Ben jij al een buzzer?
Vorig jaar maakten we al kennis met het Nederlandse Buzzer. Vandaag kreeg ik een pakketje van het internationale BuzzParadise. Net als Buzzer werkt dit bureau met zogenaamde buzzers die bewust door middel van mond-tot-mondreclame bepaalde artikelen aanprijzen.
In dit geval gaat het blijkbaar om de KG800 Chocolate, een mobiele telefoon van LG Mobile. In het pakketje helaas niet het toestel zelf (het wordt immers hoog tijd dat ik een nieuw toestel koop). Wel een fraai vormgegeven wekker, wat folders over de KG800 en een visitekaartje van de contactpersoon bij BuzzParadise.
Nu heb ik mijzelf nooit aangemeld als buzzer bij BuzzParadise (of ander Buzzbureau), dus ik neem aan dat ze een lijstje hebben gemaakt van (invloedrijke) bloggers en deze ongevraagd een pakketje hebben bezorgd. En ach, zo lang het leuke kadootjes zijn die ze opsturen mogen ze mij best op die lijst laten staan. Misschien moet ik ze eens een verlanglijstje sturen. Naast een mobiele telefoon wil ik binnenkort ook een media center, een HD-TV en een nieuwe DVD-speler aanschaffen!
Iemand anders toevallig ook een pakketje ontvangen van BuzzParadise?
Ik ken de mensen van BuzzParadise, we hebben elkaar ontmoet in Barcelona bij het IWOMC. Hun concept is inderdaad anders dan dat van Buzzer. BuzzParadise gelooft dat Bloggers de mensen zijn om anderen te beinvloeden. Zelfs als ze niet het product zelf krijgen. De interessante discussie die daarop in Spanje volgde ging over het feit of Bloggers – als ze al meer dan gemiddelde invloed op koopgedrag zouden hebben – deze niet zouden verliezen op termijn. De meeste WoM-experts dichten Bloggers niet meer dan gemiddelde invloed toe op welk koopgedrag dan ook. En mochten ze deze al tijdelijk hebben, dan zal deze snel verdwijnen. Vergelijk het met ‘beroemdheden’ of BN’ers: die werden ook jarenlang gezien als de manier om consumenten te bereiken. Inmiddels weten we dat de meeste producten verkocht worden doordat consumenten luisteren naar hun directe vrienden, buren of mensen die ze persoonlijk spreken. Daar vallen de BNers en Bloggers meestal buiten ; )
Bloggers zijn niet te vergelijken met andere beroemdheden. Bloggers worden juist beroemd door het geven van hun eigen mening of toegevoegde waarde. Andere beroemdheden worden voornamelijk om andere redenen bekend (zingen, acteren, presenteren). Door bloggers een product te sturen waarmee de blogger zelf niets heeft kan hij hier ook geen toegevoegde waarde aan geven. Hooguit kan ingegaan worden op de punten waar de blogger wel binding mee heeft zoals Marco hierboven al doet. Dat werkt dus inderdaad niet beter voor het product dan een BN-er in een commercial, eerder slechter.
Zelf ben ik (nog?) niet zo’n fan van buzzen. Het heeft een groot geheim agent gehalte. Het werkt niet meer als iemand weet dat je een bewuste buzzer bent en het is niet prettig om niet te weten of vrienden, buren of mensen die mij aanspreken bewust aan het buzzen zijn. Het schept argwaan hoe oprecht de mening van de buzzer ook is. Een buzzer die uit de kast komt zal ik ook niet snel meer vertrouwen en het merk dat gebuzzed werd nog minder.
Dat lijkt een beetje een omgekeerde wereld. Jij vertrouwt iemand die open is over het feit dat hij/zij producten test minder dan iemand die daarover zwijgt ? De hele controverse die in de VS is ontstaan over buzzen heeft te maken met het feit dat daar bepaalde bedrijven hun buzzers lieten zwijgen over hun rol. Daar is een rel over ontstaan, omdat het dan minder boven de grond is. Bij Buzzer hebben we onze Buzzers altijd gevraagd om juist open te zijn over het feit dat ze als eerste nieuwe producten testen. En dat werkt heel erg goed, wij horen vrijwel niet dat mensen raar of anders worden bekeken. Er wordt 1 keer een grapje gemaakt, en dan is het weer zoals vanouds. Precies zoals het hoort, want de mening die ze geven is hun eigen mening. Daardoor het het dus ook geen geheim agent gehalte, precies wat jij juist ook wilt vermijden. En over de Bloggers: sommige Bloggers worden beroemd omdat ze hun eigen mening geven en zullen blijven geven. Velen doen dat niet, of kopiëren wat anderen zeggen. En dat is onderdeel van de kritiek op de Blogging-wereld. Kortom: Bloggers zijn net mensen ; )
Het zijn inderdaad de buzzers die zwijgen over hun rol waar ik me druk om maak. Ik hoopte dat dit controversiële verhaal naar het rijk der fabelen werd verwezen op de buzz sessie welke ik op ad:tech ben gaan bijwonen maar hier werd totaal niet over gepraat. Dit voedde mijn argwaan en aversie tegen buzzen en ik ben dan ook vrij snel uit de sessie gelopen. Als iemand van het begin af aan duidelijk aangeeft dat hij of zij aan het buzzen is vertrouw ik deze persoon natuurlijk wel. Ik zal alleen wat minder vaak met deze persoon willen omgaan als deze iedere keer met een “commercial” bij mij op bezoek komt. Het buzzer.nl verhaal klinkt wel goed. Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar hoe goed dit werkelijk werkt. Zijn er al succes cases van in Nederland of wordt daar bewust niet over gepraat? 😉
Bloggers zijn inderdaad net mensen en daarom kunnen het ook heel effectieve buzzers zijn. Zeker als ze al een grote “fanclub” hebben. Copy-pasters zonder mening of toegevoegde waarde zijn dat inderdaad niet. Deze zijn hooguit goed voor een beetje extra Google juice waar iedere online marketeer zo verslaafd aan is.
