10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 24 2013
We naderen de helft van het jaar en dat betekent dat er weer flink wat onderzoeken worden gepubliceerd. In deze blog zet ik 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje. Deze week onder andere cijfers over de tarieven van zzp'ers, de resultaten van een onderzoek naar verwachte betaalmodellen van online nieuwsplatformen en cijfers van de nationale e-mail benchmark.
GfK: “44 procent van de Nederlandse internetters gebruikt tablet”
44 procent van de Nederlandse internetters van 13 jaar maakt gebruik/is in bezit (streep door wat niet van toepassing is) van een tablet. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van Intomart GfK. In de eerste helft van 2013 kwamen er 1,3 miljoen tabletgebruikers bij. Daarmee staat het totaal nu op 5,6 miljoen. Daarnaast rapporteert GfK totaal 8 miljoen smartphonegebruikers. De stijging in het gebruik van tablets en smartphones zit 'm voor een groot gedeelte in de groei in het seniorensegment. Een op de drie 65-plussers bezit een tablet, hetzelfde geldt voor smartphones.
Mediabestedingen in 2012 flink gedaald, alleen online niet in rode cijfers
De mediabestedingen zijn het afgelopen jaar met 4,7 procent gedaald ten opzichte van 2011. In 2012 is er totaal 4,69 miljard euro besteed aan advertising. Dat is meer dan 15 procent onder het niveau van 2008, het laatste jaar voor de crisis. Dat blijkt allemaal uit cijfers van Nielsen, dat gisteren de cijfers over de mediabestedingen van 2012 in Nederland publiceerde. Internet was het enige medium dat zwarte cijfers draaide (+8,4 procent), zo bleek al eerder uit cijfers van het IAB.
3 redenen om nog eens goed naar je social media strategie te kijken
Je bedrijf is actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog wel op een set andere sociale media. Met andere woorden, je hebt werk gemaakt van je aanwezigheid op sociale media. Maar beschik je ook over een samenhangende sociale strategie gericht op het optimaliseren van de ROI van je social media inspanningen?
De Nationale E-mail Benchmark 2013: kliks en opens licht gedaald
Nederland scoort goed op e-mail marketing. Dat blijkt uit de tweede Nationale E-mail Benchmark die de DDMA vandaag heeft gepresenteerd. Voor het onderzoek zijn 4,6 miljard e-mails, verzonden via zes grote marktpartijen, onderzocht. Van alle mailings werd gemiddeld 33 procent geopend. Bij 8 procent van de mailings klikte de ontvanger op een link. In de benchmark vind je de gemiddelde ratio’s gemeten over alle branches, markten, omvang e-mailbestanden, verzenddagen en -tijdstippen.
Waarom community members zich engagen
De kerntaak van communitymanagers is om engagement onder de communityleden te creëren. Tegelijkertijd zien communitymanagers dit ook als hun nummer-1 obstakel. Tijdens mijn scriptieonderzoek zoek ik uit waarom leden van een community engagen. Hierdoor weten communitymanagers op welke elementen ze zich het beste kunnen richten om de engagement te verhogen.
Online videoconsumptie: aandeel van mobiel voor het eerst groter dan 10 procent
“Veranderingen gaan langzaam en dan ineens zijn ze een feit”. Met die openingszin gepubliceerde Ooyala gisteren de nieuwste editie van haar onderzoeksrapport 'Global Video Index Q1/2013'. De resultaten betreffen het (online) videokijkgedrag van 200 miljoen unieke gebruikers in meer dan 130 landen.
Sponsorvermelding maakt kijker kritisch
De oplettende televisiekijker is het misschien al opgevallen: sinds een kleine twee jaar verschijnen er informatielabels bij sommige gesponsorde programma’s op de commerciële zenders. Zo is er in Goede Tijden Slechte Tijden op RTL 4 een ‘PP’ logo te zien, vergezeld van de tekst ‘Dit programma bevat product placement’. Bij We Love Camping op SBS 6 is een logo te zien waarin pictogrammen van o.a. een televisietoestel, een flesje en een auto elkaar afwisselden om aan te geven dat er merkproducten in het programma voorkomen.
Vijf nieuwe e-tailing modellen om rekening mee te houden
In tegenstelling tot de traditionele detailhandel, blijft online verkoop sterk stijgen. Niet alleen de traditionele retailers gaan voor online verkoop, ook nieuwe (internationale) pure players. Daarnaast zien we nieuwe vormen van samenwerking onstaan tussen verschillende spelers. Het online speelveld is druk geworden en veel consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Dit vraagt om een nieuwe ordening. Welke ontwikkelingen zijn zichtbaar in het online speelveld? Hoe kunnen (r)etailers zich onderscheiden?
Tarieven van freelancers flink gestegen
Freelancers verdienen gemiddeld 29% meer dan een jaar geleden. In een jaar tijd is het gemiddelde uurtarief gestegen van 42 euro naar 54 euro per uur. In de marketingbranche zijn de freelance tarieven gestegen van 46 euro naar 60 euro, een stijging van maar liefst 31%. Dat bljkt uit offertedata van het platform hoofdkraan.nl.
Grote veranderingen in online betaalmodellen op komst
Is de betaalmuur voor online content een reële optie of struikelen uitgevers over de bezwaren? En willen uitgevers samenwerken met nieuwe partijen die hun content willen aanbieden op de maat van het individu? In dit rapport lees je de bevindingen van onderzoek naar hoe uitgevers denken over betaalmodellen voor online content.