8,5 miljoen dollar aan investeringen naar Toodou
Afgelopen week is de tweede investeringsronde van Toodou rondgekomen. Het gaat hierbij om een totale investering van 8,5 miljoen USD. De venture capitalists die in deze ronde investeren zijn IDG, Granite en Jafco. Naast de huidige oprichters krijgen alledrie zitting in de board. IDG heeft ook in de eerste ronde al geinvesteerd in Toodou, Granite en Jafco zijn nieuw.
Toodou (dat letterlijk vertaald aardappel betekent) is een online multimedia netwerk in China waar internetgebruikers op eenvoudige manier eigen gemaakte audio en videopodcast (maar ook flash en foto’s) kunnen publiceren en delen. Toodou bestaat sinds 16 oktober 2004 en is opgezet door twee vrienden: Gary Wang en de Nederlander Marc van der Chijs.
Marc, dit is fantastisch nieuws en uiteraard gefeliciteerd!
Lachen, nooit van gehoord. Ik zou wel eens een onderzoekje willen zien naar grote .com sites die in gehyped worden en hun Chinese evenknieen die het misschien net zo goed of beter doen maar gewoon niet bekend zijn. Te beginnen met Youtube vs. Toodou natuurlijk. Als is Youtube nog wel een behoorlijk stukje groter, qua investering is het aan elkaar gewaagd, right?
Da’s goed nieuws. Heb vorige keer al deze site eens willen bekijken, maar ik heb de chinese taal nog niet helemaal onder de knie ;-).
Zelfs de hyperlinks geven geen uitsluitsel of er ook een engelstalige variant beschikbaar is.
Iemand een suggestie?
Mag Marc een deel van dat geld in zijn zak steken of moet alles voor Toodou gebruikt worden?
Is er een reden voor aan te geven waarom jullie je alleen op de Chinese markt richten Marc?
Edwin, mijn visie is dat je je als start-up moet focussen als je succesvol wilt zijn. Bij ons lag de focus vanaf het begin op mainland China. Als we ook een Engelse site zouden hebben gehad zouden we meer mensen nodig hebben gehad, en zouden we ook servers buiten China neer hebben moeten zetten. Dit zou te duur geweest zijn (initieel hebben we alles zelf gefinancierd). Na de eerste financieringsronde is besloten deze strategie te handhaven, en ons volledig te richten op innovatie in plaats van op internationalisatie. Op deze manier zijn we in China de grootste geworden en gebleven.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!