10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 8 2013
Ook deze week heb ik weer een selectie gemaakt van de 10 meest interessante onderoeken van afgelopen week. Veruit het meest bekeken deze week was het social media onderzoek van Newcom. Na publicatie op Marketingfacts verscheen het onderzoek onder andere op Nu.nl, Tweakers en de Volkskrant. Daarnaast publiceerde Jordie van Rijn een artikel over onderzoek van Knotice over het toenemend aantal mobiele e-mail opens, en namen we twee onderzoeken op in de kennisbank over het zakelijk gebruik van tablets en smartphones.
Social media in Nederland 2013: Groei van gebruik Twitter en Facebook afgevlakt
De groei van Facebook vlakt af, Twitteraars zijn actieve social media gebruikers en sociale media zijn normaal geworden voor de Nederlanders. Dat zijn een paar van de belangrijkste resultaten van het jaarlijkse grootschalige social media onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Van 2011 naar 2012 groeide het aantal Facebookgebruikers nog explosief met 45 procent, afgelopen jaar is het gebruik van Facebook met 3 procent gestegen naar 7,9 miljoen gebruikers. In Nederland zijn Facebook en YouTube veruit de grootste platformen. Het Twittergebruik bleef relatief stabiel, het gebruik van LinkedIn is wel flink gegroeid.
Groei mobile e-mail vlakt af, mobile tipping point in zicht
Als je nog niet al je marketinguitingen op een klein scherm hebt bekeken, dan is nu de tijd aangebroken. Mobile e-mail is hot, en niet in de zin van een hype, maar in de zin dat je er rekening mee moet houden omdat je anders geld verliest. E-mail verschuift van een puur desktopgeoriënteerde bezigheid naar de echte, always-on wereld. Met een breder gebruik over verschillende devices. Op de desktop, maar ook met een sterk deel mobiel. Uit een nieuw rapport met mobile e-mail-statistieken van Knotice komen een aantal interessante conclusies.
Exponentiele groei in aantal zakelijke tablets
Het gebruik van zakelijke tablets neemt nog altijd snel toe. Uit cijfers van Computer Profile blijkt dat in Q4 2012 het aantal zakelijke tablets viermaal zo groot was als eind 2011. Dat komt enerzijds doordat het aantal bedrijven waar zakelijke tablets wordt gebruikt nog altijd snel toeneemt en anderzijds doordat het aantal tablets per bedrijfsvestiging blijft stijgen. Net als op de consumentenmarkt is Apple veruit de belangrijkste speler. Van alle door Computer Profile geïnventariseerde tablets betreft ruim 8 op de 10 tablets een iPad 1, 2 of 3. Samsung heeft een aandeel in het totaal van circa 7 procent.
Online bestedingen Duitsland flink gestegen
De online consumentenuitgaven in Duitsland zijn in 2012 met 27 procent gegroeid. Het afgelopen jaar was online retail goed voor 27 miljard euro. Waar de groei van de online omzet van Otto afnam, steeg die van Amazon en Zalando. Het online kanaal is daarmee goed voor 70,2 procent van alle verkoop op afstand in Duitsland, wat totale waarde van 39 miljard euro kent.
Populariteit iPhone als zakelijke smartphone groeit sterk
Apple is de snelste stijger op de markt voor zakelijke smartphones. Een kwart van de zakelijke smartphones die momenteel in gebruik is bij Nederlandse commerciële en publieke instellingen betreft een iPhone. Een jaar geleden bedroeg dat nog een kleine 16 procent van de zakelijke smartphones. Samsung manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een geduchte concurrent op de zakelijke markt. In september 2011 bedroeg het aandeel Samsung smartphones een kleine 2 procent.
De toekomst van TV
GfK heeft in opdracht van MIE internationaal het TV-gebruik van consumenten onderzocht (n=500 per land). De vragen die centraal stond waren hoe gaat het TV-kijken zich ontwikkelen, is er een kans voor connected TV, wat is de rol van social media bij TV kijken en in hoeverre staan wij open voor veranderingen? Uit dat onderzoek blijkt dat de Nederlander maar weinig geïnteresseerd is in innovatieve TV functies. Zo is het social media gebruik tijdens TV-kijken beperkt, worden sites van TV-programma's weinig bezocht en kijken liever in een print TV-gids dan in een electronische variant (EPG).
Moving Pictures 2012
Het televisiescherm blijft dominant maar tablets en smartphones worden wel steeds vaker gebruikt voor het kijken naar audiovisuele (AV) content. Dat blijkt uit dit onderzoek waarin SKO het kijken van AV-content op de verschillende devices zoals TV, PC, smartphones en tablets onder de loep neemt. Het toenemend gebruik van video op tablets em smartphones is met name te wijten aan de nog altijd snel toenemende adoptie van de apparaten.
Instagram gebruik
Uit data van Simply Measured blijkt dat 59% van de Interbrand 100 gebruik maakt van Instagram. Een stijging van 54% ten opzichte van november. Ook de activiteit van de merken neemt toe. 41% van de merken post minstens 1 foto per week, dat was het kwartaal er voor nog 34%. De interactie op deze foto's is met 35% toegenomen. De gemiddelde merkfoto ontvangt 4.800 interacties (likes, reacties, tweets en Facebook shares).
Online travel bestedingen in Amerika voor het eerst boven $100 miljard
comScore komt elk jaar met een rapport over hoe de travelwereld er in Amerika voor staat. Voor het eerst kwamen de online bestedingen in Amerika boven de $100 miljard uit. Dat is 9% meer dan het voorgaande jaar, waarbij luchtvaart bijna twee-derde van deze bestedingen op zich neemt.
Gemiddelde CTRs van tablet en smartphone ads
Uit nieuw onderzoek van Marin Software, The Mobile Search Advertising Around The Globe report, blijkt dat Australië de hoogste penetratie tablet kliks (9,3%), én de hoogte penetratie smartphones kliks (11,7%) heeft.
Afbeelding: Foreign and Commonwealth Office (cc)