UPC en User Generated Media
Erik van Roekel was eind december één van de eerste bloggers die zijn ervaring met de UPC Mediabox op een weblog plaatste. Het gevolg is dat (vooral via zoekmachines) zijn ervaring inmiddels meer dan 20.000 keer is gelezen en dat er bijna 100 mensen hebben gereageerd. Vooral veel vragen en kritiek maar vooralsnog geen reactie van UPC.
Ik ben overigens benieuwd hoe lang UPC nog wacht met haar reactie naar de markt nu ontevreden klanten zich steeds meer laten horen. Neem nu bijvoorbeeld deze anti-commercial voor UPC (via: VKmag).
Tja, ik heb vorig jaar ook een aanbieding van ze gehad om zo’n ding een aantal weken gratis te gebruiken. Wat ik echter ook probeerde, ik kreeg het apparaat niet aan de praat…. De service afdeling was natuurlijk alleen te bereiken via een 0900 nummer en heeft me zo’n 20 euro gekost maar aan de telefoon kwamen ze ook niet verder als “Ja, als u het zo doet zou hij moeten werken…..” Voor mij dus ook nooit meer een UPC apparaat…
Wooow dit is wel heel erg slecht inderdaad! Lijkt op een behoorlijke kink in de kabel.. Ik heb sinds kort digitale TV van het betrekkelijk kleine Lijbrandt Telecom en dat ziet er echt verrassend goed uit (zelfs op een vrij oude TV van 10 jaar terug zonder HDTV of wat dan ook). Zelf heb ik het niet voor het voetbal gedaan (ben een van die weinige mannen die er NIET van houdt) maar omdat ik het wel handig vond om alles bij één triple play club onder te brengen…
UPC… Uiterst Problematische Communicatie?
Ja, ook ik heb me laten verleiden door op het aanbod van UPC in te gaan en dergelijke storingen komen me dan ook heel bekend voor. Het is een soort van tv ontvanger en weerstation in een, zeg maar. Als het regent in Denemarken, dan is het beeld al van slag. Over de keren dat het apparaat vastloopt in een van de onoverzichtelijke menu’s maar te zwijgen.
Een bezitter van een dergelijk apparaat kent ook vast wel de automatische updates, behalve het ‘Big Brother is watching’ gevoel, brengt het ook een boel irritatie. Zit je net midden in een film, stuurt UPC een softwareupdate wat resulteert in een blauw scherm en vervolgens kijk je naar Nederland 1. Heren van UPC, kan dit ook uit?
De digitale beeldkwaliteit is echt heel erg slecht qua resolutie, scherpte en ruisreductie en het geluid loopt absoluut niet synchroon. De analoge uitzendingen zijn vele malen scherper en de kwaliteit van het normale geluid (lees: zonder UPC ontvanger) is tevens beter.
Over geluid gesproken: Er zit ook een digitale radioontvanger in met gratis brom, storing en slechte dynamiek. Dit is een leuke feature om de buurman te imponeren met radiozenders uit ’t Spaanse, maar er is echt niet naar te luisteren via een HiFi installatie.
Is het dan allemaal slecht?
Jazeker. Ik weet niet wat ervaringen zijn van anderen met betrekking tot het aanvragen van films via Arrivo, maar ik had laatst de onaangename verrassing dat na ket kijken van een preview, de UPC mediabox automatisch voor mij een willekeurige film aankocht. Hiervan heb ik geleerd. Ook de On Demand knop op de afstandsbediening laat ik voortaan met rust.
En, als iemand me kan vertellen hoe ik teletekst kan bekijken via de UPC uitzendingen, laat dan even een berichtje achter. Het is in elk geval niet zo eenvoudig als het indrukken van het teletekstknopje op de UPC afstandsbediening.
Ding staat inmiddels bij mij te verstoffen. Ben nu al bang voor de heisa als ik dat ding wil retourneren. Hoeveel hadden ze ook alweer stukgeslagen op de fopbox?
Mmm…begint de klachten/kwaliteits internet in Nederland eindelijk te draaien ? UPC moet wat dat dan betreft echt complimenten krijgen : ze leveren al jaren inspiratie !
Tja, heb sinds eind vorig jaar ook zo’n mediabox. Werkt bij mij perfect. Beeld en geluid van DVD kwaliteit. Werkt echt zonder volledig zonder problemen, kan er niks slechts over zeggen.
Installatie is zoals ze beweren een fluitje van een cent. Kwestie van stekker in het stopcontact, instrukties opvolegen en voilá, een kind kan de was doen. Ik snap echt niet waar jullie problemen mee hebben. En nee, ik heb geen enkele binding met UPC. Gewoon een zeer tvevreden gebruiker. Jazeker, die bestaan ook.
Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die het apparaat van UPC er alweer tussenuit heeft gehaald. Gelukkig was mijn beeldkwaliteit niet zo slecht als in het filmpje, maar toch voldoende slecht om ontevreden te zijn. Ik heb er nog 30 Euro tegenaan gegooid voor een goede coax-kabel, hetgeen ook wel wat verbetering bracht. Zou het helpen om een monteur te laten komen om het signaal door te meten (komt ie überhaupt)? Ook mijn analoge kabelsignaal is namelijk niet echt geweldig.
