10 interessante onderzoeken van afgelopen week

9 juni 2014, 08:00

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 23 2014

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week o.a. cijfers over de meest gebruikte apps, mobiel bankieren en de tarieven van freelancers.

Online zoektrends in het hoger onderwijs

De kwaliteit en duurzaamheid van het hoger onderwijs moeten beter en de studiefinanciering krijgt een nieuwe vorm. Wat zien we hiervan terug in de zoekresultaten van Google? Hoe oriënteren jongeren zich online op een studiekeuze? Welke opleidingen en studentensteden zijn het meest populair? En nog belangrijker: hoe kun je als onderwijsinstelling optimaal inspelen op deze trends? Mijn collega’s van online marketing bureau Expand Online hebben door middel van zoekmachine trends de belangrijkste ontwikkelingen in onderwijsland in kaart gebracht.

Lees verder

Klanten voor het leven #adv

Hoe belangrijk is het voor bedrijven om klanten voor het leven te binden? Heel belangrijk, zeggen meer dan 500 marketeers in een onderzoek van eConsultancy en Sitecore. Desalniettemin geeft slechts 42 procent van de organisaties aan dat ze goed in staat zijn om erop te sturen, en slechts 11 procent geeft aan de CLV goed te kunnen meten. Dat blijkt uit dit onderzoek van Econsultancy, mogelijk gemaakt door Sitecore.

Download het rapport

Gebruik van Whatsapp blijft toenemen, Telegram en Snapchat op hun retour

Whatsapp blijft verreweg de meeste populaire messaging-app van dit moment. Daarentegen zijn de gedoodverfde opvolgers, na de overname van Whatsapp door Facebook, Telegram en Snapchat op hun retour.

In de maandelijkse lijst met de 100 meest populaire apps en websites op mobiele devices, de Wakoopa Mobile Top 100, bezet Telegram in mei de 65e plaats en Snapchat de 85e plaats. Voor Telegram betekent dit een daling van 10 plaatsen, voor Snapchat een verlies van 3. Dit staat in schril contrast met Whatsapp. Whatsapp in de meest populaire app in Nederland naast Facebook. Meer dan 55,8% van de Nederlands maakt gebruikt van de app.

Lees verder

Financial empowerment in the digital age 2014

Mobiel bankieren wordt volwassen. Europeanen die al langer gebruik maken van mobiel bankieren krijgen het beheren van hun financiën steeds beter onder de knie. Dat blijkt uit dit onderzoek van INg naar de wijze waarop Europeanen gebruik maken van mobiel bankieren.

Lees verder

NOM Folder Monitor 2014

Wie denkt dat door de digitalisering de huis-aan-huis folder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis. Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien een digitale folder. Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48%).

Lees verder

Freelancers Tarievenonderzoek 2014

Uit dit onderzoek blijkt dat de best betaalde freelancers van 2013, in 2014 21% minder zijn gaan verdienen. Freelancers die in 2013 minder dan €45 per uur rekenden, hebben daarentegen hun tarief zien groeien. De uurtarieven uit verschillende branches zijn hierdoor dichter bij elkaar komen te liggen, met een marktgemiddelde van €45 per uur.

Lees verder

AdEx Benchmark 2013

De online advertisingbestedingen zijn in Europa in 2013 met 11,9 procent zijn gegroeid naar een totale marktwaarde van 27,3 miljard euro. In 2012 was de online advertentiemarkt nog goed voor 24,4 miljard euro. De Oost-Europese markten zorgden voor de grootste groei. De gevestigde markten, waaronder Nederland, zetten hun stabiele groei voort gedreven door automated trading en door mobiel beter te benutten.

Lees verder

Gebruik van online video in Nederland 2014

Negen van de tien Nederlanders tussen de 14-65 jaar die online video kijken doen dit op primetime, zowel doordeweeks als in het weekend. Voor ruim de helft van de Nederlanders is het kijken naar online video op primetime een exclusieve activiteit. Vier van de tien combineren het met tv-kijken. De meeste online video’s worden thuis bekeken op pc of laptop en doorgaans alleen. Een kwart kijkt wel eens met partner en ongeveer één van de zeven met de kinderen. YouTube is de meest bezochte gratis site/app voor online video’s, gevolgd door Uitzending Gemist en Facebook. De meest gebruikte betaalde online videodiensten zijn Netflix, RTLXL en UPC.

Het aantal tablets en elektronische devices om mee te lezen neemt razendsnel toe. En dat resulteert weer in een toenemend momentum voor de markt in e-books. In 2014 zal de omzet voor e-books in het fictiesegment, inclusief kinderboeken en jongvolwassenenliteratuur, in Duitsland 396 miljoen euro bereiken.

Lees verder

Media Trend Outlook: E-Books on the Rise

In Nederland bereikt het aandeel omzet uit e-books in 2017 15 procent van de totale markt en in België zelfs 22 procent. Dat stelt PwC in Media Trend Outlook: E-Books on the Rise, gebaseerd op interviews met 1.000 Duitse internetgebruikers van 18 tot 85 jaar en 500 Nederlandse en 500 Belgische gebruikers over hun gebruik van en ervaringen met e-books.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!