10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 5 2012
Ook deze week heb ik weer een selectie gemaakt van 10 interessante onderzoeken die ik afgelopen week tegenkwam. Deze week onder andere cijfers over de verkoop van Connected TV's, een case over merkbetrokkenheid, de impact van prijsveranderingen op de verkoop van apps en omzetcijfers van Google Play.
De invloed van Facebook op brand commitment
In 2013 kunnen merken er niet meer onderuit: de ROI aantonen van hun social media-activiteiten. Om het effect op merkniveau te meten, is brand commitment een sterke basis. Na een nulmeting voerde UPC een tweede brand commitment-meting binnen de community op Facebook uit om de progressie te meten. De resultaten mogen wij van UPC exclusief op Marketingfacts publiceren.
Smile! You’re on Facebook!
Uit onderzoek gedaan in een samenwerking tussen twee Duitse universiteiten blijkt dat meer dan eenderde van de mensen na op Facebook bezig te zijn geweest rapporteert negatieve gevoelens te hebben. De belangrijkste reden voor deze negatieve gevoelens is volgens de onderzoekers te wijten aan jaloers zijn op de 'Facebook-vrienden'.
10 mythen over multichannel retail ontzenuwd
Bij webshopeigenaren bestaan veel onderzekerheden over het opzetten van een multichannelstrategie. Het onderzoeksbureau PwC ontkracht in een eigen studie 10 mythen op dit gebied. Een multichannelstrategie opzetten om een bredere doelgroep te bereiken kan voor retailers een ingewikkelde kwestie zijn. Verkeerde informatie kan ervoor zorgen dat een retailer andere verwachtingen van een dergelijke strategie heeft. Hieronder staan tien voorbeelden van mythen die over multichannel bestaan.
Verwachtingen verkopen WebTV naar beneden bijgesteld
In de toekomst kan alles een display zijn. Zo ver zijn we echter nog lang niet. Voorlopig blijft het nog bij het voorzichtig doorontwikkelen van connected cars of smart wearables en displays in spiegels en ramen. Dichter bij huis is de connected TV. Het was al weer een flinkte tijden geleden sinds ik voor het laatst wat cijfers had gezien. Daarom klopte ik afgelopen week aan bij GfK aan voor een update van de (verwachte) verkopen van WebTV's.
The Impact of Price Changes
Dit maandelijkse rapport van Distimo staat deze maand in het teken van prijswijzigingen en het effect dat het heeft op de downloads en verkopen van een mobiele applicatie. Veel ontwikkelaars veranderen van tijd tot tijd de prijs van hun app, waarvan sommigen erg succesvol lijken.
Impressies en kliks van Google Shopping advertenties gegroeid
Uit data van Marin Software blijkt dat Amerikaanse adverteerders veel succes hebben gehad met lanceren van PLA (Product listing ads).
Het aandeel van PLA kliks in het totaal aantal kliks in de VS groeide van 2,1% in januari 2012 naar 6,6% in december 2012. Dat geeft wel aan dat shoppers in toenemende mate de listings als relevant beschouwd.
Omzet Google Play neemt (eindelijk) flink toe
Hoewel de Apple App Store nog altijd 3,5 keer meer omzet dan de Google Play store, ziet Google de inkomsten uit haar applicatiewinkel sneller groeien. De maandelijkse omzet van Google Play groeide in afgelopen december maar liefst met eenderde ten opzichte van de maand ervoor. Dat blijkt uit cijfers van App Annie, een bedrijf dat zich specialiseert in App Analytics.
“Twitter snelst groeiende sociale medium”
Met een groei van 40% van de actieve userbase, gelijk aan 288 miljoen gebruikers, is Twitter het snelst groeiende sociale netwerk, dat stelt Global Web Index. Deze titel heb ik bewust even tussen haakjes gezet. Hetzelfde onderzoek kopte namelijk ook dat Google+ na Facebook het grootste aantal actieve gebruikers heeft. De data komt van 130.000 “interviews” van internetgebruik uit 31 internationale markten, waarmee het claimt zo'n 90% van de internet-gebruikende populatie te dekken. GWI heeft nog niet heel duidelijk kunnen maken wat dit nu exact betekent, dus gezond wantrouwen is hier wel op zijn plek.
Inbound marketing in de ICT
Veel ICT-ondernemingen maken geen effectief gebruik van inbound marketing, zo schrijft de stichting ICT Valley in dit onderzoek. Voor het onderzoek werden meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ICT-sector ondervraagd. Ongeveer 80% van de ICT-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse Business-to-Business ondernemingen.
Mobile Commerce to Quadruple to $31 Billion in Next 5 Years
De verkopen van goederen en diensten via smartphones waren in 2012 in de VS goed voor 8 miljard dollar. Dat is 3% van de totale online verkopen en 1% van de totale retail verkopen. Dat blijkt uit cijfers van Forrester. De omzet is voor een groot deel afkomstig van een zeer klein clubje retailers, zoals Amazon en eBay. Bij de meeste winkeliers maakt mobiel nog maar 1,5% op van de totale online verkopen.
Afbeelding: Alex E. Proimos (cc)
Danny, thnx for sharing!
Inspirerende data,
Groet,
JP