Ha, ik kreeg zojuist een bmw m5 afgeleverd. Goede wagen, zegt het voort!
hmm niet te vertrouwen die Maarten Roelofs…vast een buzzer, nu wil ik die bmw m5 ook niet meer!
@ Bas, ik denk dat jij vooral doelt op ‘stealth marketing’: het inzetten van buzzers zonder dat de diegene waartegen je praat weet dat je een buzzer bent. In de VS deden ze dat met acteurs die op toeristenplekken aan toeristen vroegen of ze een foto van hun wilden nemen. Op het moment dat de toerist het toestel aanpakte werd er meteen een verhaal bij verteld hoe mooi en gemakkelijk dat toestel wel niet was. En daar heb ik ook moeite mee.
Net als ‘faux blogs’: weblogs die onder valse voorwendselen worden opgezet, maar de blogwereld prikt daar snel doorheen hebben de voorbeelden in het verleden bewezen en die kent iedereen die dit leest wel (neem ik aan)
Toeval of niet, zag vandaag op diverse sites een banner voor de KG800 voorbijkomen alswel een advertentie in NRC next (print). Het lijkt op een groots georganiseerde campagne waarbij alles uit de kast is getrokken.
Uiteraard is dat geen toeval. Marco, je bent onderdeel van een grootse campagne. Jouw rol hierin is belangrijk en we verwachten veel van je. Vanaf nu ben je Mister KG800.
Mister KG800, die is goed 😉
Wat ik echter niet begrijp waarom ze niet een aantal bloggers zo’n toestel hebben gestuurd om te testen. Volgens mij heeft dat meer toegvoegde waarde (en heeft direct met het product te maken), dan dat ik over de campagne schrijf.
Juist ! En dat is precies wat ik tegen de oprichters van BuzzParadise heb gezegd. Product ervaring is alles. Overigens begreep ik van hen dat ze vaak de bloggers wel het product laten ervaren. Misschien moet jij eerst nu iets doen (3 laaiend positieve postings over de brochure schrijven) voordat je het toestelletje zelf krijgt ?
Ik heb ook een pakketje gekregen van BuzzParadis. Bij mij zat er wel een KG800 in! 🙂 Sorry Marco 😉
Ze hebben mij een tijd geleden gevraagd of ik VIP-member wilde worden. Daar heb ik natuurlijk ‘ja’ op gezegd. En promt kreeg ik de KG800 thuis gestuurd. Voor de heb!!
Heb er meteen over geschreven! En ga er nog wat meer over schrijven. Het pakketje zag er perfect verzorgd uit. Netjes in het Nederlands meer info erbij.
Slimme manier, die voor mij iig werkt.
Dennis
Ik kreeg laatst een uitnodiging voor BuzzParadise van mijn buurman, die kennelijk ook als invloedrijk blogger wordt beschouwd; Hij kreeg althans ook zo’n LG thuis. Ik dus niet… 🙁
Ik mag wel uitnodigingen rondsturen; misschien dat dat mij wat invloedrijker maakt, dus roept u maar…
En zo zien we maar weer dat het nu al werkt….. Hoeveel lezers zouden er al gegoogled hebben op KG800 om te kijken wat dit onbekende apparaat nu eigenlijk wel is?
Update: ik krijg net een mailtje van Vivian dat er ook een naar mij onderweg is 🙂
Ik heb met je te doen Tibor! 🙂
Leuk, buzzer werkt! Ik heb me ingeschreven bij buzzer.nl, en kreeg vandaag het marketingfacts jaarboek in de bus!
grapjas 😉
Ben zelf ook een buzzer, ben ingeschreven bij verschillende buzzbureau’s. Moet toch toegeven dat ik momenteel het liefst met buzzer werk. De campagnes zijn duidelijk aangegeven en er is een snelle reactie. Nadeel is wel dat er erg weinig Belgische campagnes zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!