Adv: RSS-feed voor 9292ov.nl
9292ov.nl is de ov planner voor al het openbaar vervoer in Nederland (trein, bus, tram, metro en veerboten). Sinds kort heeft 9292 een RSS-feed waarmee OV reizigers in Nederland op de hoogte kunnen blijven van storingen en geplande wijzigingen. Op termijn komen er ook OV nieuws en aanbiedingen en kan de gebruiker een selectie maken in het nieuwsaanbod via de RSS-feed.
Naar aanleiding van de discussie over de effectiviteit van adverteren in RSS-feeds benaderde Mark de Bruin van 9292ov.nl mij om een test te doen met een advertentie in de RSS-feed van Marketingfacts. Vandaar dat we nu ook tellers in bovenstaande links hebben geplaatst zodat we straks de resultaten hier kunnen publiceren. Ben benieuwd!
Is het niet heel onprofessioneel om feedburner te gebruiken voor een grote website als ov9292? Nu zijn ze afhankelijk van de up-time van feedburner.
En een rss op regio niveau is denk ik nog makkelijker ander krijg je per dag 30 nieuwe items.
Waarom zou het onprofessioneel zijn om Feedburner te gebruiken? Grote partijen maken ook gebruik van ASP-oplossingen voor normale sitestatistieken. Verder geldt dat ook grote uitgevers in toenemende mate Feedburner gebruiken voor het meten en optimaliseren van hun feeds. Ook in Nederland heb ik begrepen uit de wandelgangen!
Ze zijn nu afhankelijk van een andere partij. Ik zie persoonlijk liever een rss feed op het persoonlijke domein. Volgens mij was feedburner twee / drie maanden geleden 24 uur offline wegens een ddos-attack?
feedburner biedt die mogelijkheden ook. Om op eigen domein te publiceren maar wel via Feedburner te meten. Ik kan het nergens op hun site vinden (lekkere navigatie…) maar het moet ergens zijn 🙂
Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in meldingen over trajecten / vervoermiddelen waar ik regelmatig gebruik van maak. Dus wil ik mijn eigen feeds kunnen maken.
Dus op de ov9292 site een RSS knopje bij de gegevens van een verbinding.
Net zoals je bij sommige pakjesdistributeurs (FedEx?) via RSS op de hoogte kunt blijven van de status van jouw pakjes. En bij banken over fluctuaties in je beleggingsportefeuille.
In het RSS linkje moet dan de trajectinfo zitten zodat de RSS on the fly kan worden gegenereerd. Ik vermoed alleen dat dat lastig is als je het via Feedburner doet…
Het lijkt me sowieso geen goed plan om feedburner te gebruiken. Het is beter om eigen software te schrijven. En daarbij als je de feeds on the fly laat genereren kunnen andere websites ook de ov reisinformatie tonen. Interactief rss noem ik dat. Marktplaats heeft bijvoorbeeld zo’n rss feed. Welliswaar is deze niet zo bedoeld maar je hoeft alleen maar de zoek string te veranderen en hoppa.
b.
@Arnd Jan: Ik weet niet of het zo lastig is. Wij (Rhinofly) hebben eens contact gehad met Feedburner over de meetmogelijkheden van dynamische feeds. En als ik Steve Olechowski moet geloven zijn er wel mogelijkheden voor. Kwestie van contact opnemen en samen kijken naar oplossingen. Om nu voor elke behoefte weer eigen software te schrijven lijkt me ook niet een gewenst traject…
Het voordeel van een ASP gebruiken is ook dat je onderlinge data beter kunt vergelijken. Vaak hebben software pakketten toch net weer een andere definitie van hits etc. en daarom vonden wij het b.v. ook fijn toen Nedstat nog veel gebruikt werd om die te gebruiken naast onze eigen statistieken, het was gewoon fijn te vergelijken.
Volgens mij als je een juiste reader gebruikt, kun je ook seleecties maken vanuit de rss feed, en dus een lijst creëren zodat jouw regio ontstaat.
Dit is natuurlijk lastiger dan een kant en klare op maat rss feed van de aanbiedende partij, maar geeft wel meer flexibiliteit in eigen gewenste keuze’s.
Het zal mij benieuwen wat de toekosmt daar straks in brengt icm microsoft aanbod, selectie mogelijkheden en usability ervan.
Het publiceren via RSS van vertragingen krijgt een zeer grote invloed op de reizende consument. Niet doordat die zich door alle RSS-feeds gaat worstelen, maar omdat dit door andere (merken) uitgelezen kunenn worden die de consument persoonlijk kunnen gaan helpen. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe beter.
Als je dacht met de trein naar huis te gaan, krijg je straks van je persoonlijke travel brand te horen: je kunt beter nu een stukje met de taxi gaan en dan twee stations later opstappen, want er is een brand op station huppeldepup. Zal ik de taxi voor je reserveren? Je hoeft dan nog alleen maar ‘ja’te zeggen. Handig toch?
Maar dan moet al die informatie wel eerst (bij voorkeur gestructureerd) beschikbaar zijn.
Tussenstand om 8 uur ’s morgens op 11 mei, 23 uur na het plaatsen van het artikel: Bericht op de homepage MarketingFacts met artikel 5080 keer bekeken, 382 keer doorgeklikt naar het artikel (aldus de cijfers op MF). Vanuit het artikel 22 keer doorgeklikt naar de pagina op 9292ov.nl met RSS informatie en 52 keer doorgeklikt naar de feedburner feed. Gisterenochtend waren er 79 abonnees, vanmorgen om 8 uur zijn er 106 abonnees volgens feedburner. Ik denk dat de gemiddelde autonome groei 5 abonnees per dag is. Dit zou kunnen betekenen dat er van de 52 doorklikkers naar de feed, er 22 mensen zich hebben geabonneerd.
