10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 47 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week o.a. veel cijfers over het gebruik van de smartphone in Nederland in ‘Global Mobile Consumer Survey 2014’ van Deloitte en ‘What’s happening mobile 2014′ van Ruigrok, en een rapport met de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van TV en online video.
Ruim helft van online aankopen met iDEAL betaald
Iets meer dan de helft (53 procent) van alle online aankopen die in de eerste helft van 2014 door Nederlandse consumenten zijn gedaan, wordt afgerekend met iDEAL. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een nieuw initiatief van Thuiswinkel.org en Currence, die dit onderzoek halfjaarlijks gaan publiceren. De creditcard (12 procent) en acceptgiro (8 procent) zijn na iDEAL de meest gebruikte betaalmethoden. De top-5 wordt verder aangevuld met machtiging (6 procent) en overschrijving (5 procent).
Customer-driven online engagement #adv
Elk merk werkt online aan het uitbouwen van een trouwe klantenkring. Dat noemen we online engagement. Vaak proberen bedrijven dat te bereiken via de traditionele aanpak: ze zenden één boodschap naar hun hele doelgroep. Het is echter veel effectiever om iedere bezoeker persoonlijk relevante content aan te bieden. Dat noemen we customer-driven online engagement.
De positie van inbound marketing bij ICT-bedrijven
Uit een onderzoek van One4Marketing en ICT Valley blijkt dat ICT-bedrijven veelvuldig kansen voor inbound marketing laten schieten. Evenals vorig jaar werd onderzocht wat de positie is van inbound marketing. Er blijkt slechts een kleine positieve verschuiving te zijn ten aanzien van deze relatief nieuwe marketingfilosofie. Er zijn wel meer ondernemingen die proberen hun online marketing op een goede manier in te zetten. Maar er blijft nog een groot onbenut potentieel.
Global Mobile Consumer Survey 2014
De prijs is voor bijna 40% van de Nederlandse telefoonbezitters het belangrijkste aspect bij de aanschaf van een nieuwe telefoon, terwijl het merk van het device voor minder dan 20% van de consumenten de beslissende factor is. Verder heeft bijna 16% van alle smartphonebezitters een Sim Only-abonnement. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2013.
What’s happening mobile 2014
Het onderzoek is in juni van dit jaar uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders die in het bezit zijn van een mobiele telefoon. Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat Nederlanders hun mobiele telefoon moeilijk kunnen missen, het geeft ook inzicht in de mogelijkheden die de mobiele telefoon biedt voor marketing en marktonderzoek.
Family Business Survey 2014 – The Netherlands
Familiebedrijven zijn essentieel voor de Nederlandse economie. Ze vertegenwoordigen bijna 70% van alle Nederlandse bedrijven en zijn beter geweerd tegen economische onrust omdat ze minder risico’s nemen en meer gericht zijn op de lange termijn. Daarnaast zijn familiebedrijven innovatiever en van groot belang voor de werkgelegenheid.
Mediamonitor 2013-2014
In dit rapport heeft het Commissariaat voor de Media de meest actuele trends, de voornaamste mediabedrijven en de concentratie op de mediamarkten in kaart gebracht. In deze editie gaat men in het bijzonder in op het zenderaanbod aan de Nederlandse televisiekijker.Met de komst van nieuwe technieken om televisiezenders te verspreiden, is het aanbod aan zenders enorm toegenomen.
Effectieve online marketing en communicatie in de zorg
De zorg is in beweging. Zorgaanbieders krijgen te maken met nieuwe financiers, klantgroepen of zorgalternatieven. Zorgconsumenten betalen steeds vaker zelf voor zorg, het eigen risico wordt ieder jaar hoger en ook verdwijnen er hulpmiddelen en behandelingen uit het basispakket en worden die dus steeds vaak niet vergoed door zorgverzekeraars. Bovendien oriënteren zorgconsument en verwijzer zich steeds meer online. Zij verbinden zich via websites, social media en andere online contact- mogelijkheden met zorgorganisaties.
MOA Jaaroverzicht Top-50 Onderzoeksbureaus
De MOA constateerde vorig jaar dat de grote bureaus een stapje terug deden en dat het aantal fte’s derhalve afnam. Deze ontwikkeling is gestopt. Het personeelsbestand van de meeste bureaus is in het afgelopen jaar gelijk gebleven of licht gestegen. Bovendien is het met de crises voor de meeste ook meegevallen, want maar liefst de helft (45%/46%) van de bureaus signaleert zowel in 2013 als in 2014 een gelijkblijvende omzet.
Data-Driven Insights Are Only Part of the Journey
9 van de 10 CEO’s en CMO’s zijn tevreden over de marketingresultaten van hun organisatie. Hierbij spelen data een steeds belangrijkere rol. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Data-Driven Insights Are Only Part of the Journey: Today’s Best CMOs Take Action’ van Forbes Insights in samenwerking met Rocket Fuel.