RSS: Internethype of revolutie?
Studenten Bas Roozen en Els Wijnstekers zijn onlangs gestart met een onderzoek naar het gebruik van RSS in Nederland. Doel van dit onderzoek is het schetsen van een profiel van de RSS-consument en het analyseren van de commerciële mogelijkheden van deze toepassing.
RSS of Really Simple Syndication is een internet-tool waarmee updates op websites voortdurend kunnen worden bijgehouden. Wanneer een update plaatsvindt ontvangt de gebruiker automatisch een bericht met de laatste aanpassingen. Zo krijgt men direct, eenvoudig en snel toegang tot de meest recentelijke informatie. RSS bestaat al een aantal jaar maar begint nu pas met zijn opmars. Vooral bedrijven beginnen de mogelijkheden van deze ontwikkeling in te zien nu het aantal gebruikers toeneemt.
Omdat 90% van de Nederlandse internetgebruiker geen gebruik maakt van RSS is er een onderzoek gestart om meer duidelijkheid in de wensen van de gebruiker en de toekomstige gebruiker te scheppen. Zo willen de onderzoekers onder andere nagaan in hoeverre RSS de manier waarop men surft op het internet gaat veranderen en hoe RSS het meest succesvol als marketinginstrument kan worden toegepast. Op www.rssmarketeer.nl is naast de enquête ook een gebruikershandleiding voor RSS te vinden.
Marco,
– Het onderzoek wordt naast weblogs ook verspreid onder alle studenten van de Hogeschool. Vanavond wordt er ook nog een persbericht verstuurd naar diverse internet-gerelateerde instanties.
– Het klopt dat de unaware users niet zijn meegenomen. Doel van het onderzoek is ook niet om het percentage unaware-users te ontdekken. We weten dat er een groep is die er onbewust gebruik van maakt; deze groep is voor de uitkomst van dit onderzoek niet van belang.
De resulaten zal ik je uiteraard sturen.
Als straks Internet Explorer 7 gemeengoed is dan zal RSS (al dan niet feed genoemd) waarschijnlijk een veel grote gebruikers basis krijgen. Tot die tijd is er misschien maar een kleine groep gebruikers, maar wel een fijne groep om als testcase te gebruiken. Wij experimenteren ook al een klein beetje met b.v. adverteren in RSS en de CTR’s waren in het begin super (met meer dan 2000 subscribers op de feed), maar door gewenning lijkt die geleidelijk naar beneden te gaan, iets wat we nu alweer hebben geleerd 😉
Het is gewoon simpel maar fijn. Je bespaart je elke dag die fora en site’s afstruinen om bij te blijven. Nu gewoon even je RSS feeds langslopen in Firefox, heerlijk toch?
Leuk onderzoek en ik ben zeker geinteresseerd naar de resultaten. Ik heb in ieder geval de enquete ingevuld voor ze.
Maar is je titel nu echt als serieuze vraag bedoeld?
Tibor, de vraag is afkomstig van de studenten die het onderzoek doen. Persoonlijk geloof ik niet in revoluties maar eerder in evoluties. In dit geval de evolutie van hoe wij nieuws zoeken, selecteren en verspreiden.
Wat mij meer bezighoudt is in welke mate RSS bijdraagt aan agendasetting en intermediaire effecten. Het is echter zeer lastig om niet te zeggen onmogelijk om deze in kaart te brengen: Hoe meet je wat de gebruiker met de informatie doet?
Voor mijn onderzoek heb ik mij verdiept in de theorievorming rond massacommunicatie. Hieruit bleek dat de theorie van agendasetting en de multi-step-flow-theorie in deze tijd nog goed toepasbaar blijken te zijn.
Two-step-flow theory en multi-step-flow-theory
De opinieleider blijft in de virtuele gemeenschap actief aanwezig bij menig onderwerp. In hoeverre kan een slimme interface of persoonlijke browser vergeleken worden met het functioneren van een opinieleider, waar het gaat om selectie en filtering van informatie? Zo’n superinterface weet wat de wensen van de gebruiker zijn en gaat op zoek op de digitale snelweg om aan die eisen te voldoen.
