WK Voetbal en warme weer slecht voor internet
Bij deze zomerse temperaturen en met het WK Voetbal op het programma, zijn steeds minder mensen geneigd om achter het internet te kruipen. De meeste websites zullen de komende periode dan ook een significante daling zien in bezoekercijfers.
Zelf gebruik ik al jaren de statistieken van startpagina.nl als graadmeter voor het internetgebruik in Nederland. In 2003 toonde Erwin van der Zande op basis van deze cijfers al aan dat bij een temperatuurstijging websites per graad Celcius verhoging een procent van haar bezoekers verliezen. Ik moet nog eens goed in de cijfers duiken maar een eerste blik op de grafieken (ook van Marketingfacts), leert me dat het WK Voetbal en het warme weer zeker een daling van 10% betekent voor het aantal sitebezoekers.
Hoe zit dat eigenlijk bij jullie?
Lijkt me duidelijk Marco! Het aantal mooie warme dagen in NL is beperkt dus daar wil je dan van genieten. Op de bloemenveilingen zeggen ze altijd ‘vrouwen bloot, handel dood’. Dus als de temperatuur toeneemt, neemt de afzet op de bloemenveilingen sterk af. Uiteindelijk zijn vrouwen de grootste afnemers van bloemen en (kamer)planten. Wanneer die met het mooie weer liever buiten zijn of verkoeling zoeken aan het strand of andere wateren kopen zij in mindere mate bloemen en (kamer)planten.
Minder traffic, minder inkomsten maar ach.. ik geef m’n geld liever uit aan een biertje op het terras dan aan een regenjas dus van mij mag het nog wel even lekker weer blijven.
Niet alleen minder bezoekers maar ook de tijd dat ze op mijn site zijn, is een stuk korten en laat staan dat de bezoekers de tijd nemen om een actie/aankoop te verrichten. Ik denk dus dat het niet alleen minder bezoekers zijn maar dat de mensen ook minder “interesse” hebben als ze al op je website komen.
Veel minder bezoekers is niet eens het echte merkbare verschil, maar wel zoals Langace hiervoor zegt; het aantal geinteresseerde bezoekers, stuk minder inkomsten en holding time ivm normaal.
WK en mooi weer zijn dodelijk! Maar ik zit zelf op halve kracht, dus vind ik het niet erg hoor!
Robert-jan schrijft:
Lijkt me duidelijk Marco! Het aantal mooie warme dagen in NL is beperkt dus daar wil je dan van genieten. Op de bloemenveilingen zeggen ze altijd ‘vrouwen bloot, handel dood’. Dus als de temperatuur toeneemt, neemt de afzet op de bloemenveilingen sterk af.
Op de beurs geldt hetzelfde. Er is zelfs onderzoek naar gedaan (Ben Jacobsen, Universiteit van Amsterdam). Wat blijk? In landen waar relatief veel mensen in de maanden mei-oktober reizen, doet het zomer-winterpatroon zich het sterkst voor. Misschien geldt dit ook wel voor het internetgebruik. Hoe warmer het land, hoe zwakker de zomerinternetklant.
Groet,
Arnoud
@Marco:
Dat ‘mini-dipje’ omvat 15 gigabit, oftewel 15.360 megabit, oftewel een daling gedurende die periode van (theoretisch) bijna 2 gigabyte per seconde. In een percentage een daling van 13%. Ik vind het nogal wat 🙂
Okay, het is iets meer dan een minidipje 😉
ook in belgie wat minder bezoekers op de websites maar de conversie ratio op onze websites blijft op peil. Dus laat het goede weer maar aanhouden
@Marco: is volgens mij geen mini-dipje hoor. Als je overdag nachtelijke waarden haalt is dat behoorlijk. Wellicht had AMS-IX er een referentie bij kunnen zetten wat het ‘normaal gesproken’ had moeten zijn.
@Svinus: tsja, België mag niet meedoen op de WK. Vandaar waarschijnlijk minder invloed van de combinatie mooi weer en voetbal.
Peter, de grafiek van AMX-IX laat de traffic zien van 2,5 dag en de traffic rond 16 uur is vergelijkbaar met die van 11 uur in de ochtend. Wat mij betreft dus niet echt een megadip!
eens Marco, ik heb te snel gekeken. we spreken van een mini-dipje vanaf nu!
Je ziet het Peter, je moet voor straf het bord helemaal volschrijven met ‘Ik zal elke dag Marketingfacts bezoeken, ondanks hitte en het WK’ 😉
😉 ik zal het goedmaken met een uitgebreide kijkcijferanalyse van het WK. binnenkort het eerste deel . . .
Hey dat was niet eerlijk, ik drukte enkel op de preview knop om te kijken hoe de graffiek erin zou komen, dit werkt blijkbaar net geheel naar behoren….
Dan maar even als aanvulling op de bovenstaande typo’s:
hetbest==het best
lope==loep
graffiec==graffiek
Toch een goede timeout voor hardwerkende webmasters. 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!