10 lessen om Snapchat te snappen als Justin Bieber
Een verslag van Social Media Club Den Haag over Snapchat
Hoe werkt dat Snapchat nou precies? Wat levert het op? Is het alleen voor tieners? Allemaal vragen die op 14 juni centraal stonden tijdens een event van de Social Media Club Den Haag over Snapchat. Er is veel belangstelling voor de social media-benjamin van de groep: Snapchat. Met bijna een miljoen gebruikers in Nederland waarvan de helft dagelijks, willen steeds meer mensen er alles over weten. Sommigen omdat ze er hun vak van maken, anderen omdat ze ‘dat wat hun zoons en dochters de hele dag doen’ op z’n minst willen begrijpen.
Snapchat gaat in tegen de gevestigde orde
Waar de gemiddelde aandachtspanne korter is dan een commercial break probeert Snapchat de aandacht juist vast te houden. En wel van een specifieke doelgroep: tieners. Zo is Snapchat een mobile-onlyapp, er is geen desktopversie dus (het gebruik van uploadtools wordt bestraft met het blokkeren van je account). De app heeft geen menu. Content is maar 24 uur beschikbaar en kan alleen in portrait gebruikt worden, een foto draaien kan dus niet. Geen share-optie. Geen hashtags. Best gebruiksonvriendelijk dus. En dat is nu juist wat Snapchat wilde bereiken.
Vroeger ging je op computercursus. Nu zit ik op @Snapchat cursus bij @smc070 #omg pic.twitter.com/wDJqVpqF7y
— Monique Bruijn (@monique_bruijn) 14 juni 2016
Bloomberg Business Week schreef: ‘how Snapchat built a business by confusing olds.’ Of ‘aggressively user-unfriendly,’ aldus de vice president for content van Coca-Cola.
Ook advertising is helaas voor marketeers buiten Amerika en Engeland nog niet beschikbaar. Plannen zijn er wel. Oreo experimenteerde ermee door video’s van tien seconden in te zetten tussen Snaps. Video’s werden Snapchat-proof gemaakt: in de stijl van de app en eerder luchtig dan gebrand.
Wat heeft Snapchat bedrijven dan te bieden?
Veel. Juist om die hele jonge doelgroep aan je te binden. Bart Luppes van Social Embassy Isobar (@Bartlup op snapchat) legt het ons uit en laat ons zien waarom. Bij het bedrijf zijn ze onlangs begonnen met de jongste CEO van Nederland: “Max (14) houdt ons up to date en na een rondje in de Porsche van de baas is ie aan de slag gegaan.”
Snapchat groeit hard. Heel hard. Harder dan Facebook ooit deed. En het bereikt de jongste doelgroepen die de toekomst zijn en andere platformen verlaten.
Zo gebruiken Taco Bell, Vodafone, Fanta en Metro Nieuws Snapchat
Net als bij andere bedrijven zijn het ook de twenty-somethings bij Taco Bell die verantwoordelijk zijn voor de ideeën en uitvoering van Snapchat. Zíj zitten in de doelgroep. I get it. Als zij het leuk vinden zal het wel leuk zijn. En zo werkt het natuurlijk wel. Voor en door ons. Zij bedenken drie keer per week Stories met puzzels en coupons om interactie te creëren.
Fanta zette zowel campagnes, quizjes, als meer algemene content in om de doelgroep te mobiliseren. Dat deden ze onder andere door influencer Diana te betrekken bij de ‘opdrachten’ en een gesigneerde hoodie weg te geven. En met succes: 1.800 views per post, 430 reacties, 3k volgers, 100k reach. Dan heb je een benchmark en de metrics waar veel bedrijven op dit moment op sturen.
Ook Foot Locker gebruikt Snapchat om awareness rond events te creëren. Door te teasen geven ze beetje bij beetje meer info en maken ze volgers nieuwsgierig en houden ze je dus tuned. Gevolg hiervan voor Foot Locker was dat er veel vragen kwamen over de events en over waar de nieuwste sneakers te koop zijn.
Webcare gaf hier vervolgens reacties op. Hiermee spelen zij erg in op FOMO: fear of missing out. Een fenomeen wat de laatste tijd door psychologen en onderzoekers vaker wordt beschreven als een generatieprobleem. Bang zijn iets te missen. Ideaal dus voor marketeers. Minder leuk voor ouders.
Wat n suc6 verhaal van @annemique over snapchat en @vodafoneNL #it‘sallaboutcreatingFoMo #smc070 #snaptastic pic.twitter.com/UjYl8Unykf
— Truus (@Truus) 14 juni 2016
Vodafone wilde een onderscheidende, impactvolle en voor 16-24 jarigen aantrekkelijke campagne voor de introductie van een nieuw label. Ook zij kozen voor Snapchat en bedachten een talentenshow waarin zij op zoek gingen naar New YouTube-talent. Op die manier wilden ze de doelgroep in contact brengen met het nieuwe label. “De meest Snappie-persoon bij Vodafone vond net als wij en de doelgroep Quin en Mitchell tof!”, aldus Annemieke Mol van MEC Wave Maker. Quin en Mitchell’s content werd versterkt door ‘shout outs’ van grotere influencers als Furtje, Devano en Stuk TV.
