10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 25 2015
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week de cijfers over online video in Nederland, de E-mail and Marketing Automation Buyer’s Guide en de Nationale E-mail Benchmark 2015.
Het gebruik van online video in Nederland: de cijfers
Video speelt al een rol binnen marketing sinds de uitvinding van de camera. Nog niet zo heel lang geleden was het allemaal vrij overzichtelijk en kon je twee soorten video onderscheiden: commercials en bedrijfsvideo’s (waarin bijvoorbeeld een directeur een rondleiding gaf door de fabriekshal). Maar toen kwam het internet en in het bijzonder YouTube. Plotseling bleek online video veel meer toepassingen te hebben dan reclame maken voor producten of diensten.
Create a Branded Social Community to Drive Engagement #adv
Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest… deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creeren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo’n Branded Social Community.
E-mail & marketing automation, wat staat er op de roadmap van de Nederlandse leveranciers?
De ontwikkeling van e-mailmarketing en marketing automation gaat snel, heel snel. En met zo veel tools en mogelijkheden is dit voor de gemiddelde marketeer niet te overzien. De afgelopen maanden ben ik met twee andere experts bezig geweest om dit overzichtelijker te maken. Met als resultaat een totaalrapport van de functionaliteit en bedrijfsprofielen van de 110 belangrijkste leveranciers in dit domein; de E-mail and Marketing Automation Buyer’s guide.
Gooi je content niet weg omwille van videomarketing: mensen lezen nog!
Meerdere onderzoeken hebben de afgelopen jaren uitgewezen dat videocontent hoger en beter scoort dan geschreven content. Vorig jaar nog heeft comScore een onderzoek uitgevoerd om te laten zien welke enorme cijfers achter dit vrij nieuwe fenomeen hangen: maar liefst 11 miljoen Nederlanders keken in augustus 2014 online video’s. Online video is hierdoor zo populair geworden, dat het wel lijkt alsof ‘de experts’ het geschreven woord voorgoed hebben afgeschreven. Maar is dat wel verstandig? Is online video wel het juiste medium voor een b2b-contentstrategie?
Marketing van onzekerheid: teaser-reclame stimuleert word of mouth
Dat word of mouth (WOM) een krachtig middel is om consumenten merken leuk te laten vinden en te laten kopen, weten we al langer. Kunnen toekomstgerichte teaser-campagnes WOM voor nieuwe producten stimuleren?
Nationale E-mail Benchmark 2015
De opmars van mobiel is niet te stuiten. Gemiddeld een derde van de ontvangers opent e-mail op zijn mobiel. Bij B2C ligt dit aantal nog hoger, op zo’n 40%, met de sectoren recreatie en e-commerce als absolute uitschieters. Hier opent de helft van de ontvangers nieuwsbrieven mobiel. Organisaties die investeren in responsive design, dynamische content en segmentatie kunnen de komende jaren optimaal profiteren van de mogelijkheden van (mobiele) e-mailmarketing.
De conversation marketing van de top 100 bedrijven van Nederland
Uit dit onderzoek blijkt dat adverteerders niet goed reageren op klanten berichten via sociale media. 63 procent van de Nederlandse adverteerders reageert niet op Twitterberichten, en 20 procent reageert niet via Facebook.
“Shell, KLM en ABN Amro zijn de invloedrijkste merken op LinkedIn”
LinkedIn heeft een top-10 opgesteld van meest invloedrijke merken onder haar 364 miljoen leden wereldwijd. In Nederland blinkt de financiële sector nog steeds uit in het ontwikkelen van engaging contentmarketingstrategieën, maar nieuwe namen betreden de top.
“MKB Nederland blijft achter met e-commerce”
Het Nederlandse MKB verdient maar relatief weinig aan e-commerce. Nederland zit zelfs onder het gemiddelde in de Europese Unie. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat die de Europese Commissie morgen presenteert.
Europese e-commercemarkt: 424 miljard euro
In 2014 is de Europese e-commercemarkt gegroeid naar 423,8 miljard euro. De verwachting is dat er in 2015 een omzet van 477 miljard wordt gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers die brancheorganisatie Ecommerce Europe in Barcelona heeft gepresenteerd.