TV upfront werpt schaduw ver vooruit
De TV-dag van SPOT staat flink in de schaduw van het grote Amerikaanse TV evenement dat op dit moment aan de gang is in NYC: the TV upfront. Hier presenteren alle networks en steeds vaker ook de digitale collega’s hun plannen voor het komende TV seizoen (vanaf september). In de aanloop vertelde ik al dat internet en interactieve TV niet meer zijn weg te denken bij de Amerikaanse TV. Met de komst van een nieuwe zender (CW) en de verdergaande latinisering van de Amerikaanse TV markt, is interactiviteit the hottest topic op de upfront. En in de VS is het medialandschap een stuk minder vrijblijvend en is deels de integratie en deels de conversie al veel verder gevorderd. Enkele voorbeelden.
TiVo
TiVO komt met een verhaal dat ook gisteren op de TV-dag het podium haalde: de interactieve reclame. TiVo heeft hiervoor zijn eerste deal met een mediabureau gesloten en verwacht er meer. Doel is het vullen van een database met reclame (bij gebrek aan een beter woord), die de TV-kijker op eigen initiatief kan oproepen. Sony heeft het spits afgebeten met een opvraagbare trailer van DaVinci’s Code.
CW
Deze nieuwe zender in de VS is een samenvoeging van WB en UPN en heeft grootse plannen voor de Amerikaanse markt. De samenwerking van CBS en Warner Bros, kreeg vreemd genoeg niet de naam WC mee. De andere networks hebben hun (interactieve) marketing inspanningen zelfs opgevoerd om mee te komen met deze nieuwe en zeer sterke telg. CW werkt vanuit de gedacht van de social media scene, een convergentie van internet communities en TV. Bij populaire series komen weblogs en kijkers kunnen hun eigen content aanleveren, met of zonder reclame boodschap. Vernieuwing is best wel mogelijk, zo blijkt. Ook in de traditionele reclame wereld was CW stevig aan het roeren met de Content Wraps: een serie korte programmaatjes met een stevige dosis product placement.
Fox en MySpace
Fox biedt zijn superhit 24 en nog 2 andere programma’s als download aan via Myspace (dat ook in eigendom is van Fox). De downloads worden via een door Burger King gesponsorde pagina aangeboden. MySpace zal een community rond 24 opzetten om zo meer integratie tussen de twee media van Fox te maken. Burger King zit hier als adverteerder op de eerste rij. Fox zal via the 24 community in MySpace de downloads van 24 ook voor $ 1,99 aanbieden.
Hopelijk later meer.
Dank voor de update Gijsbregt! Heb je ook al voorbeelden van populaire series waarbij weblogs en kijkers hun eigen content aanleveren?