10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 36 2014
Ook deze week heb weer enkele interessante onderzoeken verzameld. Deze week onder andere onderzoek naar digitaal lezen, permissies van kinder-apps en het effect van cyberaanvallen.
TrendRede 2015
Dertien vooraanstaande trendwatchers spreken voor de vijfde keer de TrendRede uit. De centrale vraag dit jaar is of de vernieuwers in de Nederlandse samenleving inmiddels genoeg kritische massa hebben om door te breken. Wordt de basis van een andere samenleving al zichtbaar. De belangrijkste trends voor 2015 worden onderverdeeld in drie categorieën: ondertussenheid, de beketenisrevolutie en de orkestratie van het ongemiddelde.
Klanten voor het leven #adv
Hoe belangrijk is het voor bedrijven om klanten voor het leven te binden? Heel belangrijk, zeggen meer dan 500 marketeers in een onderzoek van eConsultancy en Sitecore. Desalniettemin geeft slechts 42 procent van de organisaties aan dat ze goed in staat zijn om erop te sturen, en slechts 11 procent geeft aan de CLV goed te kunnen meten. Dat blijkt uit dit onderzoek van Econsultancy, mogelijk gemaakt door Sitecore.
Zijn digikids nog boekenbeesten?
In deze rapportage presenteren Van Coillie en Raedts (KU Leuven) de bevindingen van hun onderzoek naar de leesattitude, het (digitale) leesgedrag en de vrijetijdsbesteding van Vlaamse jongeren tussen 9 en 12. In overeenstemming met Nederlands en internationaal onderzoek laat de studie van Van Coillie en Raedts zien dat nieuwe media een geduchte concurrent van het vrijetijdslezen zijn geworden; het lezen van boeken neemt gevoelig af rond de leeftijd waarop het gebruik van nieuwe media sterk toeneemt.
Kapers op de kust
Het app-aanbod voor smartphones en tablets stijgt enorm. In 2008 waren er ongeveer 600 apps beschikbaar; 5 jaar later – in 2013 – stonden er al zo’n 1 miljoen apps in de iTunes App Store en de Google Play Store. Veel van die apps zijn gericht op kinderen. Dat brengt een groeiende zorg met zich mee, vanwege alle persoonlijke informatie die door die apps verzameld en gedeeld wordt. Het gaat daarbij niet alleen om naam- en adresgegevens; ook afbeeldingen van personen gelden als persoonsgegevens. Wat voor informatie verzamelen die apps eigenlijk, wat gebeurt ermee, en wat kan er mis gaan?
Digitaal lezen – wie doen het al?
De e-reader en de tablet zijn hard op weg om uit te groeien tot de standaard voor het lezen van e-boeken. Terwijl deze apparaten het afgelopen jaar aan populariteit hebben gewonnen, worden de smartphone, laptop en personal computer juist door minder mensen gebruikt. Dit blijkt uit een SMB-dieptestudie naar het profiel van de e-boekenlezer en leesbeleving van e-reader, tablet en laptop.
Bril nu al in de Glass-bak?
Zagen we voor de zomervakantie nog een enthousiaste John Kivit in een bevlogen Glass-demonstratie (“dit is de toekomst”), nu stuurt Multiscope een bericht naar buiten met de conclusie dat niemand op zo’n Google Glass zit te wachten. Om tot deze conclusie te komen onderzocht Multiscope 1.008 Nederlanders waarvan het merendeel aangaf niet geïnteresseerd te zijn het apparaat.
Het effect van cyber-aanvallen
In het rapport ‘Cyber-attacks: Effects on UK’ publiceert het ‘UK Centre for the Protection of National Infrastructure (CPNI)’ in samenwerking met Oxford Economics de resultaten van een onderzoek naar de impact van door overheden gesponsorde cyberaanvallen op bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk.
International eCommerce – the future is now
In dit rapport heeft Google in samenwerking met OC&C Strategy Consultants onderzocht hoe de regels voor internationale e-commerce zijn veranderd. Voor Britse bedrijven is internationale expansie een van de belangrijkste uitdagingen van vandaag de dag. De huidige digitale export is goed voor 13 miljard pond, maar verwacht wordt dat dit in 2020 groeit naar 45 miljard pond.
‘Back to school’ in data
As summer draws to a close, we took a look at back-to-school shopping trends across Google and YouTube to see how this year compared to past years. Not only have searches grown over the last year, but the season is lasting longer than ever, becoming the unofficial start to holiday shopping. It’s also the start of potentially lifelong brand affinities for millennials. As the college-bound leave the nest for the first time, they’re making all-important purchases that will set the tone for years to come.
Only 37 per cent of online purchase journeys focus on just one brand, says eBay
In a time of divided loyalty and almost unlimited choice, brand switching has become a new headache for retailers. New research from eBay Advertising has found that almost a third of shopper journeys are carried out without any predetermined brand loyalty in mind. So how can retailers prevent consumers switching?