@Ronald.
Ik heb er verder niet op gereageerd, en ken feedburner ook niet goed genoeg.
Wat me belangrijk lijkt is dat feedburner een partij is welke sterk genoeg is, en tevens SLA contracten kan aanbieden voor grotere partijen.
Ook lijkt het me handig dat de RSS feed url van grote partijen via het eigen domein van de partij verloopt, zodat de partij van RSS ASP aanbieder kan switchen.
De RSS feed van 9292ov.nl draait ook op ons eigen domein. Om te publiceren heb ik feedburner niet nodig. De reden waarom het wel gebruik is dat feedburner mij inzicht kan geven in statistieken die ik nodig heb en die ik (voor zover mij bekend) niet op een andere manier kan krijgen. Inzicht in hoeveel keer een xml bestand van de server in opgehaald en inzicht in het aantal doorkliks vanuit het xml bestand naar de server is niet altijd voldoende. Met feedburner krijg ik inzicht in veel meer zaken (welke items klikken goed, komen de rss bots langs, met welke rss readers wordt er gekeken, hoeveel abonnes zijn er, etc). En dat is in de fase waarin 9292 zich bevind met RSS (begin…) belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de feed(s).
@Mark . De feed draait deels op jouw domein. Wat de bezoeker, en externe partijen zien die de feed gebruiken, is het domein van feedburner. Daar halen ze tenslotte de RSS feed vandaan, op het moment dat jij stopt met Feedburner, zullen alle consumenten en externe partijen die de feed gebruiken het adres moeten aanpassen.
Aan de andere kant heb ik nog niet de indruk dat er analytics tools zijn die server side meten (op jouw server meten) of aan de andere kant ASP analytics diensten zijn die de feed kunnen meten binnen een eigen domein met behulp van scripting, en is er dus weinig keus dan zoiets als feed burner of prijzig maatwerk analytics tool.
@Jurjen: Dat is niet correct. Feedburner biedt ook de mogelijkheid om bij het beeindigen van het contract langzaam maar zeker over te stappen op een andere, eigen URL. Erg nette sevice als je het mij vraagt, zouden meer bedrijven moeten doen, zo klant-centraal denken.
@Frank: Oke duidelijk, zoals door mij aangegeven ken ik Feedburner niet zo goed. Echter, ze kunnen op den duur wel besluiten dit natuurlijk niet te doen, door aanpassen van voorwaarden, of wat dan ook. Het lijkt mij ten allertijden verstandig het onder een eigen URL te doen, het is jammer dat daar nog te weinig voor in de markt lijkt te zijn.
De stand op 16 mei, 8.00 uur
11577 maal artikel op MF bekeken zonder doorklik
657 maal naar artikel doorgeklikt
32 maal naar meer informatie op 9292ov.nl doorgeklikt
67 maal doorgeklikt naar de feed van 9292
121 abonnees in totaal, een week geleden 79.
Gisteren om 16.30 uur een promobericht voor ovontmoetingen.nl in de feed geplaatst en nu 21 doorkliks (17,3%)
@Jurjen, Mark: Ik hoop niet dat ik hier te veel een promotiepraatje hou, maar zulke oplossingen zijn er dus wel. Wij hebben een soortgelijk systeem een aantal maanden geleden geimplementeerd voor een grote multinational en alle RSS feeds van dit bedrijf zullen via dit systeem gaan lopen. Hiermee draaien de feeds vanaf hun eigen domein (www.rss.bedrijf.nl) en hebben ze ook de beschikking over statistieken over het gebruik van de feeds.
De belangrijkste reden echter voor hen om hier gebruik van te maken is de mogelijkheid van het systeem om eenvoudig nieuwe RSS/podcast feeds toe te voegen zonder dat ze het eigen CMS hoeven aan te passen. Deze (vaak grote) systemen zijn hier nog niet voor ingericht namelijk.
Als je eens wat meer informatie wilt dan kan ik er wel meer over vertellen. Als Marco interesse heeft dan wil ik er anders wel wat over schrijven op MF.
Ronald, uiteraard interesse dus stuur maar op en ik zal het plaatsen (als het niet al t veel een PR-praatje is maar ook ingaat op de inhoud).
@Ronald. Ik ga je website doornemen. Klinkt wel interessant.
Ik had wat uitgebreid gezocht op Google naar RSS Analytics. Wellicht handig voor jullie om daar wat meer kenbaar te worden, want verder dan feedburner kom ik niet echt.
@Marco: Ok, komt er aan.
@Jurjen: Goed idee, dat gaan we zeker doen.
@Ronald: de URL komt uit bij openmedia.nl en laat alleen maar gesponsorde koppelingen zien?
@mark: Dit was slechts een voorbeeld url om aan te tonen dat bedrijven de rss feeds op een eigen url kunnen plaatsen. Hierbij een link naar een bedrijf die er gebruik van maakt: http://www.rss.philips.com.
Zou graag voor mijn lezers een simpele rss-feed willen hebben voor vertragingen en ander ov-nieuws. Daarnaast ook een mogelijkheid om via mijn nieuwssite de gebruikers de optie aan te bieden om hun reisbestemming bij mij op te zoeken. Is dat mogelijk? Hoe werkt zo´n feedburner eigenlijk?
what do you need to get a payday loan
apply for a personal loan
average interest rate on personal loan
cash loan payday
sos loans
basic bank account for bad credit
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!