“Vodafone’s snapinfluencers hielden een #snaphat screenshot challenge. En er werd veel op los ‘gepaint’.” #smc070 pic.twitter.com/aJ1XwmA7nV
— Mieke Haaksma (@funkiefemme) 14 juni 2016
Zijn het alleen de sexy merken op Snapchat? Nee. NOSop3 geeft een blik achter de schermen. Metro Nieuws helpt ons een handje om de Zuiderburen beter te begrijpen tijdens het EK.
De Hogeschool van Amsterdam wilde studenten voor de opendagen werven. Dit deden zij door influencers van de school een dag het account te laten overnemen. Ze gaven een kijkje in het leven van de student. Van verslapen, tot college tot huiswerk en studentenborrels. Alles mocht. Weinig regie maakte de content authentiek. De content leverde ook veel vragen op. Er is een Whatsapp-groep opgericht om de vragen, met hulp van specialisten, zo goed mogelijk te beantwoorden.
Statistieken op Snapchat en het uitbouwen van je fanbase
Maar hoe bouw je dan een netwerk op? Dat kun je (vooralsnog) niet doen met ads zoals op Facebook. De makkelijkste manier is om je fans op andere kanalen te mobiliseren naar Snapchat.
Ook statistieken op Snapchat zijn nog beperkt. Snaplytics doet een poging met monitoring, meer gedetailleerd dan de statistieken in Snapchat zelf is dat helaas nog niet. Statistieken zijn ook niet heel nauwkeurig en op duizenden afgerond.
10 learnings van andere bedrijven
- Maak een gebruiker uit de doelgroep de Snapchat-koning(in) van het bedrijf en kom in het hart van de doelgroep.
- Laat influencers je helpen bij de adoptie van nieuwe kanalen. Zorg voor een script met veel ruimte en probeer dus niet te veel te regisseren. Voorkom dat de content te branded en dus ongeloofwaardig wordt. Een influencer op Snapchat ben je momenteel bij zo’n 10k volgers.
- Tieners gebruiken ‘Snap’ als een dagboek: de hele dag en er zijn dus geen restricties voor posts buiten kantoortijden.
- Snapchat is fun en snel. Zorg voor een authentieke uitstraling in lijn met de laatste trends op de app en gebruik teasers.
- Werk je met een actie? Maak screenshots van alle inzendingen. Je kunt een Snap tenslotte maar eenmalig bekijken.
- Op Snapchat zie je niet wanneer de laatste post was, want content is self destructing. Heb je dus een keer minder content? Geen probleem.
- Align met andere kanalen. Content roept vragen op. Zorg voor aansluiting met het webcareteam en zorg dat je snel kunt schakelen.
- Ook Snapchat is learning by doing. Probeer verschillende initiatieven, laat je inspireren door voorbeelden van andere bedrijven en evalueer wat het heeft opgeleverd.
- Swipen! Bij Snapchat gaan alles om swipen. Swipe naar links en rechts voor opties en in het kleurpaneel naar beneden voor zwart en naar boven voor wit. Heb je meer ruimte voor tekst nodig? Doe dit dan via notes.
- Zit je middenin de doelgroep of wil je ze bereiken? Begin gewoon.
Lekker gesnapt en gepresenteerd bij #SMC070 pic.twitter.com/DmpYkcjhpv
— Bart Luppes (@bartlup) 14 juni 2016
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Snapchat!
Wat een top artikel!
Dank je wel, Monique! Wat neem je er specifiek uit mee?
Interessant en leuk artikel!
De 10 learnings. Een mooie samenvatting van wat we die avond hebben gezien en gehoord.
Leuk artikel. Ik denk dat veel bedrijven nog niet goed weten wat ze met Snapchat aan moeten en er dus niet aan beginnen. Alhoewel het wel groeiende is. Mijn vrienden en ik zitten al enkele jaren op Snapchat en het valt ons op dat steeds meer bedrijven hierop inhaken. Het is denk ik idd van belang dat bedrijven met name een uniek filter maken wat leuk is voor de users om te gebruiken ipv een kleurenfilter. Een ander groot voordeel voor bedrijven bij het gebruik maken van Snapchat, vind ik dat een bedrijf de klant echt mee kan nemen (customer journey) en een andere experience kan geven aan de klant omtrent het bedrijf. Je kunt de (potentiele) klant bijvoorbeeld de back-office laten zien om meer betrokkenheid te krijgen. Kortom; Bedrijven kunnen laten zien dat ze ook mensen zijn en dat is nooit verkeerd 🙂
@Daan Scholten: Het helpt zeker als bedrijven zich meer human opstellen. Je geeft aan dat je al jaren op Snapchat zit: Welke bedrijven volg je zoal en wat voor soort berichten spreken jou het meeste aan? En welke niet? Ik ben benieuwd naar jouw inzichten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!