De opkomst van behavioral targeting

17 juni 2006, 06:16

Via digimedia gewezen op Behavioral Targeting Is Transforming Effectiveness of Online Advertising Campaigns, een nieuw onderzoeksrapport van Jupiter Research waaruit blijkt dat één op de vier adverteerders volgend jaar gebruik gaat maken van behavioral targeting.

Behavioral targeting is letterlijk het focussen op bepaalde consumenten op basis van hun gedrag. Op internet is dat hun online gedrag oftewel de pagina’s die ze bezoeken op je website, de content die ze lezen, de zoektermen die ze intikken en/of de surfpatronen die ze aan de dag leggen. Het kernwoord is relevantie en in het geval van advertising de relevantie van de geserveerde advertenties voor de bezoeker. Door die grotere relevantie moet vanzelf ook een grotere impact van de advertenties mogelijk worden.

Het kernwoord is dus relevantie: relevantie van de geserveerde advertenties voor de bezoeker. Door die grotere relevantie moet vanzelf ook een grotere impact van de advertenties mogelijk worden.

Momenteel bestaan er twee soorten van behavioral targeting, aldus Jupiter Research:

Extended content targeting:

De advertenties worden gepersonaliseerd in functie van de interessesfeer van een groep surfers en worden getoond aan die groep wanneer ze andere types content bekijken.

Purchase intent targeting:

Hier wordt een doelgroep niet geïdentificeerd in functie van de content die hij bekeek maar in functie van waar hij zich bevindt in de aankoopcyclus.

Volgens JupiterResearch is 88 % van de mediabureaus die gebruik maakte van behavioral targeting in de laatste 12 maanden “erg of ietwat tevreden” met de resultaten.

Bron:

Jupiter Research

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!