Van patiënt tot zorgconsument

10 mei 2006, 20:45

Het is inmiddels wel bekend dat de patiënt van vandaag mondiger is, zelf op onderzoek uit gaat en geen genoegen neemt met een standaardantwoord van de zorgverlener. Bij deze zoektocht speelt internet (o.a. weblogs) een steeds grotere rol. Toch gaan veel organisaties niet verder dan het bieden van algemene informatie op hun website.

Tijdens het (gratis) congres Van patiënt tot zorgconsument op donderdagmiddag 15 juni 2006 in Media Plaza te Utrecht, wordt antwoord gegeven op vragen als wat is de invloed van de patiënt op de hulpverlening bij het ziekteproces? Hoe speel je hier als patiëntenvereniging of zorgverzekeraar op in? En wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van interactieve communicatie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gijsbregt

    Interessant hierbij is om te zien of zorgconsument nu zo’n verbetering is ten opzichte van patiënt. Voor niet-chronische zorg misschien, maar iemand die chronisch beperkingen heeft (gehandicapt is), die wil niet eens zorgconsument zijn. Die wil gewoon een normaal leven.

    Daarin zal internet steeds belangrijker worden:

    – weblogs voor het uitwisselen van de juiste winkels, aardige dokters, de beste recepten;

    – communities voor het zoeken van maatjes;

    – zoekmachines voor de juiste en beste dienstverlening in de omgeving;

    – reserveringssystemen voor thuishulp of vervoer op maat;

    – vergelijkingssites (zoals nu al bij verzekeringen en ziekenhuizen);

    – online cursussen met tips and tricks voor jouw probleem.

    De lijst is eindeloos. De portal die dit weet te verzamelen heeft niet alleen goud in handen (denk aan de pharmaceutische industrie) maar ook nog een daadwerkelijk maatschappelijke rol: de emancipatie van een grote groep mensen.


    11 mei 2006 om 04:30
    Kirian Cousin

    Bedankt voor de input, die zullen we gebruiken om het programma definitief in te vullen.

    Surgesties zijn van harte welkom.

    Groet Kirian


    11 mei 2006 om 07:27
    Martijn Hulst

    Google Health is inderdaad gelanceerd. Het is als het ware een onderdeel van de nieuwe druif aan de Google-stam: Google Co-op. De eerste tekenen van Google Health zijn interessant. Je kan je zoekresultaten gaan beperken op verschillende typen, zoals alleen voor patiënten of alleen voor artsen, maar ook bijvoorbeeld alleen informatie over de aandoening of over genezing ervan. Google Health doet me een beetje denken aan de onlangs gelanceerde zoekmachine Healia.Com.

    In het kader van de ‘vergelijkingssites’ is het ook interessant om te melden dat de overheidsite Kiesbeter.nl volgende week met een update komt, waarbij o.a. ook de prestatie-indicatoren aan de ziekenhuisinformatie wordt toegevoegd.

    Tenslotte zijn er (helemaal mee eens, Gijsbregt) nog vele vele initatieven mogelijk en aan het ontstaan voor de ‘zorgconsument.nl’, maar deze zullen vast wel ook op het congres naar voren komen.


    11 mei 2006 om 07:47
    Onno van Rijen

    De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg heeft in de afgelopen jaren een reeks van publicaties over gebruik en voorkeuren van Internetgebruikers in relatie tot gezondheid en gezondheidszorg gepresenteerd:

    – Internetgebruiker, arts en gezondheidszorg (2002)

    – Internetgebruiker en kiezen van zorg (2003)

    – Internetgebruiker en gebruik van zorg (In: De invloed van de consument op het gebruik van zorg) (2004)

    – Internetgebruiker en veranderingen in de zorg (2005)

    – Internetgebruiker en prioriteitenstelling in de zorg (2006, in voorbereiding)


    11 mei 2006 om 11:22
    media

    Heel goed Jan, in dat geval moet ik toch eens kijken of ik er die dag bij kan zijn!


    19 mei 2006 om 13:18
    Jan

    Het zou leuk zijn om je weer een keer te spreken. Dat is alweer een tijd geleden. Mocht je nog wat interessante zaken weten voor de presentatie dan houd ik me aanbevolen.


    20 mei 2006 om 10:00
    media

    Dus als ik het goed begrijp wordt het hele programma nu gevuld door bloggers van Medicalfacts? 😉


    23 mei 2006 om 05:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!