Digitale televisie kampt met veel kinderziekten. Ook ik heb de digitale box van UPC op proef gehad. De kwaliteit van het beeld is velen malen beter dan met de kabel. Af en toe kwam er een storing wat wel vervelend is.
Op dit moment is de betrouwbaarheid nog niet zo dat ik ervoor wil betalen. Maar dit zal zeker de toekomst worden. Veel meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld films bestellen. Betere beeldkwaliteit.
Nog even slechte kwaliteit, maar tegen de tijd dat de kinderziekten eruit zijn zal ik zeker overstappen. De kabel heeft zijn langste tijd gehad.
Wij hebben in de periode januari tot en met mei 2006 ook via dat ellendige ding TV gekeken. In een kwartier aansluiten? Not. Ben best handig maar dit kostte me echt een hele avond werk. Uiteindelijk de handleiding maar opzij gegooid en aangesloten zonder handleiding en met gezond verstand.
Toen ik klaar was had ik de keuze, of geluid, of beeld. Uiteindelijk heb ik de de mediabox maar via scart op tv aangesloten en via de tweede scartuitgang op tv doorgelust naar de DVD speler, welk digitaal dolby 5.1 geluid? Ik had natuurlijk ook de DVD speler er helemaal tussen uit kunnen laten en de Mediaset rechtstreeks aan kunnen sluiten op TV. Digitaal geluid, who cares?! Deze manier van aansluiten had nog wel meer nadelen…
Om TV te kijken moet ik wel eerst 3 apparaten aanzetten en de goede kanalen opzoeken met alle drie afstandsbedieningen, het scart signaal werd tenslotte niet rechtstreeks doorgestuurd naar tv en dvd.
De beeld kwaliteit was in het begin erg slecht, beeld stond erg vaak stil en we hadden erg vaak happen en plukken en strepen op tv. Na wat updates was het beeld in maart wel iets beter, veel verschil was er niet. Het geluid kon ik niets kwaads van zeggen, was net zo goed als in de periode voor de mediabox. Beter zeker niet, want soms viel het geluid ook knarsend weg.
Nog een nadeel, ik moest wel de tv aanzetten als ik radio wil luisten (alle drie apparaten eigenlijk, TV, mediabox en DVD speler).
Geen teletext was een heel groot nadeel. Zou komen werd beloofd. Jammer, nooit gezien. Dus van het externe kanaal maar terug naar analoge tv om teletekst te kijken. Weer die andere afstandsbediening nodig.
In het begin zat er ook geen lokale omroep op, later werd dat toegevoegd. Top, wel alle lokale omroepen van heel Nederland! De laatste weken was de lokale omroep ineens weer weg. Blijkbaar kreeg je die ook maar een maand op proef, waarna je ze terug kunt kopen in een of ander familiepakketje met baggerzenders. Ik betaal zo al voor lokale omroep, dus weer terug naar analoog.
Tenslotte vond ik nog dat het appararaat wel erg veel warmte afgaf. Heeft UPC een duivelspact gesloten met NUON? Jammer dat de kast zo groot was anders was het een ideale handenwarmer in de winter…
Na deze ervaringen had ik al snel de buik vol van digitale tv. Zoiets ga ik met geld toe nog niet gebruiken.
digitale tv van upc werkt op alle tv’s. mensen zijn niet gewend aan digitaal aangezien het heel anders is als analoog. digitaal heeft een beter signaal nodig. de binnenshuisinstallatie moet dus ook in orde zijn voordat het goed werkt.
blokjes en dergelijke zijn met de nieuwe software upgrade opgelost. Wanneer je een software upgrade krijgt onder een film dan kun je er van uitgaan dat dit aan de binnenshuis installatie ligt. UPC heeft namelijk nog maar 4 of 5 upgrades gestuurd. En dit gebeurd altijd ’s nachts!
een niet retourgeschikte splitter is vaak een probleem. Mocht het probleem niet verholpen worden kijk dan naar de lengte van de coax kabel. is deze langer als 5 meter ga er dan vanuit dat het niet goed werkt. er zal dan een COAX 12 kabel tussen moeten.
Werkt dit alles niet dan ligt het pas aan upc de box zal dan vervangen moeten worden.
tot slot: iedereen is altijd negatief en kijkt altijd als eerste naar upc terwijl het in 90 procent van de gevallen aan de binnenshuis installatie ligt
“Wanneer je een software upgrade krijgt onder een film dan kun je er van uitgaan dat dit aan de binnenshuis installatie ligt”
Dan begint de binnenshuis installatie spontaan te updaten….?
sorry niet goed uitgelegd:
als er overdag een software upgrade in het scherm verschijnt dan doet de mediabox dat zelf. omdat de binnenshuis installatie niet in orde is(niet retour geschikte splitter/versterker. te lange coax kabel)
mocht dit in orde zijn dan is de box defect
Volslagen onzin. Mijn mediabox zit nagenoeg direct op de (groene) kabel van UPC. Zeker kwaliteit. Daarna een stuk van 30cm hoge kwaliteitskabel. Hier zal het dus niet aan liggen.
