Online actie voor nieuwe boek

30 mei 2006, 11:17

Online actie voor nieuwe boek Richard Osinga (foto: Mark de Kock)Richard Osinga van Oberon Medialab en tevens blogger op Marketingfacts, heeft een weblogactie bedacht om zijn nieuwe boek Wembley te promoten en online te publiceren. Hij heeft daarvoor vanaf afgelopen vrijdag een aantal bloggers uitgenodigd om een deel van het boek online te publiceren. De gepubliceerde delen volgen elkaar op en verwijzen naar het volgende deel (dat op een andere weblog staat) waardoor een ring van publicaties ontstaat.

In de eerste 24 uur deden er al 23 weblogs mee, maar dat waren voor een groot deel weblogs van bekenden of bekenden van bekenden. Daarna ging het helemaal los. Er verscheen een stuk voorop Volkskrantblog.nl en inmiddels staat de teller op 87 weblogs. De minisite richardosinga.com/wembley werd gisteren 1000 keer bezocht en zijn er 2358 fragmenten gelezen (ongeveer evenveel als het aantal boeken die van zijn debuut verkocht zijn!).

Een briljante aktie en uiteraard doet Marketingfacts ook mee…

wembley

Dit is fragment nummer 84 van het boek “Wembley” van Richard Osinga.

De boodschappen rollen een voor een van de band af. De cassière vraagt of ik een tas wil; ze houdt er een omhoog in de kleuren van de supermarkt. Ik knik.Vijfentwintig cent tikt ze in op de kassa. Ik haal de euro’s die ik bij de slager verdiend heb uit mijn zak en betaal. Ik kijk naar de andere mensen bij de andere kassa’s. We zwijgen, laden onze spullen op de band, schuiven ze in de tas en betalen. Ik ben een van hen.

Ik zorg voor mezelf, ik verdien geld, maar ik weet dat het niet is waarvoor ik hier ben. Het geld in mijn zak is verdiend met het uitbenen van varkensbuiken, niet met voetbal. Ik ben nog nergens. Ik moet het doel voor ogen houden.

Vanavond bel ik Leolo. Ik heb zijn nummer bij me, ik geef het aan de man in de belwinkel en ik kies een cel. Ik neem de telefoon op en ik zal hem uitleggen dat hij moet komen. Ik doe het goed bij Rap. Ik scoor elke week. Ze zijn tevreden. Je moet met ze praten, Leolo. Kom zondag en praat met de voorzitter voor me. Vanavond bel ik hem. Ik stel het niet langer uit. Vanavond.

Dioudi, binnenkort zal ik je een brief sturen. Ik ben zolang weg en heb nog niets van me laten horen. Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn een geschikte schrijver te vinden. Wie kan ik het vragen? Leolo heeft het te druk. Hij heeft belangrijker dingen aan zijn hoofd. Diop vertrouw ik niet genoeg. Hij zal niet opschrijven wat ik wil. Hij heeft zijn eigen waarheden, zijn eigen wereld. Hij zal je een lange brief sturen met mooie verhalen, maar het zal niet zijn wat ik je wil vertellen.

Ik heb Youssou gevraagd me te helpen, maar hij bromde dat hij geen tijd had. Youssou leeft alleen. Hij wantrouwt me, hij lijkt altijd op zijn hoede, lacht niet, zijn blik is achterdochtig. Het lijkt alsof zijn ziel opgegeten is. Hij is te lang in Nederland.

De enige persoon die ik kan bedenken is Cantona. Hij helpt me graag. Hij heeft antwoord op de vragen die ik heb. Bij hem voel ik me op mijn gemak. Hij heeft filosofie gestudeerd, hij kan goede brieven schrijven.

Ik wil Dioudi vertellen dat ik werk heb, dat het goed met me gaat, dat ik bij een goede club speel. Dat zij, zodra ik het geld heb, mag komen. Ik betaal alles. Ze hoeft niet met de taxi door de woestijn, maar ze kan komen met het vliegtuig, zoals dat hoort voor een vrouw van een voetballer. Als vrouw van een voetballer ben je iemand, meer nog dan wanneer je met een ambtenaar getrouwd bent. Dan loopt Dioudi met geheven hoofd, rechtop, haar borsten, haar mooie borsten recht vooruit en haar kont pront.

Naar het begin

Doe mee

Lees verder >>

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Anne

    Heb me ook aangemeld. Geweldige actie!


    30 mei 2006 om 11:59
    RichardOsinga

    Je hebt een mooi lang stuk gekregen, Marco! Inmiddels staan er ook stukken op NRC, Bright en Boekblad en straks op Computer Idee. Het loopt dus lekker.


    30 mei 2006 om 12:04
    BasPaauw

    Geniaal! Voor deze campagne zou ik bijna een eigen blog beginnen.


    30 mei 2006 om 12:49
    Ruud Kok

    Het is niet alleen Google die boeken online zet dus! 🙂


    30 mei 2006 om 13:27
    2BFrank

    En fragment 101 is online!


    30 mei 2006 om 14:43
    Tinus

    Dit werkt maar één keer…


    30 mei 2006 om 19:50
    Kjeld Kahn

    Geweldig!! Super goed bedacht… leker 1999 ook, een webring 😉


    31 mei 2006 om 05:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!