2005 wordt het jaar van de conversatie!

28 december 2004, 07:19

2005 wordt het jaar van de conversatie!Ondanks verwoede pogingen van Steve Rubel, heeft Time Magazine niet de blogger maar President George W. Bush benoemd tot Person of the Year. Wel hebben de bloggers een eervolle vermelding gekregen en heeft Merriam-Webster dit jaar de blog benoemd tot Word of the Year.

2004 was dan ook het jaar van de blog (of weblog). Niet alleen hebben weblogs een belangrijke rol gespeeld in de nieuwsvoorziening en PR-campagnes tijdens de Amerikaanse Presidentsverkiezing, ook hebben zij menig (interactieve) marketeer wakker geschud. Immers, nog niet eerder werd de kracht van internet zoals beschreven in The Cluetrain Manifesto zo duidelijk. In dit boek uit 1999 (!) laten de auteurs zien dat converseren met de markt van levensbelang is voor ondernemingen. Markets are conversations, talk is cheap en silence is fatal.

Apple en Mozilla hebben deze boodschap begrepen en hebben in 2004 dan ook dankbaar gebruik gemaakt van weblogs, of beter gezegd van het netwerk van weblogs ook wel blogosfeer genoemd. De G5, iPod en iTunes zijn door de blogosfeer omarmd en hebben Apple ongekend veel free publicity gegeven. Mozilla presteerde het zelfs om zonder marketingbudget maar dankzij de steun van de blogosfeer een aanzienlijk aandeel in de browsermarkt te realiseren. Sinds 9 november is de nieuwe browser Mozilla Firefox ruim 12 miljoen keer gedownload!

Dat het ook negatief kan uitpakken hebben Kryptonite en Jamba inmiddels ervaren. De met veel bombarie geintroduceerde Kryptonite Evolution 2000 U- Lock (fietsslot) bleek met een Bic balpen eenvoudig te openen. Nadat dit door de blogosfeer werd opgepakt kon Kryptonite een succesvolle marktintroductie vergeten. In Duitsland onderschatte ringtone-leverancier Jamba de kracht van weblogs door ‘anoniem’ tegenreacties te plaatsen op een negatief bericht op een weblog. Al snel werd Jamba door de blogosfeer ontmaskerd met alle gevolgen van dien.

Deze voorbeelden zijn nog maar speldeprikjes in vergelijking tot wat ons te wachten staat in 2005. De blogosfeer, dat inmiddels bestaat uit een netwerk van circa 10 miljoen weblogs, verdubbeld zich iedere 5 maanden. Miljoenen consumenten die een mening hebben en die met anderen willen delen.

Was 2004 het jaar van de weblog, 2005 wordt het jaar van de conversatie!

Deze column is ook gepubliceerd in de nieuwsbrief van La Comunidad.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robert

    Leuke column; zal nu ook maar eens de Cluetrain Manifesto gaan lezen 🙂


    28 december 2004 om 10:44
    media

    Heb het vooralsnog online (moeten) lezen; boek inmiddels besteld bij Amazon maar nog steeds niet binnen 🙁


    28 december 2004 om 12:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!