Webads gaat persoonlijke inloggegevens gebruiken voor advertising

31 mei 2006, 18:45

Webads gaat persoonlijke inloggegevens gebruiken voor advertisingIk lees net op mediaonderzoek.nl dat Webads vanaf morgen een nieuwe vorm van target advertising introduceert voor haar netwerk. Deze nieuwe vorm is gebaseerd op het zogeheten ‘profiling’, waarbij adverteerders en mediabureaus op basis van minimaal geslacht en leeftijd op doelgroepniveau kunnen inkopen.

Op zich is dat niet nieuw, maar de gegevens waarmee WebAds de targets mee vaststelt zijn afkomstig van de inloggevens van bezoekers van sites als Hyves, TMF, SBS, VI en Spelpunt. WebAds weet vanuit de databases van die sites heel nauwkeurig wie achter het scherm zit en kan dus gericht advertenties afleveren volgens vooraf opgegeven criteria.

Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “De campagnes die we tot nu toe als proef met behulp van profiling hebben ingezet leverden een veel hogere clickratio op. Gemiddeld zagen we een toename van 100%. Op Hyves wordt nu 80% van de campagnes met behulp van profiling ingezet.”

Een tweede innovatie wordt in het najaar door WebAds ingevoerd en betreft het ‘behavioral targeting’. Daarbij worden surfers binnen het netwerk gevolgd om zodoende de meest relevante banners aan ze te tonen. Kooij: “Als van een surfer bekend is dat hij gedurende een bepaalde periode vele keren op financiële sites is geweest en we komen die surfer ook tegen op bijvoorbeeld VI.nl, dan kunnen we hem daar ook een banner van een bank presenteren. Voorheen werden die banners alleen in contentgerelateerde sites afgeleverd.”

Vanaf 1 juni zijn alleen de sites van TMF, Hyves, SBS, VI.nl en Spelpunt geschikt voor profiling. Per 1 juli wordt dit uitgebreid met o.a. IENS en Oor. Overigens gelden beide technieken niet alleen voor banners, ook online commercials kunnen met dezelfde technieken worden gepresenteerd.

Bron:

Mediaonderzoek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arash

    Het was een kwestie van tijd en dit is nog maar het begin van personalized ads. Een volgende stap is slimme ads die zichzelf aanpassen aan de bezoekers gebaseerd op profiling. Weet iemand wanneer Webads of een andere speler hiermee gaat komen?


    31 mei 2006 om 20:33
    Phileas

    Hee Marco 🙂

    Project http://www.bokoe.nl (online bookmarks) maakte in 2002 reeds gebruik van profiling en targeted advertising. Hier wordt het websitebezoek (profiel achter een single sign on) m.b.v textclassificatie en neurale netwerken aan advertising én niet-betaalde content gekoppeld. Ik juich dergelijke ontwikkelingen dan ook alleen maar toe.

    Alleen “Op zich is dat niet nieuw, maar..” snap ik niet helemaal, wat maakt de desbetreffende sites wel nieuw dan? Adverteren achter single sign on gebeurt al een tijdje idd (neem een Schoolbank.nl 😉 zo’n 6 jaar. En als ik het me goed herinner deed DoubleClick in 2001 al aan cookie based profiling en targeting in haar netwerk. Interessant dat wel!!


    31 mei 2006 om 20:53
    media

    Je hebt helemaal gelijk Phileas, hoe kon ik bokoe.nl vergeten. We moeten maar weer eens snel een keer wat afspreken!


    1 juni 2006 om 03:29
    Vino

    MSN Hotmail en Messenger en Lycos bieden dit al zeker anderhalf jaar aan maar desalnietemin erg innovatief :o)


    1 juni 2006 om 07:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!