Agendasetting
De ontvanger bepaalt op het Internet via RSS of, wanneer en wat hij of zij wil ontvangen. De ontvanger stelt zelf zijn media-agenda samen. Met een slimme interface kiezen mensen zelf de onderwerpen op grond van hun eigen interesses en laten zich niet meer tegenhouden door een selectieve media-agenda. Wanneer de gebruiker het meer voor het zeggen krijgt, zal een media-agenda meer dan nu het geval is door gebruikersgroepen bepaald worden. Er kunnen vormen van tweezijdige agendasetting komen. Dat levert nieuwe vragen over agendasetting op: Wie bepalen de onderwerpen op de diverse digitale media-agenda’s die Internet rijk is? Wie wordt er per gespreksitem issue-eigenaar? In cyberspace vindt etikettering van onderwerpen plaats d.m.v. ’tagging’. Hoe ver rijkt de macht van de ontvangersagenda om zo de media-agenda te bepalen?
Marco: ik dacht al dat het niet jouw formulering was 😉
Wellicht een idee om promotie te maken voor RSS door middel van een guerilla campagne door een aantal rss-readers en contentpartijen, zodat RSS echt bij het grote publiek zal doorbreken.
Door middel van een t-shirt met op de voorkant FEED ME en op de achterzijde de url van de reader. Doel zoveel mogelijk subscribers krijgen. Wordt meteen duidelijk hoe invloedrijk de influencers zijn. Of een leuk filmpje à la Planet (ga met je muis naar de linker bovenhoek) dat doorgestuurd kan worden, zodat mensen getriggerd worden om meer te weten over RSS en begrijpen wat ze moeten doen. Valt mij op dat in de reguliere media nog weinig over RSS geschreven wordt. Ook in vakbladen voor communicatie en marketingprofessionals wordt er nog nauwelijks aandacht aan besteed. Wachten we weer op Microsoft?
‘Omdat 90% van de Nederlandse internetgebruiker geen gebruik maakt van RSS is er een onderzoek gestart om meer duidelijkheid in de wensen van de gebruiker en de toekomstige gebruiker te scheppen.”
Vreemde aanleiding…Omdat… Is het aannemelijk dat er nu al veel meer dan 10% penetratie zou moeten zijn…want dat suggereert je aanleiding? Is dat niet een schijnprobleem die teveel sturend is voor je onderzoekje?
Je vooronderstelling is onjuist. Het is geen hype, het is een rustiger verloop van de cyclus terwijl iedereen het een hype noemt.
Daar is je conclusie. Ontsla je falende begeleiders en pay me later 🙂
Die aanleiding is niet zo vreemd Habbekrats. Het percentage gebruikers is erg laag (misschien wel lager) en wij willen onder andere graag weten hoe dat precies komt en hoe we dat percentage omhoog kunnen stuwen.
De ‘vooronderstelling’ is geen vooronderstelling maar de titel van het persbericht.
Helaas heb ik niet de macht om mijn begeleiders te ontslaan noch het geld om je te betalen (als student zijnde). Als je nog gratis tips hebt mag je die altijd mailen!
“Het percentage gebruikers is erg laag”
Waarom? Is het niet hoog? Je hebt je conclusie al klaar (al realiseer je je dit waarschijnlijk nog niet), je vindt dat eigenlijk alle internetgebruikers rss gebruikers zijn. Is dat wel zo?
Geeft niet, succes met het onderzoek en hopelijk post je je resultaten ook nog ergens voor de nieuwsgierigen onder ons. Verder was ik maar een middenmoot studentje dus zeker niet geschikt als begeleider. Is Marco niets?
😉
Zou dit ook op mijn site toegepast kunnen worden en wat zijn de voorwaarden Els Wijnstekers?
Groetjes Puck !
Puck wacht op antwoord..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!