10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 5 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere het Nationale Social Media Onderzoek, het Trendrapport Onderwijs 2014-2015 en de Global CEO Survey 2014 van PwC.
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw
Ondanks signalen die het tegendeel lijken aan te geven, is het gebruik van Facebook het afgelopen jaar gestegen. Er zijn 8,9 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder die gebruikmaken van Facebook. Vorig jaar waren dit er 7,9 miljoen; dat betekent een stijging van 13 procent. Het dagelijks gebruik van Facebook is eveneens gestegen ten opzichte van 2013 (+ 22 procent), terwijl er juist minder Nederlanders dagelijks gebruikmaken van Twitter (- 6 procent) en LinkedIn (- 25 procent).
Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2014 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Keren jongeren Facebook de rug toe? Verovert Google+ terrein? En hoe staat het met nieuwe sociale netwerken als Instagram en SnapChat? Dat zijn de vragen waar het rapport antwoord op geeft.
De strijd om de consument tussen interactieve tv-aanbieders
De rode knop. Uitgesteld tv kijken. Op je tablet tv kijken. Reclame overslaan. Het hoort allemaal bij interactieve tv kijken en deze kruisbestuiving tussen internet en televisie wordt steeds meer gemeengoed in de huiskamer. Maar als we naar de aanbieders van interactieve televisie kijken, wie wint dan de strijd om de consument? Hoe oriënteren consumenten zich? WUA zocht het uit.
3 redenen om nog eens goed naar je social media strategie te kijken #adv
Je bedrijf is actief op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en misschien nog wel op een set andere sociale media. Met andere woorden, je hebt werk gemaakt van je aanwezigheid op sociale media. Maar beschik je ook over een samenhangende sociale strategie gericht op het optimaliseren van de ROI van je social media inspanningen?
From transactions to relationships
Consumenten zijn vaker bereid om hun persoonlijke gegevens te delen met retailers, met name als ze in ruil daarvoor iets terugkrijgen – bijvoorbeeld een gepersonaliseerde ervaring of aanbieding. Volgens de bevindingen uit het onderzoek is het percentage consumenten dat bereid is om zijn huidige locatie via gps met retailers te delen in een jaar tijd bijna verdubbeld, tot 36 procent. 38 procent van de consumenten is bereid zijn mobiele telefoonnummer te verstrekken om sms-berichten te kunnen ontvangen en 32 procent is bereid zijn social handles te delen met retailers.
Waar sluit men een nieuw abonnement met mobiel af?
Er zijn meerdere ‘online vechtmarkten’ aan te wijzen in 2014, maar de markt voor mobiele telefonie is er zeker één. Het is een markt waar ieder jaar nieuwe aanbieders opstaan en waar de concurrentie op prijs moordend is. Wie wint er in deze drukke markt en wie gaat er met de hoogste conversie vandoor? Wat gaat er goed bij de winnaar(s) en verliezers? WUA! zocht het uit.
‘Explosieve groei op tabletmarkt voorbij in 2014’
De tabletmarkt groeide in het vierde kwartaal nog steeds fors, maar door de verzadiging van grote markten als de VS en Europa zijn de tijden van echt explosieve groei voorbij.
Dutch Digital Market Overview December 2013
In deze presentatie heeft comScore enkele van de belangrijkste online cijfers voor het Nederlandse internetgebruik in december 2013 op een rijtje gezet. Van de 13,3 miljoen Nederlanders die het web op gingen bekeken er 11,3 miljoen video. Google was met 12,6 miljoen bezoekers de meest bezochte site.
Trendrapport Onderwijs 2014-2015
In dit rapport komen de technologietrends aan bod waarvan Kennisnet verwacht dat deze een belangrijke rol (gaan) spelen in het Nederlandse onderwijs de komende vijf jaar. Die trends worden toegelicht en geanalyseerd: waar liggen de kansen, waar de zwaktes en op welke onderwijsvraagstukken hebben ze de meeste impact?
17th Annual Global CEO Survey
Het aantal CEO’s dat vertrouwen heeft in een aantrekkende wereldeconomie in de komende 12 maanden, is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. 44 procent heeft vertrouwen in de economie, tegenover 18 procent in 2013.
Big game trends on Google
Merken en fans zijn meer dan ooit bezig met belangrijkste sportwedstrijden. Er zijn in januari in aanloop naar de Superbowl veel advertentiecampagnes gelanceerd. Die advertenties waren op YouTube al goed voor miljoenen views, twee keer zoveel als in 2013.
Afbeelding: Adam Clarkson (cc)