Heeft zingen over 16 miljoen wuppies zin?

13 juni 2006, 08:46

Heeft zingen over 16 miljoen wuppies zin?Peter Olsthoorn schreef vanmorgen dat reclame in de rust van WK-wedstrijden slecht scoort. Dat zou namelijk blijken uit onderzoek van de 22-jarige psychologie- en communicatiestudente Wendy Bolhuis. Bolhuis studeerde cum laude af aan de Universiteit van Twente op het onderwerp televisiereclames.

Daar sta je dan als Albert Heijn die naar schatting 75.000 euro betaald voor iedere 90 seconden dat hun beroemde supermarktmanager Harry samen met Rachid zingt over hun 16 miljoen wuppies (via: npb).

Wat mij een beetje verbaasd is dat dit nieuws uitgerekend vandaag (in de WK-periode) naar buiten wordt gebracht terwijl het onderzoek al enkele weken geleden is gepubliceerd en zich helemaal niet richt op voetbal. Goede PR-stunt van Universiteit van Twente?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

25 Reacties

    Frederik

    Ik denk dat Albert Heijn wel weet hoe TV-reclame scoort, ook rond WK-wedstrijden.

    Ik vind het een geweldige reclame met een aanstekelijke song. Ik denk dat je juist bij een reclame als deze goed moet realiseren dat de extra opbrengsten naast die van de commercial an sich erg groot zijn. De totale genoten publiciteit wordt vele malen groter dan slechts die commercial en de kosten veel breder verspreid.

    Het wordt door veel mensen opgepakt, er wordt over gepraat, wie weet is de song al als ringtone beschikbaar, zingen mensen het elke dag weer, wie weet winnen ze er prijzen mee etc. etc. Veel, heel veel verborgen opbrengsten.

    En dat zou de lengte van de reclame en de prijs van het blok waarin het wordt uitgezonden meer dan goed moeten maken.


    13 juni 2006 om 09:21
    Slagers

    Uit betrouwbare bronnen hier uit de plaatselijke AH weet ik dat de wuppies de winkel uitwuppen!


    13 juni 2006 om 10:33
    Elsbeth Eilander

    Het mooie weer heeft er ook aan meegeholpen dat de Wuppies de winkels uitvliegen. De barbequeworstjes, aardappelsla en stokbroden zijn vast niet aan te slepen…Daarnaast is het inderdaad een aanstekelijk lied: nu is het wachten op het moment dat manager Harry samen met Rashid het nummer bij Villa BVD mag komen zingen…


    13 juni 2006 om 10:48
    Baronnn

    ff


    13 juni 2006 om 11:01
    Baronnn

    ^^ Daar ging iets niet helemaal goed… svp verwijderen

    Met verschillende mensen heb ik het gehad over de reclames, tijdens de eerste helft en de “analyse”. N=4 wist dat er eerst een lange reclame was van Nationale Nederlanden en als tweede een nieuwe, lange AH-wuppies reclame.

    Geweldige reclame van AH in ieder geval!


    13 juni 2006 om 11:04
    Oli4b

    Wie is eigenlijk de baas van de Wuppies?


    13 juni 2006 om 11:33
    nikao

    @thurinus

    een google account is niet specifiek voor Gmail. Gmail is slechts 1 van de toepassingen die je daarmee kan gebruiken.

    En ja.. dit is al lange tijd zo..


    13 juni 2006 om 11:55
    Wouter Poppenk

    Ik heb een off topic vraag.

    Weet iemand toevallig het effect wat google heeft op de verkoopcijfers van je product. Of terwijl hoeveel meer leads of prospects levert het op als je bij google in de top tien staat. Als je daarvoor niet eens in de top 100 voorkomt. Iemand enige idee


    13 juni 2006 om 12:10
    Fietser

    Succes Wuppies!!!!


    13 juni 2006 om 12:37
    Svinus

    ergens is het logisch dat reclame tijdens de pauze van een match minder rendement opbrengt. er worden biertjes gehaald, plaspauze, …


    13 juni 2006 om 14:38
    Ruud

    daarentegen is het wel een van de weinige kwartieren advertentietijd dat je weet de het grootste gedeelte van het land kijkt. het is dan wel niet altijd met de volledige attentie van de kijker, maar je hebt toch een enorm bereik.


    13 juni 2006 om 14:43
    Kasper Katje

    Ik verwacht dat nummer eigenlijk nog wel op nummer 1.


    13 juni 2006 om 16:29
    media

    Alhoewel het effect van tv-commercials door de traditionele reclamemakers nog wel eens wordt overschat, denk ik dat de blokken rondom WK-voetbalwedstrijden (zeker die van Oranje) een uitstekende mogelijkheid bieden om een groot publiek te bereiken. Om de conclusies van het onderzoek te koppelen aan WK-voetbalwedstrijden (die dus niet onderzocht zijn), lijkt mij dan ook niet correct.

    Ik vrees inderdaad ook dat die Wuppies nog wel op nummer 1 komen 😉


    14 juni 2006 om 04:36
    Walter

    Twente he… Inderdaad een goede reclamestunt maar oud nieuws.

