel stijgende lijn van het aantal dagelijkse mobile internet gebruikers, de uitgebreide mogelijkheden van de hedendaagse mobile devices en het grote aantal aangeboden applicaties spelen hier een grote rol in. Met behulp van dit standaard mobile display formaten document willen we de ‘standaarden-drempel’ wegnemen. “, aldus Len Clabbers van de IAB-taskforce Mobile.
Veel inactieve Facebookpagina's
Veel Facebook fanpagina's zijn inactief. Dat stelt althans Recommend.ly. Meer dan tweederde (70.1%) van de Facebookpagina's wordt minder dan 1 keer per maand ververst. Voor het onderzoek zijn 5,7 miljoen Facebookpagina's geanalyseerd. Community pages zijn het vaakst inactief (79.3%), gevolgd door bedrijfspagina's (73.5%).
The Data Management Platform
Big Data speelt een steeds grotere rol binnen de digitale marketing-branche. Daarom heeft IAB U.S. in samenwerking met de Winterberry Group deze whitepaper geschreven. Het rapport zet uiteen waarom Data Management Platforms goede technologische oplossingen zijn tegen ophopingen die ontstaan door grote hoeveelheden multichannel data. DMP’s zijn zeer geschikt voor het samenvoegen, integreren, managen en verspreiden van die data. Voor marketeers worden de data daardoor begrijpelijker en bruikbaarder.
Afbeelding: Robert Scoble (cc)
Betreffende “Veel inactieve Facebookpagina’s”:
“This is despite the fact that best practice suggests that brands need to post frequent updates in order to maintain engagement with their fans.
But the study of 5.7m Facebook Pages suggests that most businesses are still struggling to drive any real consumer engagement through the social network.”
De gegevens spreken voor zich dat er nog een lange weg te gaan is om het kanaaldenken om te zetten naar de business als uitgangspunt.