600.000 weblogs en wat nu?
We hebben er hier, hier en hier al aandacht aan besteed maar wat vinden de adverteerders en media-exploitanten hier nu van? In Communicatienieuws, de 2-maandelijkse nieuwsbrief van Mailmedia, geven een aantal mensen uit het vak een antwoord op de vraag wat nu de betekenis hiervan is voor adverteerders en media-exploitanten?
Joris van Heukelom, directeur televisie bij BNN: ‘Dat het tijdperk van de user made content definitief is ingezet. Als adverteerder en media-exploitant betekent dit ook dat je een faciliterende rol moet kunnen spelen. Kijk naar “Geen stijl”, zij faciliteren het uiten van je mening op basis van harde nieuwsfeiten. Het vertrouwen dat je krijgt van de eindgebruiker staat hier centraal. Mede dankzij user made content moeten merken een soort “trusted brands” worden. Push en pull gaan hier samen. De consument wordt steeds mondiger en slimmer. Best democratisch dus, maar wel een andere manier van denken.’
Alle Wijmenga, media director bij Media Planning: ‘Is moeilijk. Iets eerder werd al gepubliceerd dat er wereldwijd iedere seconde iemand een weblog opstart. In dat perspectief vind ik 600.000 weblogs in Nederland licht teleurstellend. Belangrijker vond ik dat in dat stukje in één adem door werd gemeld dat die logs het gemiddeld 3 maanden uithouden. En dan hebben we het nog niet gehad over de inhoud van die logs. Vakantiefoto’s en andere albums, familiebijeenkomsten en meer – vooral – persoonlijke behartenswaardigheden. Leuk, maar vooral voor jezelf. Kortom, dat getal van 600.000 heeft beperkte betekenis. Naar mijn mening. Dat geldt echter niet voor die pakweg 1000-2000 blogs die in een informatie- en/of community behoefte voorzien. Dat vraagt behoorlijk wat tijd van de betrokkenen en geïnteresseerden. Tijd die vast ten koste gaat van media. Van traditionele media, off-line. Maar DAT wisten wij toch al lang. Deze blogs zijn ondertussen behoorlijk professioneel. Je kunt er dan ook adverteren! En daar hebben wij dan weer de gespecialiseerde online media adviseurs voor. En dadelijk – hopelijk – ook STIR. Ogen open dus, maar geen paniek.’
Henk Christophersen, interactive specialist bij VBAT: ‘Ja, in een jaar is het aantal blogs met 140 procent gestegen en dus zeker interessant om als advertentiekanaal verder mee te “experimenteren”. Echter blijft voorop staan dat alleen de grotere blogs met een duidelijke specialisaties interessant zijn. Dit zijn eerdere de zakelijke weblogs. Nadeel van de (vooral particuliere) weblogs is dat er een grotere kans op afbreuk aan het merk van adverteerder kan plaatsvinden doordat er geen controle over de inhoud is. Voor weblogs werkt contextueel adverteren het best, zoals stuntprijzen voor vluchten op reisweblogs. Je moet heel getarget te werk gaan als merk om op weblogs te adverteren. Merken kunnen zichzelf blogbaar maken door passende weblogs te sponsoren of om zelf een weblog op te zetten. Hierbij moet echter wel eerlijkheid betracht worden want de blogging doelgroep wil niet in de maling worden genomen. Ze willen discussie! Op het moment dat de integriteit van een blog in twijfel wordt getrokken heeft dat een negatieve spinoff.’
Jelle Kolleman, creatief directeur bij Red Urban: ‘Gaat het er niet met name om hoeveel mensen al die geweldige weblogs bezoeken? Ik bedoel, dat half Nederland via een web-tooltje een eigen homepage up-to-date houdt en dat webloggen noemt is prima, maar ik ben meer geïnteresseerd in de hoeveelheid bezoek op die pagina’s. (Wel graag eigen bezoeken er even uit filteren…) Wat ik er overigens wel interessant aan vind, is dat steeds meer mensen in staat zijn om een CMS te bedienen en onder andere foto’s te uploaden. Dat kan adverteerders overtuigen om bezoekers van hun (actie)site te laten participeren in de content. Mensen zijn dus meer en meer bezig met computers, digitale foto’s en filmpjes, dat is duidelijk. Tijd voor adverteerders dus om daar meer mee te doen!’
Bron:
hoe voelt dat nou? zo’n veer in je eigen reet steken?
