10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 16 2015
In deze blog heb ik de 10 meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers over de markt van e-books in Nederland, trendsonderzoek in customer service en onderzoek naar de meest gebruikte apps.
Vraagzinnen in slogans: een goed idee ?/!
In haar nieuwste reclame stelt de Nederlandse Spoorwegen haar kijkers de vraag “Waar ga jij naartoe vandaag?â€. En Calvé vraagt zich in haar klassieke reclames af wie er niet groot geworden is met het betreffende merk pindakaas. De merken gebruiken hier dus een vraagzin in hun productslogan. Maar is dat eigenlijk wel een verstandige keuze? Of kun je als merk beter gewoon zeggen waar het op staat?
Whitepaper: Connected marketing strategie #adv
E-mail, social media, mobiel… het aantal kanalen waarmee consumenten communiceren groeit alleen meer verder. Waar organisaties vroeger nog leidend waren dienen ze tegenwoordig in te spelen op de customer journey van de klant. Dit wil zoveel zeggen als dat bezoekers en potentiële klanten via verschillende kanalen met organisaties willen kunnen communiceren en de draad van het gesprek weer op kunnen pakken wanneer ze dit uitkomt.
E-books in cijfers Q1 2015
In het eerste kwartaal van 2015 verkocht de boekenbranche 22 procent meer digitale boeken dan het jaar ervoor. Daarmee is nu 5,2 procent van het totaal aantal verkochte boeken een digitaal boek.
Customer care evolution
Heldere, makkelijk te begrijpen dienstverlening waarin problemen zonder veel moeite worden opgelost. Dat is de service die consumenten het liefst krijgen. De klantervaring verbeteren? Dan kun je je dus beter richten op snelheid en gebruiksvriendelijkheid van bestaande dienstverlening. In plaats van blind voor nieuwe technische snufjes als personalisatie te gaan.
Zorg voor de burger, een zorg van de gemeente
Nog niet alle gemeentes zijn in staat om concrete zorgvragen van burgers adequaat te beantwoorden. Per 1 januari 2015 zijn gemeentes verantwoordelijk voor diverse zorgtaken, vooral op het gebied van jeugdzorg en ouderenzorg. Uit onderzoek van Store Support blijkt echter dat sommige gemeentes het benodigde kennisniveau en servicelevel missen voor een goede afhandeling van vragen. Telefonisch worden zorgvragen beter beantwoord dan per e-mail. Opvallend: de grote gemeentes scoren gemiddeld het laagst
Minder consumenten willen berichten van apps
Consumenten zijn iets minder snel geneigd om toestemming te geven voor de ontvangst van berichten door apps. Dat blijkt uit een grote studie van Urban Airship. Gemiddeld 43 procent van de gebruikers van apps geeft toestemming, 2 procent minder dan een jaar geleden. Volgens het bureau heeft de lichte daling als oorzaak dat steeds meer apps berichten versturen om de aandacht van de consument te trekken. Dat wordt blijkbaar minder op prijs gesteld.
Forrester: Bloederig einde voor veel retailers
Er is in de toekomst ruimte voor maar zes typen retailers. De rest wacht een langzaam en onvermijdelijk einde. Forrester Research ziet dat retailers zich te veel en ongefundeerd door hypes laten leiden. De sterke focus op het gedrag van jongeren, locatiegebaseerde technologie, mobile wallets en same-day deliveries leiden retailers veel te veel af. Zoveel zelfs, stelt Sucharita Mulpuru van Forrester, dat de bedrijven vergeten om geld te verdienen.
WhatsApp, Facebook domineren smartphones Nederlandse jeugd
Van de Nederlandse jongeren tussen 12 en 19 jaar heeft 87,1 procent WhatsApp op zijn mobiele telefoon geïnstalleerd. Facebook volgt op een tweede plek met 81,8 procent. Uit de meting, gehouden in februari en maart van dit jaar, blijkt verder dat Snapchat, Facebook Messenger en Instagram op zo’n 60 procent van de smartphones van jongeren staan.
24 procent VS-jongeren continu online
Pew Research Center heeft een rapport gepubliceerd met daarin cijfers van de US-kids (13-17 jaar) en hun online gedrag. Hieruit blijkt dat 24% van de jongeren zegt min of meer continu online te zijn. Vooral de smartphone is hier debet aan. Driekwart van deze jongeren heeft de beschikking over een smartphone. Slechts 12% geeft aan niet de beschikking te hebben over een mobiele telefoon. Ten aanzien van de sociale netwerken blijft Facebook veruit favoriet. 71% van de genoemde groep zegt die netwerk te gebruiken.
Ruim helft retailers wil 1 plek voor alle technologie rondom sales
Dat blijkt uit onderzoek van de National Retail Foundation (NRF), Ecommerce Europe en Ecommerce Foundation in samenwerking met Demandware. Van de driehonderd ondervraagde retail- en IT-managers in de VS, Europa en Australië geeft ruim de helft (53 procent) aan dat ze van plan zijn in de komende jaren een UCP te gaan implementeren. Binnen nu en tien jaar wil 86 procent een dergelijk platform hebben.