Wie wil er niet door de Rabobank genaaid worden?

15 mei 2006, 03:25

Ook beroemde commercials hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Voor Gerrit-Jan Doorneweerd valt Jochem de Bruin, gespeeld door Vincent Rietveld in de Rabobank commercials daar inmiddels onder. In 2005 ontving de Rabobank nog een Effie maar Doorneweerd vraagt zich inmiddels af of hij de enige is die jeuk krijgt bij het zien van weer een versie van ideale schoonzoon Jochem de Bruin.

Hij vond een aardig alternatief in een buitenlandse Rabobank commercial alleen vreest dat die waarschijnlijk niet zal worden uitgezonden in Nederland. Jammer want Doorneweerd bedacht ook alvast een pakkende ondertitel: “Wie wil er niet door de RABO genaaid worden?”

Doorneweerd, hij blijft scherp!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    rjmvandiepen

    Dit is een leuke ad!

    Die Jochem de Bruin is veel te braaf. En we hebben hem al weer lang genoeg op televise gezien.


    15 mei 2006 om 05:02
    jeroen Harzing

    Ik heb Doorneweerd al gezegd dat ‘ie niet zo moet zeuren. Ik heb liever een lekker ding zoals in bovenstaande commercial (die Zweedse vriendin van Jochem vind ik trouwens ook een vondst, in de bioscoopversie dan) dan dat ik achterna gezeten wordt door een ex-voetballer in een blauw leeuwenpak. En voor de rest doen al die banken toch gewoon hetzelfde? Het enige onderscheid tenslotte is marketing en prijs.


    15 mei 2006 om 05:07
    michiel

    De betreffende commercial is al een paar maanden oud en komt uit Nieuw-Zeeland. Rabobank heeft daar een andere uitgangspositie en doelstelling … dus is de marketingcommunicatie er ook op aangepast.

    Beetje makkelijk scoren hoor…. leuk filmpje plaatsen, van Rabobank zelf nota bene, en vervolgens wat schelden en tieren.

    @Marco, wat precies vind je daar “scherp” aan?


    15 mei 2006 om 13:01
    media

    @Michiel: Doorneweerd weet telkens weer de juiste dingen op te pakken uit de media, daar een eigenwijze interpretatie aan te geven en daarmee (in ieder geval mij) te prikkelen. Mijn opmerking was niet specifiek bedoeld voor dit Rabo-stukje (dat gewoon grappig was). Alhoewel, ik hoop dat het ook de Rabo-mensen weet te prikkelen zodat ze scherp blijven. Blijkbaar begint Jochem de Bruin sommige mensen op de zenuwen te werken. Volgens mij kun/moet je daar wat mee!

    Misschien moet Jochem net als Martine Bijl even een tijdje op vakantie? Of moet moet hij eens onverwacht uit de hoek komen en de beest uithangen? Ik ben geen reclamemaker dus ik roep ook maar wat 😉


    15 mei 2006 om 13:58
    michiel

    Ik denk dat Rabo eerder consumentenpanels raadpleegt om te toetsen hoe lang commercials nog meegaan.

    Overigens: scherpe kijkers was het wellicht opgevallen dat alle oude Jochem commercials de afgelopen tijd nog een keer gerouleerd zijn. Een teken aan de wand?


    15 mei 2006 om 14:35
    evroekel

    Nu alleen nog even zorgen dat raboplus.co.nz, dus zonder www zoals vermeld in de commercial ook werkt 😉

    Gerrit-Jan Doorneweerd is voor marketeers in de financiële dienstverlening (zoals ik dus) absoluut een weblog om te volgen. Er zouden meer van die kaliber moeten zijn.


    15 mei 2006 om 15:43
    RubZie

    “Ik denk dat Rabo eerder consumentenpanels raadpleegt om te toetsen hoe lang commercials nog meegaan.”

    Ik neem aan dat rabobank niet meer alleen op panels vertrouwt? Ik ben geen marktonderzoeker (

    (c) Marco’s manier om toch zijn mening te geven en geen verantwoordelijkheid te accepteren 😉 ), maar de hype is nu toch wel dat panels geen goede markt informatie geven, alleen goede ideeen. Doordat ze groupthink in de hand werken en mensen hun mening slecht kunnen verwoorden, etc.

    Effe de Wisdom of Crowds lezen voor wat inspiratie voor andere methoden misschien 😉

    Ik vind trouwens dat Jochem nog wel effe meekan, als ie maar wat nieuwe leuke dingen blijft doen, iets verrassends zou aardig zijn.


    15 mei 2006 om 17:11
    Stijn

    “Het enige onderscheid tenslotte is marketing en prijs.”

    @ jeroen: ben bang dat dat niet echt het geval is.. ik merk in ieder geval zelf steeds vaker dat ik de service en mogelijkheden die een bank biedt zeker zo belangrijk vind als de prijs.


    17 mei 2006 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!