Narrowcasting in Nederland in kaart gebracht
Hans-Peter Akkerman, Ronald Dubbeldam en Fred Kuhlman zijn gezamenlijk bezig een overzicht te maken van alle nationale narrowcasting-iniatieven. Op dit moment hebben ze meer dan 16.000 digitale schermen op ruim 6.000 locaties in kaart gebracht.
De voorlopige Nederlandse Digital Signage Top 10 ziet er als volgt uit:
Positie | Kanaal | lokaties | schermen | exploitant | realisatie |
1 | Media Markt | 21 | 4500 | Media Markt | POSTV |
2 | Schiphol SDD schermen | 1 | 2000 | Schiphol Media | Agency.com |
3 | Uitgaansgelegenheden | 1.500 | 1500 | mr MSG | |
4 | Kapsalons = ZIEN TV | 230 | 1400 | Endemol | |
5 | Makro | 16 | 1000 | Clingendael Media Groep | POSTV |
5 | McDonalds | 227 | 1000 | Media Librium | M-Media |
6 | British American Tobacco | 550 | 550 | Retailchannel | niet bekend |
7 | Amsterdamse trams | 150 | 450 | Trendscreen | |
8 | Horeca | 400 | 400 | SMSbox | |
8 | MyRetailTV | 200 | 400 | MyRetailTV | MyRetailTV |
9 | Primera | 360 | 360 | Retail Channel | Elvira/KPN |
10 | Telecomwinkels Tell-Me | 50 | 350 | Tell-Me | TDX |
Hallo,
zo te zien kloppen een aantal van de getallen erg goed. Ik ben erg geinterreseerd hoe men nou aan al dit soort getallen komt. (Persoonlijk eigenlijk).
MVGRMM(F)
[OT] Nee, niet een MVGRMM(F) ! [/OT]
Het lijkt er op dat het puur een index is met de hand gemaakt. Zie ook de volgende quote op de website: “Veel van het onderstaande is op aangeven van de betrokkenen of naar aanleiding van publicaties.”
Waarom niet gesorteerd op het aantal lokaties * het aantal schermen? Dan heb je toch een veel beter beeld van het aantal schermen per kanaal?
Ow wacht, het aantal schermen is het totaal van alle lokaties bij elkaar natuurlijk. Prima sortering dit 😉
een overzicht van niks en een mand vol met verschillende soorten fruit. Primera hahaha
Albert, die is (te) makkelijk. Waarom is het niks en hoe zou jij het dan wel aanpakken?
Vergeet nog te melden dat ook de cijfers voor geen meter kloppen. Bijvoorbeeld SMSbox 400 moet zijn 160. ON staat er niet op maar heeft er een kleine honderd en ontsluit 10 outlets per week. Ik zie het nut van zo’n lijstje pas als de appels bij de appels liggen en dat ook de aantallen kloppen.
Albert, ik begrijp je redenatie (ook eerder) maar wat ik bedoel is waarom kom je niet met een reactie waarmee anderen echt verder kunnen. Okay, het is een containerbegrip waarbij appels en peren met elkaar worden vergeleken. Maar wat is dan een geschikte indeling? Kortom, laten we ergens beginnen om Narrowcasting in kaart te brengen.
Begin dan met een categorie op MF. De markt voor locatie gebonden uitzendingen schat men 1 miljard euro groot. Een aardig domein lijkt mij.
Albert, we hebben dit nadrukkelijk gepresenteerd onder allerlei voorbehoud. Voor aanvullingen en correcties zijn we je dankbaar! De rest van de cijfers, waaronder ON, hebben we ook gepubliceerd. Marco heeft alleen de top 20 overgenomen, maar er is veel meer. Check onze websites of download de PDF op NABB-net. Wat betreft appels en peren: misschien is de suggestie van Frank Janssen om een wiki te maken, zo gek nog niet. Kan iedereen zelf kiezen in welk mandje hij of zij wil liggen..
Marco ik ben wederom onder de indruk van je voortvarende slagvaardigheid:)
Volgens mij mis ik nog de voetbalstadions waar ook grote scherm hangen voor narrow casting. Daarnaast nog de vele particuliere initiatieven zoals bij een heleboel snackbars.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!