Reclameweek haalt uit naar Adformatie
“Adformatie koopt redactie” kopt Reclameweek in haar nieuwsbrief van gisteren. In het daaropvolgende bericht beschuldigt Reclameweek Adformatie van het onder druk zetten van reclamebureaus en het verkopen van redactionele ruimte:
(…) Wie dacht dat er anno 2006 sprake is van vrije nieuwsgaring, kon wel eens bedrogen uitkomen. Steeds vaker blijkt dat onafhankelijke (branche)organisaties zich voor het karretje van Kluwer-uitgave Adformatie laten spannen. De hoofdredactie zet de organisatie van bijvoorbeeld de San Accenten en de Amma’s voor het blok door hen een exclusiviteitscontract te laten tekenen en bovendien te eisen dat de informatie voor de officiële datum wordt aangeleverd. Op soortgelijke wijze worden vele reclamebureaus min of meer gedwongen hun nieuws en campagnes uitsluitend aan Adformatie te leveren en niet aan andere vakbladen, vaak in ruil voor een goede positie op de redactionele pagina’s. En het blijkt dat slechts weinigen het aandurven deze druk te weerstaan. (…)
Bron: VillaMedia
Vandaar dat ik (naast Adformatie) dus nergens iets over Blogads kon vinden! 🙂
Bladen waar ik zelf voor schrijf lees ik uit principe niet, dat weet je toch? Enne, check ff je mail, heb net een leuk voorstel inzake Blogads gedropt.
Zou leuk als reclameweek een toelichting hier op deze plek zou geven.
en… hoe zat het ook al weer met het primeurtje over blogads…
Primeur was voor Adformatie dus dat was prima; daarna ging het al snel rond dus inmiddels hebben een aantal sites het overgenomen. Of begrijp ik de vraag niet helemaal Marc?
Zou inderdaad aardig zijn als Reclameweek hier zou reageren!
Waarom zeg je niet gewoon dat je Adformatie de primeur hebt gegeven?
En dan
– een gedeelte van de redactiepagina’s in reclameweek zijn advertorials dus waar hebben we het nu eigenlijk over?
Ik bedoelde het met mijn eerdere reactie niet negatief richting Adformatie of eBase; het was alleen voor mij een reden om het nu ook naar buiten te brengen. Verkeerd overgekomen blijkbaar. Excuses!
Vwb redactiepagina’s in Reclameweek, ik heb inderdaad ook begrepen dat er aan koppelverkoop wordt gedaan. Advertentie + redactioneel stuk tegen betaling. Scheiding van redactie en commercie, waar we het hier al vaker over hebben gehad, lijkt hier verdwenen. Da’s ook geen probleem mits het ook duidelijk is voor de lezer!
Adformatie heeft een zeer goed bereik binnen de markt en het lijkt mij dan ook logisch dat sommige partijen zich laten verleiden tot een bepaalde mate van exclusiviteit. Je hebt nieuws dus wil je ook dat dat goed terecht komt. Adformatie vormt daarvoor naar mijn mening een mooi kanaal.
Mee eens, daarom heb ik ook Adformatie als eerste benaderd voor het blogads-verhaal.
Wie moeten wij eigenlijk benaderen als adfoblog van start gaat?
Is ie al live? Je kunt me altijd benaderen voor een bericht op Marketingfacts Marc 😉
Nee nog niet live.
Fijn, hoeven we reclameweek niets te betalen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!