10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 15 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers over de Nederlandse digitale boekenwereld en diverse onderzoeken op customer service gebied.
Big data: lust of last? [infographic]
Tegenwoordig bieden bedrijven in toenemende mate hun producten en diensten ook (of zelfs: alleen nog maar) online aan. Bedrijven besteden steeds vaker zorgvuldig aandacht aan het opstellen van een concrete online-marketingstrategie om customer engagement te verhogen en de concurrentie voor te blijven. Een van de belangrijkste stappen om klantloyaliteit te verhogen, is customer segmentation: het uitsplitsen van online verzamelde klantdata. Maar nu de hoeveelheid online klantdata zo enorm toeneemt, lijkt dat een hele klus. Is big data wel zo waardevol als wordt beweerd?
Whitepaper: Connected marketing strategie #adv
E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.
E-books in cijfers: waar staan we nu?
De Oostenrijkse onderzoeker Ruediger Wischenbart heeft zijn jaarlijkse update van het Global eBook Report gisteren gepresenteerd tijdens de London Book Fair. Dit rapport laat een mooi en aardig compleet beeld zien van de e-bookontwikkelingen wereldwijd, met specificaties per land. Als je het rapport bestudeert, wordt duidelijk dat Nederland het verhoudingsgewijs zo slecht nog niet doet in vergelijking met de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Emotie: nieuwe B2B marketingtrend of oude wijsheid?
Kijk eens naar de complexiteit van B2B-sales en -marketing in de zin van processen, spelers, emoties en beslissingen. Als alles vervolgens goed bij elkaar komt, houd je er een betalende klant aan over. In het vorige week gepubliceerde onderzoek van spotONvision en TNS NIPO Business Buyer Insights XL 2014 worden grote B2B-aanschaffen onder de loep genomen (aanschafwaarde van meer dan 100.000 euro) en is er gekeken naar de rol van de koper in het koopproces. Belangrijkste conclusie? Een Nederlandse business buyer koopt liever van een leverancier die hem probeert te helpen, dan van een leverancier die hem iets probeert te verkopen.
Zorgen Facebook likes voor meer donaties en verkopen?
Facebook en andere sociale media hebben het voor veel consumenten mogelijk gemaakt om snel en makkelijk een goed doel, een overheidscampagne of een merk te steunen. Een leuke reclame liken, twitteren dat je aanhanger bent geworden van het Reumafonds of een positieve review schrijven. Veel bedrijven zijn blij als consumenten hun campagnes of merken op deze manier ondersteunen – volgens het commitment & consistency-principe van Robert Cialdini zijn zulke kleine acties immers de eerste stap richting de daadwerkelijke aankoop van producten. Maar worden deze kleine acties wel echt gevolgd door het kopen van producten of financieel steunen van goede doelen? Hoe groot is de kans dat iemand die een goed doel liket op Facebook ook werkelijk donaties aan het goede doel zal geven?
Global contact centre benchmarking 2013/14
We mogen er in de nabije toekomst ook niet meer vanuit gaan dat klanten –als ze er niet via selfservice uitkomen- automatisch de telefoon grijpen. Voor nieuwe generaties consumenten is telefonische klantenservice een beduidend minder vanzelfsprekende aangelegenheid.
Making life easy
Klanten laten zich niet zomaar sturen, zeker als daarmee geen voordeel kan worden behaald. Het is derhalve belangrijk dat consumenten ook baat hebben bij dergelijke initiatieven. Gemak speelt daarbij een belangrijke rol. De hamvraag is derhalve: hoe gemakkelijk is het gebruik van een specifiek servicekanaal?
Marketing in a multiscreen world
In deze studie werden 12.000 mensen tussen de 16 en 44 jaar in 30 landen ondervraagd over hun mediagebruik van de dag ervoor. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is wellicht dat we wereldwijd eenderde van ons mediagebruik minimaal twee schermen simultaan gebruiken. En van die tijd wordt slechts 40 procent (14 procent van de totale schermtijd) besteed aan meshing, waarbij de activiteit van het tweede scherm is gerelateerd aan het eerste scherm – zoals het bezoeken van een website naar aanleiding van een commercial of chatten met een vriend over de serie die op tv is. 60 procent van de simultane schermtijd (22 procent van de totale schermtijd) betreft stacking, waarbij we heel andere dingen aan het doen zijn op het tweede scherm.
Connected commerce
Connected commerce is een groeiende trend; 82 procent van de Nederlandse consumenten gebruikt het internet om in-store aankopen te onderzoeken. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (43 procent) geeft aan dat tablets de manier waarop ze winkelen hebben veranderd. Voor mobiele telefoons is dit 37 procent. Het Connected Commerce onderzoek gaat uitgebreid in op het koopgedrag via verschillende apparaten. Het onderzoek is uitgevoerd in 12 landen, waaronder Nederland, de VS en China.
Benchmarks Report 2013
Volgens dit onderzoek was in 2013 een totaal van 60,4 procent van de online advertenties zichtbaar. Dit is een iets optimistischer figuur dan het vaak genoemde 50 procent-tarief.