Probeer eens een televisie met Pixel Plus (meer pixels) dan zal ook voor jou een wereld opengaan.
Over die opmerking over de ‘software-update’ zal ik het maar helemaal niet hebben.
Belangrijker: UPC lezen jullie mee? Wij zijn allemaal blij met een paar bugfixes.
Ik heb hier persoonlijk wel een paar blauwe schermen voor over.
Wat ik al aangaf upc heeft nog maar 4 of 5 upgrades gegeven. Wanneer het dus vaker gebeurd dan is de box defect.
Het lijkt mij dan handig om upc te bellen om de mediabox te laten vervangen.
Hmmm.
Hendrik Jan = UPC?
Mijn zwager heeft zelfde TV en ook zo’n mediabox. Zelfde klachten. Kennis: andere TV, zelfde klachten. Alle boxen stuk? Lijkt me sterk.
Als ik bij upc werk……waarom zit ik dan hier te posten en ben ik niet aan het werk?
ik geef aan dat het aan een aantal dingen kan liggen. niet altijd aan upc.
lijkt mij niet dat je een product aan ongeveer 2 miljoen klanten gaat uitleveren terwijl het HELEMAAL nergens werkt.
zelf heb ik ook digitale tv. had ook een aantal problemen. de problemen die ik had hadden met mijn vorige posts te maken.
ik geef alleen een aantal oplossingen aan.
Inmiddels heeft UPC vandaag besloten om de stekker uit het uitzenden in HDTV te trekken. Men krijgt de problematiek met betrekking tot ‘blokkerig beelden’ niet opgelost (Bron Radio ANP Nieuwsbericht).
Ongelooflijk!
UPC levert de HDTV boxen al uit………………………….
Heb net de UPC mediabox “gekregen”. De eerste keer had ik nog geweigerd. Nu maar eens een keer ” proberen”. Handleiding gevolgd. Uiteindelijk krijg ik niets te zien omdat ik geen abonnement heb. Nee he he. Ik kan die wel direct aanvragen, maar dan zit ik daar volgens het scherm voor minimaal 1 jaar aan vast, en heb ik niet de beloofde gratis proeftijd van een half jaar. De handleiding heeft maakt echter geen melding hiervan. Wellicht dat sinds het opstellen van de handleiding de schermpjes opeens anders zijn geworden? Waarschijnlijk dat de testers al een abonnement hadden ofzo, en wel gelijk beeld kregen. Dus maar even helpdesk bellen. Lullig nieuw systeem dat je je postcode moet inspreken. Intypen zou tien keer sneller gaan, maar goed elke eurocent per minuut is er weer eentje voor UPC. Na postcode ingesproken nog een menuutje waar de vraag over gaat en uiteindelijk wordt ik aangeraden later nog eens te bellen ivm een lange wachttijd. Hadden ze dat niet eerder kunnen melden in het menuutje?
Grappig.
Problemen zijn overigens anno 2007 nog steeds niet opgelost. Ik heb me laten verleiden mijn niet goed werkende unit om te ruilen voor een HDD versie. Wat schetste mijn verbazing: Of ik even drie tientjes ‘aansluitkosten’ wilde betalen. Welke monteur?
Deze kosten waren gemaakt met betrekking tot de activatie van de nieuwe unit. Boefjes! Had ik al niet een fortuin uitgegeven aan telefoonkosten? Nomaals bellen leverde de volgende reactie op:
“U kunt naar de volgende internetpagina gaan en dan krijgt u deze kosten van UPC terug mijnheer. Er hebben al meer mensen over geklaagd”. In mijn ogen is dit niet echt netjes van mijnheer UPC.
De nieuwe box heeft overigens nog meer problemen dan de versie zonder HDD. Ik zal jullie de lijst met nieuwe problemen besparen. Mijnheer UPC, wordt het niet eens tijd om actie te ondernemen?
Heel herkenbaar, bovenstaande!
Ik heb de mediabox nu 3 maandjes in huis en ben toch wel tevreden. Het zappen is prettiger en de kwaliteit toch echt wel beter. Installeren ging prima, binnen 5 minuten aangesloten en werkend. De softwareupdates krijg ik helaas wel zeer regelmatig op de meest vervelende momenten (tijdens films/voetbalwedstrijden). En nee, het ligt niet aan bekabeling of splitter.
Even een reactie op bovenstaande: de txt knop werkt. That’s all. Je krijgt een pagina die voor teletext moet doorgaan, maar verder dan pagina 100 komt ‘ie niet.
Ben ik trouwens ook de enige die regelmatig vanuit het niets (afstandsbediening ligt op tafel) in een menu komt waarin gevraagd wordt om een activeringscode? Je komt er niet meer uit ook. Mijn remedie: stroom er maar weer af.
Mocht iemand een oplossing weten (zonder het ding door de dubbele beglazing te gooien), ik hoor het graag!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!