10 interessante onderzoeken van afgelopen week

28 februari 2015, 09:08

De meest interessante onderzoeken van week 9 2015

Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week onderzoek naar het gebruik van online betaalmethoden, m-commerce, en de dagelijkse tijdsbesteding aan media en communicatie.

De illusie van merkpersoonlijkheid

Als marketeers geven we merken graag een menselijk gezicht. Zo belichaamde acteur Harry Piekema jarenlang het door Albert Heijn nagestreefde benaderbare en betrokken imago en vertegenwoordigt George Clooney het stijlvolle maar tegelijk toegankelijke voorkomen van Nespresso. Maar merken ontlenen hun menselijke kant niet slechts aan de personen die hen vertegenwoordigen, ze hebben zelf een persoonlijkheid: Red Bull als de avontuurlijke rebel, Klaverblad Verzekeringen als de nuchtere expert en Triodos Bank als de kritische wereldverbeteraar.

Lees verder

Wie is er bang voor Big Data? #adv

Marketeers hebben het niet makkelijk. Door de opkomst van big data beschikken zij ineens over een schat aan gegevens. De organisatie verwacht van hen dat zij in no time weten hoe deze data te analyseren en in de praktijk te gebruiken. Deze whitepaper geeft marketeers handvaten om de wereld van big data kunnen omarmen. En – nog belangrijker – hoe dat mogelijk is met de toestemming van de klant.

Download

Mogelijkheid om achteraf te betalen, beïnvloedt online shopgedrag positief

De mogelijkheid om achteraf te betalen schept een gevoel van vertrouwen en veiligheid, wat ertoe leidt dat de consument sneller bereid is om een aankoop te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam Business School en online marketingbureau Expand Online.

Lees verder

Customer effort: gemak dient de klant

Wanneer leveren we goede customer experience? Als we klantverwachtingen weten te overtreffen natuurlijk! Dergelijke geluiden zijn in veel organisaties te beluisteren. Toegegeven, een dergelijk streven lijkt klantgericht. Maar schijn bedriegt, zeker als het om service gaat. Met name hulpbehoevende klanten zitten doorgaans niet te wachten op toeters en bellen. Goed is goed genoeg en met name gemak wordt op prijs gesteld. Organisaties die dit onderkennen, doen er verstandig aan om de customer effort score (CES) als kpi te overwegen. Branchebrede CES-scores gemeten over de laatste 18 maanden laten zien dat er nog veel verbeterpotentieel is. Leuker hoeven we het niet per se te maken, wél gemakkelijker!

Lees verder

Video is de grootverbruiker van mobiele data

Het is geen verrassing dat we met zijn allen steeds meer mobiele data gebruiken. De grootste veroorzaker van deze stijging: video. Of het nu gaat om games of sport, het zijn filmpjes die ervoor zorgen dat we steeds grotere bundels nodig hebben. Dat blijkt uit het Mobile Analytics Report van Citrix, een onderzoek naar datagebruik dat eerder deze maand werd gehouden. Voor het onderzoek werden gegevens geanalyseerd van verschillende mobiele aanbieders wereldwijd.

Lees verder

In 2018 helft van online aankopen via smartphone en tablet

Steeds meer online aankopen worden gedaan via smartphone en tablets. Forrester heeft de ontwikkeling voor ons gekwantificeerd in het rapport ‘European Mobile And Tablet Commerce Forecast, 2013 To 2018‘. Forrester verwacht dat in 2018 49 procent van de online aankopen zal plaatsvinden via mobiel en tablet. De aankopen via tablet stijgen zelfs uit boven de aankopen via smartphones. Fysieke winkels hebben en krijgen het moeilijk, maar er zijn ook volop kansen.

Lees verder

Zorgverzekeringen 2014: kijken, kijken en pas heel laat kopen

Een recordaantal van maar liefst 6,5 miljoen Nederlanders oriënteerden zich eind 2014 op een nieuwe zorgverzekering. Slechts 1,1 miljoen Nederlanders maakten daadwerkelijk de overstap. Het jachtseizoen op de onwetende consument is afgelopen. Tot 1 februari 2015 was het feitelijk nog mogelijk om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Hoog tijd om de balans op te maken. De politieke en maatschappelijke discussie in combinatie met een record aantal keuzemogelijkheden, aangeboden door meer dan 40 merken, bracht de consument ook dit jaar weer massaal in beweging.

Lees verder

Online zoektrends naar wintersportvakanties

Ruim 33.100 wintersportgerelateerde zoekopdrachten werden in 2014 per maand in Nederland uitgevoerd in Google. Veel Nederlanders boeken hun wintersportvakantie online. Met de vele aanbieders is het soms voor de gebruiker lastig door de bomen het bos te zien. Hoe zorg je er als adverteerder voor dat je tussen de vele andere aanbieders nog opvalt? In deze blog maak ik alle trends inzichtelijk.

Lees verder

Redefining Measurement from Awareness to Conversion

In deze whitepaper staat in het teken van programmatic marketing en de nieuwe customer journey. Nu 56 procent van alle interacties met klanten plaatsvinden tijdens een multi-event, multi-channel aankoopproces, moet ook programmatic adverteren hierin mee, en moeten markteers alle stappen van de customer journey begrijpen.

Lees verder

Media:Tijd in beeld

Dit rapport geeft een beeld van de dagelijkse tijdsbesteding aan media en communicatie onder de Nederlandse bevolking. Tot het mediagebruik worden gerekend: traditionele massamedia (televisie, radio en gedrukte media), maar dan in al hun mogelijke verschijningsvormen: online en offline, op papier en digitaal, via vaste en mobiele media-apparaten. Ook gaming, computer- en internetgebruik worden meegenomen, en kijkt het rapport naar het gebruik van communicatietechnologie.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!