    Wat die wuppies en AH reclame betreft. Ik word helemaal gek van de wuppies, overal waar ik kijk zie ik ze (in de file, bij de buurvrouw in het raamkozijn enz.) De reclame in de rust van de wedstrijd was geniaal en ik heb alleen maar positieve reacties gehoord. De WK kijkers bij mij lagen dubbel van het lachen.


    15 juni 2006 om 06:47
    roodbergen

    ook wij vinden de wuppies hartstikke leuk ik vind het alleen schandalig dat wanneeer je net alles bij elkaar gespaard hebt er geen GROTE WUPPEN meer zijn. En dit is niet de eerste keer dat ik met een spaaraktie wordt afgescheept met iets anders.Als je zoiets op touw zet zorg ervoor dat je dan genoeg hebt!!!! Wij doen in iedergeval niet meer mee aan wat voor spaaractie dan ook,want je krijgt het toch niet,bah.

    afz. carla roodbergen


    19 juni 2006 om 10:38
    maarten Hoppe

    In zuid europa bestaan ook wuppies, daar heten ze Winnies : http://www.horizonsources.com/winnienl.htm

    Veel modellen die in Nederland niet bekent zijn


    20 juni 2006 om 16:57
    Quem Novisti

    Natuurlijk, ik had dochterlief een Mega-wup beloofd en toen ik genoeg punten

    gespaard had (binnen een week nota bene) waren ze op. Irritant, maar godlof

    was er Marktplaats. Alleen: die afzetters daar vroegen € 15,- of meer voor ‘n

    Mega Wup (excl. € 6,20 verzendkosten), terwijl ze er zelf maar € 2,49 voor

    betaald hadden. Mij als rechtgeaarde Nederlandse huisvrouw veel te gortig.

    Mijn heil gezocht bij speurders, en dat hielp ook al niet.

    Vervolgens gegoogeld op Megawup en ziedaar… hier is een heel forum over De Megawup.

    Is het niet geweldig? Nu wacht ik nog op de supermarktketen (Aldi? Lidl?

    Dirk??) die alle ouders van Nederland blij maakt door de Wup aan te bieden,

    die AH niet meer kan leveren.

    Grijpt u kans!

    Eh… is http://www.wuphollandwup.nl al geclaimd? Of http://www.wuppies.nl/ http://www.megawup.nl?

    Oh ja, zo lang de konkurrentie nog slaapt: wanneer je ergens een geparkeerde auto met Megawup ziet – tik dan ff een ruitje in, wil je? Ik heb dochterlief zo’n blije pluizebol beloofd en belofte maakt schuld, you know. Thanx.


    20 juni 2006 om 21:18
    mootje

    WAT EEN GEWELDIGE ACTIE MAAR NIET HEUS.

    Alle ouders die hun kinderen een MEGAWUP hebben beloofd jammer maar helaas, en weet je wat nog jammerder is, kleine kinderen snappen het niet want je hebt het beloofd en zijn ontroostbaar. Nou dan toch maar met je naar de AH om nog wat kleine wuppies te halen, om haar een beetje kalm te krijgen. Loopt ze vrolijk door de winkel te zingen WUPPIE, WUPPIE, WUPPIE……bij de kassa aangekomen…..MOOI NIEUWS GEEN KLEINE WUPPIES, ook op. Ga je kind dat maar uitleggen.

    Mijn mening….Grote WUP kan ik me bij voorstellen dat AH het niet kon incalculeren dat het zo een succes zou zijn, is altijd afwachten. Maar in het geval van de kleine wup gaat het om een omzet prognose en dat kan AH heel goed. Dus belachelijk dat de kleintjes al weg zijn. DOMME actie van AH. En ga nou niet zeggen dat het door het mooie weer komt (BBQ drank etc)….want ook dat wordt in omzetprognoses ingecalculeerd zeker gezien de drankomzet tijdens voetbal en ieder jaar in juni hebben we mooi weer. Of heeft er iemand gezien dat er geen drank of vlees op voorraad was? Vreemd dat ze dat wel kunnen incalculeren bij AH en alle fabrieken (euh nou ja Heineken een klein probleemtje met zijn fust haha).

    Maar wat AH betreft…..ik ga er minimaal een half jaar geen boodschappen meer doen en hoop dat er veel mensen met mij volgen. Kijken hoe ze dan omgaan met omzetprognoses en GROTE en kleine WUPPEN.


    21 juni 2006 om 07:08
    djinda

    ze weten dat vroeger dat heel erg verkocht en een rage was!!! hadden meer kunnen maken en er wonen zowiezo 16 miljoen mensen in nederland enzo en ik heb er gezien die had 27 grote 46 kleine dus!!!! iedereen heeft er meer dan 1~!!!!


    23 juni 2006 om 05:16
    p. op ’t ende

    de reclame werkt blijkbaar wel anders zouden ze niet zijn uitverkocht


    24 juni 2006 om 18:59
    Thuiswerk

    Het feit dat jullie hierover een hele discussie beginnen op het internet… geeft aan dat het een geslaagde stunt is om op z’n minst in de belangstelling te komen te staan.

    En inderdaad… het heeft helemaaaal niets te maken met voetbal.


    5 februari 2007 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!