Van luciferdoos tot NRC Handelsblad

2 mei 2006, 04:05

Enkele weken geleden stelde ik hier de retorische vraag of er geld is te verdienen met weblogs. Dit naar aanleiding van een interview met Alan Meckler (Jupiter Research) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc) in de Wall Street Journal.

Ik maakte op basis van het aantal weblogs en de jaarbesteding een grove schatting van de advertentie-inkomsten op de achterkant van een luciferdoosje. Alleen bedoeld om aan te geven hoe belachelijk weinig er op dit moment eigenlijk wordt verdiend door het overgrote deel van de weblogs (hetgeen voor velen ook nooit een doelstelling is).

Maar wat er vervolgens met dit getal gebeurt is bizar. Paul Molenaar (ilse media) gebruikt het in zijn presentatie voor Blognomics en vervolgens wordt dit op verschillende manieren uit zijn context gehaald en gebruikt in publicaties varierend van Adformatie tot NRC Handelsblad (zie ook mijn reactie).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jacobien

    Lijkt wel een nieuwe trend. Pak een stuk van het internet en ga er mee aan de haal.

    Ik kwam er gisteren achter dat een uitgeverij voor een nieuw autoboek gewoon hele alinea’s van mijn site heeft gebruikt.


    2 mei 2006 om 05:12
    justien

    Zo vond ik mijzelf vorig jaar terug op de voorpagina van de Volkskrant, een journalist had een Euroforum congres bezocht alwaar ‘ie, tussen de broodjes en het glaasje wijn, nog snel even een paar citaten wist te scoren. Ben ik dan de held of zijn zij de sukkels? Kweetetniet, kweetetniet..

    Denk (opnieuw) dat de cijfers die je noemde (al dan niet geschat) een teken zijn van het langzaam aan irrelevant worden van adverteren. De waarde van morgen komt niet uit verkoop en transactie maar uit waardecreatie en het aangaan van relaties, zo durf ik te stellen.

    Een prachtige case hiervover werd tijdens het ‘Nationale brand en productmanangemennt congres” gepresenteerd door J. Bos (ATAG ETNA PELGRIM). Zij wisten van een falliete boedel een gezond bedrijf te maken door in de keten waarde toe te voegen.


    2 mei 2006 om 05:54
    Oof

    Ik las het in de NRC en ik dacht hier gaat iets niet helemaal goed met die cijfertjes die daar gepresenteerd werden. Net zoiets als die pestcampagne. Kinderen worden via de msn getreiterd .. en die kids weten zeker niet hoe een persoon te blocken?


    2 mei 2006 om 07:24
    Jacobien

    @ Marco,

    Ik hoor twijfels in je stem. “Paul heeft waarschijnlijk….” Je hebt de video en pdf. Je kunt Paul bellen. Dat zou toch genoeg moeten zijn om duidelijk te krijgen wat er gezegd is en wat hij ermee bedoelde.


    2 mei 2006 om 08:43
    media

    Jacobien, ik kan natuurlijk niet oordelen voor Paul en ja ik spreek hem snel maar weet nu eigenlijk al het antwoord (vandaar de twijfel) – hij heeft deze cijfers slechts gebruikt om zijn mening kracht bij te zetten. That’s all.


    2 mei 2006 om 08:46
    ehannink

    Nee, het rapport heb ik niet. Het was me iets te prijzig ($ 149 – download).


    2 mei 2006 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!