10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 19 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere de DM Barometer – Search marketing, Ukkies: hun brein en mediaopvoeding en Kinderen & tv-reclame.
SEO wordt geen contentmarketing, zegt de Nederlandse marketeer
Searchmarketing heeft een belangrijke plek in de marketingmix, zegt 71 procent van de marketeers. Dit vertaalt zich in het budget voor searchmarketing, dat bij opdrachtgevers gemiddeld 26 procent van het digitaal marketingbudget is. Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer: Search marketing’, een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.
5 manieren om als marketeer samen met IT’ers de online klantervaring te verbeteren
Bedrijven zijn volop bezig om de klant weer centraal in het denken te zetten. Het inrichten van de online klantervaring is een belangrijk onderdeel daarvan. Waar technologie in het verleden vooral het domein van IT was, strijden commerciële- en marketingteams steeds vaker om de leiding. Marketeers twijfelen vaak aan de capaciteit van hun IT collega’s om de laatste technologie toe te passen en een slimme ontwikkelagenda te volgen.
Voor wie nog luisteren wil: toename nationaal bereik met online radio
Je favoriete muziek via je laptop, tablet of smartphone online beluisteren. Uit onderzoek van ons, MeMo², blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder weleens online naar de radio luistert. Dit betekent dat bijna 6 miljoen Nederlanders de nieuwste hits via het internet beluisteren, een aantal dat nog hoger ligt als ook het online luistergedrag van tieners wordt meegenomen. Een mooie kans voor adverteerders.
YouTube Insights Q1 2014
Ze zijn gepassioneerd. Zij bepalen de trends. En wanneer ze een merk vinden die ze leuk, interessant of cool vinden dan vertellen ze hun vrienden erover. Het zijn de mensen van 18-34 jaar oud, en ze ademen YouTube. In deze editie van YouTube Insights laat Google zien hoe je op YouTube met deze groep in contact kan komen.
Kinderen & tv-reclame
Met een kwalitatieve methode is onderzocht hoe kinderen en ouders tegenover tv-reclame staan, hoe zij hierop reageren en wat werkt in tv-commercials voor kinderen. Kinderen zijn geobserveerd tijdens het kijken naar tv-commercials en daarna is in een vraaggesprek met hen besproken wat zij hiervan vonden. Ook zijn er gesprekken geweest met ouders over hoe hun kinderen voor de tv zitten.
Ukkies: hun brein en mediaopvoeding
Wat kunnen mediawijsheid-professionals adviseren aan ouders en pedagogisch medewerkers over de mediaopvoeding voor de jongste groep kinderen (0-6 jaar)? Hoe kunnen we met onze advisering zoveel mogelijk aansluiten bij de ervaring van veel ouders, die media voor jonge kinderen vaak gebruiken als een zoethouder?
Zelfregulering en verantwoorde reclame, ook digitaal
De Reclame Code Commissie heeft door Trendbox een onderzoek laten doen naar de visie van het Nederlandse adverterend bedrijfsleven op de zelfregulering in reclame en onder Nederlandse consumenten met name naar de herkenbaarheid van nieuwe digitale marketingadvertenties.
De 20 meest beeldbepalende Nederlandse video’s van het decennium
Een ‘viral’, dat was in 2004 nog gewoon een epidemie. ‘Streamen’, dat deed een rivier, en ‘embedden’ was voorbehouden aan journalisten. Online video heeft laten zien hoe snel een relatief nieuw communicatiemiddel binnen een paar jaar mainstream kan worden – niet in de laatste plaats dankzij YouTube. Welke Nederlandse online video’s van de afgelopen tien jaar zijn definitief in ons collectieve geheugen gegrift? Uit de inzendingen die onze oproep heeft voortgebracht is een longlist van 20 video’s gekomen.
Social Intelligence Report Q1 2014
Het Q1 2014 Social Intelligence Report van Adobe laat zien dat Facebook nog altijd het leidende social media platform is. De engagement is hoger op Facebook dan op andere platformen en dit neemt nog altijd toe. Dit recente onderzoeksrapport van Adobe bekijkt de impact van sociale media op merken vanuit een paid, owned en earned perspectief.
Ouderen & tablets
The number of people aged 65 and over accessing the internet has risen by more than a quarter in the past year, according to the latest Ofcom Adults’ Media Use and Attitudes Report 2014.