Generatie Einstein: slim, sterk en sociaal
Na de Babyboomers, Generatie C, Generatie X, Generatie Z en Generatie Blah! (om er maar eens een paar te noemen), krijgen we nu de Generatie Einstein. Althans, dat is wat Inez Groen en Jeroen Boschma, beiden van het bureau voor jongerencommunicatie Keesie, beweren in het boek ‘Generatie Einstein’ dat vanaf morgen (woensdag) in de winkels ligt.
Het boek ‘Generatie Einstein’ is een groot pleidooi vóór de jongeren van nu, de 12- tot 18-jarigen. Jongeren hangen niet alleen maar achter de computer, en zijn niet lui, oppervlakkig en ongeïnteresseerd. Volgens Groen en Boschma is deze generatie slimmer, sneller en socialer dan de generaties voor hen zoals de babyboomers en Generatie X.
“Groot pleidooi vóór jongeren”
Een nieuwe marketingterm of is er echt een onderscheid met eerdere generaties? Als Henk Blanken, Sybilla Poortman, Remco Tomesen, Gijs van Wulfen en zelfs Wim de Bie er over schrijven, dan zal het wel de moeite waard zijn om te lezen. In ieder geval is de term slim gebracht door Keesie!
En dan val ik weer in een generation gap, geen X en geen Einstein.
Generatie X – als kinderen ongewenst, ontworteld gezin vs. Generatie Einstein – Liefdesbaby’s, overleg en afstemming in de opvoeding.
Is dit serieus?
Ja Floirs, dat is serieus. Bij Generatie X werd nog jarenlang strijd gevoerd voor een omgangsregeling en nu ontvoeren ze gewoon of klimmen op een hoog gebouw voor overleg…(of zeggen: “wie het vind mag het houden”). :-$
Ik neem het ook allemaal met een kilo zou maar vooral het misbruik van de naam van het genie Einstein (volgens mij ook niet echt een sociaal man) vind ik toch wel serieus ernstig.
Ik vrees inderdaad ook dat het serieus bedoeld is. Er zal ongetwijfeld ook wel een kern van waarheid zitten in het profiel maar ik vraag me net als Kasper af waarom een nieuwe term en dan ook nog Einstein. Een geniaal persoon maar ook iemand die zijn studie nooit heeft afgemaakt en zeker niet als sociaal bekend stond. Vreemde keuze dus!
Ach een beetje media-aandacht en voordat je het weet is er weer een hype geboren.
Zijn woordkeuze is in ieder geval spraakmakend. Sonja Bakker kwam ook uit het niets? Of zie ik dat verkeerd?
In ieder geval is het wel erg leuk dat de jeugd op een positieve wijze onder de aandacht wordt gebracht.
Arnoud
WOUTER BOS VRAAGT GENERATIE EINSTEIN OM CAMPAGNEADVIES
Jongeren moeten volgens Wouter Bos een belangrijke rol spelen bij de komende verkiezingscampagne van de Partij van de Arbeid. De gedoodverfde lijsttrekker roept
de meer dan 1 miljoen Nederlandse leden van de populaire internetcommunity Hyves op ideeën te bedenken waarmee de Partij van de Arbeid dan de grootste partij wordt. Het beste idee zal een prominente rol spelen bij de campagne.
De lijsttrekker deed zijn oproep bij het in ontvangst nemen van het boek Generatie Einstein. Bos toonde zich verheugd met het positieve beeld dat in het boek wordt geschetst van deze generatie. ,,Meestal hoor je alleen maar hoe slecht het met de huidige jongeren gaat. Als politici het over jongerenbeleid hebben, gaat het vaak over negatieve zaken als jeugdzorg en criminaliteit. Dit boek leert ons dat we de huidige generatie juist positief moeten benaderen.
Hyves is uitermate populair bij deze jonge generatie. Om jongeren te betrekken bij de verkiezingen van de Provinciale Staten en de Tweede Kamer roept Bos ze op hun ideeën kenbaar te maken via zijn Hyves-profiel. ,,De leukste en origineelste inzending voor de campagne wordt uitgevoerd in de aanloop naar de verkiezingen in 2007, aldus Bos. ,,Tevens mag de bedenker van het beste idee tijdens Prinsjesdag met mij mee naar de Troonrede van Koningin Beatrix.
Wouter Bos heeft sinds februari 2006 zijn eigen profiel:
wjbos.hyves.nl, waar hij inmiddels ruim 15.000 vrienden heeft.
Bron:persbericht
Wel nee wat een onzin, elke week wordt er wel een nieuwe slogan gepubliceerd of een artikel met een nieuwe trend, elke generatie is natuurlijk verschillend, en evolueert, maar tenslotte sterven we allemaal uit. Zo belangrijk zijn we nu niet. Veel nieuwe boeken worden geintroduceerd alsof het iets nieuws is, maar alles is allang beschreven, hetzelfde verhaal in een ander jasje. Ook in andere generaties werden er allang boeken over de verschiillen tussen cultuur en/of generatie geschreven.
Slimmer omdat er meer informatie overdracht plaatsvind is een logisch gevolg, socialer dat valt te bezien..zeker als ik de jongere generatie in het bedrijfsleven zie, haha:) goed opgeleid zeker maar dat is ook alles…Zo relatief allemaal, de appel met het ei vergelijken, en dan doen alsof het nieuw is, maar kan wel kloppen want de schrijvers zijn jong en ontdekken voor hun nieuwe dingen.
@Marco Derksen
Einstein zijn studie nooit afgemaakt? Wat een onzin! Hij was een niet al te opvallende student en hij had moeite met wiskunde, maar heeft wel degelijk zijn studie afgemaakt.
Overigens ontgaat mij inderdaad de link tussen de huidige jeugd en Einstein volkomen. Typisch weer zo’n nietszeggende domme marketing term.
Er is inmiddels onderzocht hoe organisaties zich kunnen aanpassen ten aanzien van hun organisatie-inrichting en leiderschapsstijl om de vernieuwingsimpuls van Generatie Einstein toe te laten
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!