10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 10 2015
Ook dit weekend heb ik weer de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week het PIM Trendrapport 2015, de NPS Branchemonitor 2014 en onderzoek naar Twittergedrag.
PIM Trendrapport 2015: de evolutie van de homo digitalis
Mensen willen creëen, beheersen en evolueren. Dat is de essentie van het PIM Trendrapport 2015. Waar vorig jaar de ‘homo socius’ nog centraal stond, de mens die liever deelt dan bezit, zien we in het rapport van dit jaar een verschuiving richting homo digitalis, de mens die digitale tools inzet om zijn leven te vergemakkelijken en te verrijken. Afgelopen 10 februari was Canon in Den Bosch de gastvrije host voor de presentatie van dit trendrapport. In deze blog een samenvatting van de eigentijdse en inspirerende visie van de schrijvers Aljan de Boer en Stefan Harzevoort op 2015.
Web Content Management: voor welk pakket moet je kiezen? #adv
Multichannelcampagnes, allerhande devices, marketeers moeten bij websites met veel zaken rekening houden. Met een Web Content Management (WCM), oftewel CMS 2.0, beschikken marketeers over een systeem dat zowel content- als marketingmanagement mogelijk maakt. Dat opent een nieuw blik aan mogelijkheden, zoals personalisatie. In dit rapport van onderzoeksbureau Forrester worden de beschikbare WCM-pakketten met elkaar vergeleken, en geeft het handvaten waar je op moet letten wanneer je een systeem wilt gaan gebruiken.
Wanneer zijn groene productintroducties slim?
De conscious collection van H&M, de natural beautyproducten van de HEMA en de biologische lijn van Albert Heijn: steeds meer gevestigde merken besluiten groene producten te introduceren. Het wordt tegenwoordig van organisaties verwacht dat zij ‘groen’ handelen maar komen productintroducties op dit gebied uiteindelijk ook de algehele merkwaardering ten goede?
Hoe gedragen we ons op Twitter?
Bijna tweederde van de tweets is een post (dus geen reactie of retweet), er worden meer foto’s geretweet dan dat er unieke foto’s worden gedeeld en mannen kletsen meer dan vrouwen. Het zijn enkele bevindingen uit een onderzoek dat ik met Coosto heb gedaan naar het gedrag op Twitter. Ik heb gekeken naar alle tweets in Nederland van het afgelopen half jaar en daar komen enkele logische en opvallende conclusies uit.
NPS Branchemonitor 2014
De klantbeleving tijdens persoonlijke contactmomenten tussen klant en medewerker is in 2014 aantoonbaar gestegen in de branches retail en travel. Uit de vergelijking tussen 2014 en 2013 die Store Support heeft gemaakt, blijkt onder andere dat de gemiddelde NPS van de reisbranche met 5% is gestegen naar een mooie score van +12%. Ook binnen de retail is een positieve ontwikkeling zichtbaar ten opzichte van 2013: een verbetering van 6% naar een NPS van +13%. De automotive en de telecom laten daarentegen een lichte daling zien. In deze branches is de NPS met 1% afgenomen naar +1% voor de automotive en -7% voor de telecom.
Sterke groei elektronisch betalen in Nederland in 2014
Consumenten hebben nog nooit zo vaak als het afgelopen jaar met hun pinpas betaald of een iDEAL-betaling gedaan. Met een stijging van bijna 10% van het aantal pinbetalingen en ruim een kwart meer iDEAL-betalingen laten Nederlanders zien vertrouwen te hebben in elektronisch betalen. Betaalvereniging Nederland verwacht eveneens voor 2015 een sterke groei van elektronisch betalen. Onder andere door nieuwe ontwikkelingen zoals contactloos betalen, Retourpinnen, iDEAL mobiel en de introductie van elektronisch machtigen.
‘Driekwart van Belgen koopt liever offline’
Belgische shoppers houden nog sterk vast aan kopen in fysieke winkels. Uit onderzoek van Haystack blijkt dat 74 procent van de consumenten de producten liever offline koopt, zelfs als het item online goedkoper te vinden is.
‘Facebook gebruik daalt in 2015’
Facebook is in 2014, net als in voorgaande jaren het populairste social media netwerk. Desondanks verwachten consumenten dat ze in 2015 minder gebruik gaan maken van Facebook. Het gebruik van LinkedIn en Instagram is in 2014 toegenomen en groeit ook door in 2015.
E-mailmarketing krijgt meer centrale rol in marketingmix
E-mailmarketing is geëvolueerd naar een meer centrale rol in de marketingmix. De algemene resultaten en klikratio’s zijn gestegen en marketeers vertrekken vanuit een strategie met duidelijke doelen. Dat staat de Email Barometer 2014-2015 , het jaarlijks onderzoek naar e-mailmarketing in België.
The CEO Reputation Premium
Bijna de helft (45 procent) van bedrijfsreputatie is toe te schrijven aan de reputatie van de CEO. 81% van de wereldwijd ondervraagde senior leidinggevenden vindt betrokkenheid en zichtbaarheid van de CEO cruciaal voor de bedrijfsreputatie. De reputatie van de CEO is van belang voor het succes en het concurrerend vermogen van een organisatie.