Eerste wineblog campagne tussen print & blogosfeer
Na de ‘Eerste offline bijeenkomst van foodbloggers’ begin mei kwam ik met de posting ‘de kracht van het foodbloggen’. Marco Derksen haalde die hier aan. Ik kondigde toen aan dat ‘een paar dagen’ later deel 2 zou verschijnen met als onderwerp ‘de eer van het food-bloggen’. Hoogste tijd dus. En dan maar meteen met een concreet voorbeeld: Wine Blogging Wednesday goes Dutch.
WBW is een Amerikaans fenomeen, dat door Mariëlla Beukers en ondergetekende in een nieuw jasje is gestoken. De consument kan 2 wijnen kopen en die met elkaar vergelijken. Voor de eerste sessie is gekozen voor de La Tulipe rosé van Ilja Gort (€ 5,79 – exclusief te koop bij Albert Heijn) en een tweede rosé, Le passé Authentique (€ 3,69 – te koop bij HEMA). Vanmorgen worden de wijnen beschreven op drie wijnblogs (naast dat van Mariëlla, die van Cuno van ‘t Hoff en Ed Starren), zonder er een oordeel over te geven. Onno Kleyn (vorige week gestart met zijn eigen blog!), bekend van de rubriek de Volkskeuken in de Volkskrant, schrijft vanmorgen in de Volkskrant een recept bij de actie en kondigt die zo aan in de printwereld. Gedurende de rest van de maand kunnen consumenten door middel van commentaren op de blogs hun reactie op de wijnen kwijt.
Uiteraard zijn we heel benieuwd naar de nieuwe traffic, de reacties en de aard daarvan en natuurlijk naar de reactie van AH, Gort en de HEMA.
Waarom we dit doen en wat we ermee beogen? Blogs zijn hét ideale medium voor de oervorm van marketing: aanraden en afraden op basis van wat échte gebruikers écht van een product of dienst vinden én een product op het juiste moment op de juiste plaats neerzetten. Daarin krijgen producten hun benefits niet via de push van reclame-campagnes maar in de conversatie tussen gebruikers, op basis van hun ervaring en de manier waarop zij elkaar daarmee beinvloeden. Blogs maken die oervorm van authentieke word of mouth marketing weer mogelijk.
Is déze actie commercieel? Nee, op geen enkele manier. Maar dat zou natuurlijk wel heel goed kunnen. Zouden we dat ook doen? Ja en nee. In dat ‘nee’ schuilt de ‘eer van het foodbloggen’ waar ik het nog altijd over zou hebben. We zullen geen oordelen ‘voorkoken’ of naar een oordeel toe manipuleren. Een goed product krijgt de kans zichzelf te bewijzen. De blogs kunnen een forum zijn om dit zichtbaar te maken. Eenvoudiger valt het niet te zeggen: blogs kunnen een commerciële inzet hebben waar niemand zich voor hoeft te schamen. Integendeel. Je klant – als we even zo praten – moet wel in zijn product geloven, cq. het moet een sterk product zijn. Wat een verademing als je dit afzet tegen de STER-blokken, de gemanipuleerde virals en word-of-mouth campagnes! Want … zou nou niemand die door hebben of serieuzer nemen dan de – in ieder geval al lang niet meer serieus genomen – TV-reclames?
De consument is niet gek. Een goed product is nog steeds (of moeten we zeggen: weer) een uitstekend wapen!
Na een paar telefoontjes hierover: echt, deze campagne is opgezet als test om te zien wat de trek van print naar blogs voor elkaar kan krijgen om nog-niet-bloggers en totaal-onbekenden-met-bloggen te activeren hun beleving rond wijn online met anderen te delen.
Dick, is daar al wat over te zeggen?
Cuno (wijnsuggestie.nl): daar kun jij nou juist wat over zeggen!! Ik heb me nu slechts bemoeid met het geven van een metacommentaar op de actie en doorverwijzen naar jullie sites. Hoe groot is de traffic-toename op de sites die hieraan meedoen. Die vraag geldt dus ook voor Mariëlla en Ed.
Ik denk dat het cruciaal is dat jullie de actie zichtbaar houden op jullie sites, mede ism Onno en anderen die dit oppikken. Zie Marco’s verwijzing in bovenstaand comment en de commentaren, wo de mijne daarop.
Marco: de actie is bedoeld als basis voor een nieuw type commercialiteit. Dat is zeker waar. Maar commercie betekent hier iets anders dan one-way manipulatie. We gaan echt weer terug naar de oorspronkelijke vorm van marketing zoals die werd gedaan door klanten (mond-tot-mond is nog altijd de beste aanbeveling voor een product). ‘Vroeger’ was die functie niet geinstitutionaliseerd. Nu moet dat wel. Met andere woorden: als de communicatie over producten weer ’terug verschuift’ naar de consument is, dan is er ook een functie nodig om die communicatie mogelijk te maken. Dat is een instituut en dat moet betaald worden. Advertising wordt weer leuk want het gaat weer een nwe fase. Ik heb er nog geen goeie naam voor, maar het is niks anders dan beeldvorming weer bij de consument leggen in diens conversatie: unmanipulated organized conversation? Mwaaahhh veel te ingewikkeld en filosofisch. ‘T is wel duidelijk, toch?
Geheel duidelijk Dick. We gaan mooi tijden tegemoet, hoop ik. Wat betreft zichtbaarheid: kijk maar even op mijn blog, in de rechterkolom. En regelmatig een herinnering posten, is mijn bedoeling.
Mariëlla: ik zou dat kekke logo ook nog even rechtsboven monteren ….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!