10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 11 2013
Ik heb weer een selectie gemaakt van 10 interessante onderzoeken van afgelopen week. Zelf vond ik met name het wetenschappelijke onderzoek 'Word usage mirrors community structure in the online social network Twitter' erg interessant. Hierin beschrijven de onderzoekers dat zij groepen twitteraars hebben geïdentificeerd met elk een eigen taalgebruik. Verder was er het onderzoek van spotONvision naar B2B beslissers, en het privacy & Big Data rapport van VINT.
Hoe bereik je de B2B-beslisser?
Het is steeds moeilijker om business buyers te bereiken. Het is allang niet meer genoeg om aanwezig te zijn op beurzen of om veel budget te pompen in direct marketing. De kennis bij B2B-kopers is veel groter dan voorheen. Hoe zorg je ervoor dat je in het huidige tijdperk je doelgroep bereikt? Daartoe publiceerde spotONvision vandaag de Business Buyer Insights: de resultaten van een onderzoek naar het gedrag van beslissers binnen B2B.
B2B-marketing en sales alignment: drie experts aan het woord
Marketeers en verkopers: het is in veel B2B-organisaties een moeizaam huwelijk. Hebben we elkaar nodig? Ja, natuurlijk. Maar begrijpen we elkaar ook? Vooruit, soms een beetje. Hoe creëren we wederzijds begrip en kunnen we samen succesvol optrekken in het digitale tijdperk? Ik vroeg het aan drie ervaringsdeskundigen: Ronald Velten (Marketing, Communications & Citizenship Director bij IBM Benelux), Reg van Steen (Sector Directeur Business & Finance bij TNS NIPO) en Berd Warmelts (eigenaar Nexus B2B). Op 27 maart spreken zij tijdens de NIMA Expert Class ‘B2B marketing & sales alignment’.
Privacy als smeerolie van de Big Data-economie [download]
De ontwikkeling van Big Data en haar toepassingen zet privacy op scherp. Big Data is een realiteit waar bijzonder veel economische waarde in zit, maar Big Data voedt ook het onbehagen inzake privacy; tussen organisaties en individuen moeten we hier een goede balans in zien te creëren. Privacy in een Big Data-tijdperk biedt nieuwe uitdagingen maar ook kansen, want persoonlijke informatie is smeerolie zowel als brandstof voor de digitale economie.
Handleiding voor het kiezen van een Content Management Systeem
Een goed web CMS is goud waard. Het is daarom belangrijk dat je er 1 selecteert die bij jouw organisatie aansluit. Maar hoe word je wijs uit de zee aan content management systemen dat tegenwoordig beschikbaar is. In deze handleiding wordt een aantal opties voor web content management besproken en wordt stilgestaan bij de afwegingen die komen kijken bij het selecteren van een CMS.
OPTA jaarverslag en marktmonitor 2012
Door het succes van mobiel internet is sms definitief op z’n retour. Dit is een van de conclusies uit OPTA’s marktmonitor 2012. Per mobiele telefoon worden maandelijks gemiddeld nog maar 36 sms-berichtjes verstuurd. Dit is een daling van 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het maandelijks verbruik van internet per mobiel is met maar liefst 42 procent gestegen: van 128 Mb naar 182 Mb.
Word usage mirrors community structure in the online social network Twitter
Uit dit wetenschappelijk onderzoek op basis van miljoenen tweets blijkt dat Twitter geen 1 open netwerk is, maar er sterke groepsvorming bestaan. Deze groepen hebben niet alleen een hoge dichtheid van gedeelde connecties, ook hebben zij een eigen taal. Dat concluderen de onderzoekers John Bryden, Sebastian Funk en Vincent Jansen.
‘Europese online retail groeit 70 procent in 5 jaar’
De online retailbestedingen in Europa zullen tot eind 2017 met ongeveer 70 procent groeien, verwacht Forrester Research. Dat komt neer op een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 11 procent. De groei in de VS is volgens het bureau kleiner: 60 procent over 5 jaar.
Zeven op tien Belgen actief op sociale netwerken
69% van de Belgen is lid van minstens één sociaal netwerk. Gemiddeld zijn Belgen actief op 1,4 sociale netwerksites, maar een minderheid van 2% is zelfs lid van vijf of meer netwerken. Verder blijkt uit dit onderzoek dat de Belgische sociale netwerkgebruiker gemiddeld met 3 merken in interactie treedt.
Spotify werft 1 miljoen nieuwe betalende abonnees in 3 maanden
Spotify heeft de afgelopen drie maanden een miljoen nieuwe betalende gebruikers aan weten te trekken. Inmiddels betaalt 1 op de 4 gebruikers voor de streaming muziekdienst. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die het bedrijf dinsdag bekend heeft gemaakt.
Teens and Technology 2013
De smartphone adoptie onder Amerikaanse tieners is hoog en velen beschikken over mobiel internet. Het is zelfs zo dat voor 1 op de 4 tieners de smartphone het eerste apparaat is wanneer zij online gaan. De smartphone verslaat daarmee dus de desktop of laptop.
Afbeelding: Andy Bullock (cc)