(mijn god, wat een enorme partij niet leuke stripjes en ze dan ook nog eens als text only op je andere log plaatsen…)
En overigens neigt je post behoorlijk naar iets waar je een ander met beter onderbouwde inbreng van beticht…beetje dom.
Om verder even te reageren op het artikel:
Het verbaast me dat ook de adverteerders weblogs nog steeds beschouwen als iets heel aparts en nieuws en waar heel voorzichtig moet worden omgesprongen met reclame. Alsof ze dat ook doen bij gewone websites.
Natuurlijk speelt dit een rol wanneer je je boodschap als een soort advertorial integreert of zelfs de stap neemt van een soort ‘branded’ weblog. Over een gewonen banner zal in ieder geval niet of nauwelijks een discussie ontstaan.
Kasper, er is wel degelijk een verschil tussen adverteren op weblogs en websites. Ik hoop dat ik er deze week nog aan toekom om er een stukje over te schrijven maar het grote verschil zit ‘m in de interactie met en tussen gebruikers. Het adverteren in een online community (weblogs, fora) waar de meeste gebruikers vooral bezig zijn met de berichten en reacties en minder oog hebben voor banners. Voor statische websites ligt deze aandacht anders. Daarnaast komt nog eens dat binnen online communities de gebruikers kunnen reageren (dus ook op advertenties) en het voor de adverteerder (en exploitant) niet altijd controleerbaar is waar het over gaat.
Er zitten overigens ook voordelen aan het adverteren in online communities dus begrijp me niet verkeerd, adverteren heeft wel degelijk zin alleen het moet op een andere manier!
Wat ik niet begrijp is dat web-log.nl de gratis verstrekte web-logs niet voorziet van een kleine en niet storende advertentie. De gebruiker interesseert het waarschijnlijk niets. En op die manier kan Ilse media er toch nog een leuk centje aan over houden.
Ik ben van mening dat het allemaal sterk overtrokken word en er zal heus een aantal speciale blogs zijn waar men op speciale reclameuitingen kan reageren maar dat is minuscuul.
Ik zit hier op een weblog en heb niet meer of minder drang om te reageren op de banners van Daisycon en Ilse Media dan dat ik dat op een ‘gewone’ webiste zou hebben. Voor mij, en ik neem aan vele anderen, is de impact hetzelfde. Je ziet ze of je ziet ze niet en ze prikkelen je of ze doen dat niet.
Zoals destijds met die inklapbare Postbank leader/header kon je op reacties gaan zitten wachten omdat zoiets ingrijpends aan het uiterlijk van de site heel wat oproept. Dat zou het zonder reactiemogelijkheid, dus laten we zeggen een ‘gewone’ website, ook doen alleen neem je de reacties en ervaringen niet weer. De uiting blijft hetzelfde.
Normaal zet men campagnes ook zo groot mogelijk weg via mediabureau’s, advertentienetwerken en affiliatenetwerken en weer men ook niet wat er op het gros van de websites gebeurd, waarom zou men nu ineens zo zwaar tillen aan de controleerbaarheid van individuele weblogs en online communities?
Enige wat ik kan bedenken is dat mediabureau’s etc. daar extra op hameren om zo de rekening op te kunnen schroeven en/of omdat online communities en weblogs nu even hot zijn.
@Coen: daar wordt zeker over nagedacht!
@Kasper: misschien heb je gelijk, er zijn (volgens mij) nog te weinig ervaringscijfers om daar harde uitspraken over te doen. Ik baseer me op een beperkt aantal onderzoeksrapporten en mijn eigen gevoel. Zoals gezegd hoop ik er deze week nog een wat uitgebreider artikel over te schrijven.
Ik ben benieuwd en wacht in spanning af 😉
@reet: nou, nou, zo’n veer was het nou ook weer niet.
@Kasper Katje: of je die strip nu leuk vindt of niet, feit blijft dat de meeste logs volslagen oninteressant zijn. De termijn van drie maanden die Alle Wijmenga noemt, halen de meesten dan ook niet, wegens niets te melden.
@Coen: ” Wat ik niet begrijp is dat web-log.nl de gratis verstrekte web-logs niet voorziet van een kleine en niet storende advertentie. De gebruiker interesseert het waarschijnlijk niets.”
Daar zou ik maar niet van uitgaan.
Wateenlullig.web-log.nl is inmiddels opgeheven. Na de verhuizing bleek de nieuwe beheerspagina nodeloos ingewikkeld. Vele andere webstreepjeloggers zitten inmiddels bij punt.nl.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!