Sony verwijdert advertentie van Nederlandse website
Na kritiek van verschillende Amerikaanse weblogs, heeft Sony op de Nederlandse site van Sony PlayStation de advertentie voor PSP White inmiddels verwijderd. De advertentie werd racistisch genoemd en slechts aantrekkelijk voor: “Starbucks Moccachino-drinking buzzword-throwing Manhattan marketers”. Het was de bedoeling dat de advertentie in Europa op billboards zou komen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk nu dus niet meer gebeuren aldus Michiel Pot van Brandstage.
Net als David had ik in eerste instantie ook mijn bedenkingen bij deze advertentie, maar aan de andere kant, moeten we ons hier nu zo druk om maken?
ach, die hypocrtiete amerikanen worden natuurlijk gewoon teveel met hun nog verse apartheidsverleden geconfronteerd…
ik zie, ik zie een ouwe discussie: Beneton, of zo iets? Ik had eerder gedacht dat de Amerikanen de erotische lading onacceptabel zouden vinden… Had ook nog gekund, zeker als je die andere foto’s bekijkt.
Vind het zelf wel passen binnen de entertainment belofte die Sony biedt.
Mooie foto’s ook (Italiaanse fotograaf, wellicht?)
Sensation Black and White mag nog steeds wel toch, hoop ik 🙂
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen (lees: niet-blanken) zich niet fijn voelen bij een dergelijke poster. Zo vreemd vind ik het dus niet… vreemde zet ook van Sony moet ik zeggen.
Wat zou er gebeurd zijn als Apple het omgekeerde had gedaan bij de introductie van de zwarte MacBook?
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar heeft Sony niet gewoon zijn / haar doel bereikt?
Het is een tijd geldeden dat er zoveel aandacht was voor een campagne.
Ik vind het een erg mooie reclame om te zien. Zag gisteren in Utrecht aan de Oude Gracht een wel heel erg simpele hangen waarop praktisch gezien alleen stond dat de psp white eraan kwam. Dit had veel meer impact gehad. Ook de racistische lading haal ik er niet echt uit.
Het blijven gewoon moralistische druktemakers, die Amerikanen. Terug met die mooie uitingen op de billboards hier in Nederland!
Wat een onzin zeg!!!
Van deze reclamecampagne zijn twee versies gemaakt. Dat vergeten ze er alleen ff bij te zetten! Voor de PSPWhite editie is een versie gemaakt waarbij de blanke vrouw “domineert” een voor de PSPBlack is een versie gemaakt waarbij de dondere vrouw “domineert”.
Wordt nu de Black versie dan ook gebanned! Of zijn “wij blanken” wel zo tolerant dat wij hier niet over gaan zeuren, dat we “gediscrimineerd” worden….
oftewel… tis complete BS!
wat een onzin. Wat is hier nu racistisch aan? Ik lees zelf geregeld het blad Complex wat vol staat met advertenties voor urban kledingmerken waar niet-blanke/gekleurde/donkere (wat is politiek correct?) modellen in voorkomen. Moet ik me daar dan ook door aangevallen voelen? Ik vind het echt je reinste onzin…
Het probleem zit ‘m volgens mij in de uitgebeelde agressie tussen het blanke en het donkere model. Het ene billboard vertelt dat ‘zwart’ beter is dan ‘wit’, het andere dat ‘wit’ beter is dan ‘zwart’. En omdat ze dat met mensen uitbeelden wordt dat natuurlijk snel vertaalt in ‘zwarten’ zijn beter dan ‘blanken’, en omgekeerd.
Waarom niet gewoon gezellig samen PSP-en? En dan met een witte PSP voor het donkere model, en een zwarte voor het blonde meisje 😉
Dat is veel te zoetsappig voor die geweldadige games die ze dan spelen, hoe harmonisch en mooi je voorstel ook klinkt. 😉
met andere woorden: agressie in de games zelf is geen probleem, daar worden ze alleen maar betere soldaten van maar oh wee wanneer je dit uitbeeldt in de reclame.
Er zijn argumenten voor en tegen te bedenken. We leven nu eenmaal niet in een ‘gelijke’ wereld, waarin iedereen hetzelfde wordt behandeld, ongeacht ras. Nog steeds wordt de niet-Westerse wereld veelvuldig vanuit blank oogpunt bekeken, ook in de media. Het zou me niet verbazen als blanken anders zouden reageren op deze billboards dan “niet-blanken”. Bestaat er trouwens ook zoiets als “niet-zwarten”? 😉 Ik denk dat Sony dus bewust deze uitingen heeft gemaakt om sensatie te creeëren. Daar zijn ze goed in geslaagd.
Wat die amerikanen voor reclame hebben interesseert me helemaal niks dus de vraagt blijft waarom en waar zij zich zo druk om maken. Laten ze zich druk maken om (foto’s van) Abu Ghraib and Guantánamo Bay.
Arjan/Bas: alsof we hier geen negroïde mensen hebben zeg, en heeft deze negerin karaktiristieke afro kleding aan of zo? Een probleem maken wanneer het er niet is is ook een vak.
Ik zie de advertentie (die is afgebeeld) vanaf mijn huis (rdam centrum). Hij is dus niet ook ‘offline’ weggehaald.
Volgens mij moeten we het gewoon als reclame zien en er verder niet bij doordenken,volgens mij
moet er dan heel wat in de ban, het ligt er trouwens ook aan, hoe het gesteld is met je denken op dat moment.
Misschien raar maar de reclame van duo penotti vindt ik bijvoorbeel te gek en ik ben geen racist!!!
sjaco
Yvo, dat is een interessante; heb je wellicht een foto? Zijn er ook op andere plaatsen nog posters en billboards te zien?
Als dat namelijk zo is dan lijkt het er op dat Sony de advertentie alleen voor het oog van de Amerikanen verwijdert (internet, print) maar niet voor de Nederlandse markt (outdoor). Of zie ik het verkeerd?
Welke drukke reactie? Jij begint over gesluiderde moslims en Ali B lookalikes. En overigens vind ik dat verre van een ‘nederlandse context’ vergeleken met deze reclame in amerikaanse context. Ik zie namelijk niets extreems aan deze dames, zelfs niet in amerikaanse context.
Laat ik het zo stellen: ik maak me niet druk om amerikaanse reclamecampagnes getarget op amerikanen en daarom haal ik ook aan dat ze zich beter druk kunnen maken om hun eigen ‘racistiche’ acties.
*oops* sorry Ali, ik bedoelde Mohammed B.
Kasper het gaat er niet om hoe ik het zie of hoe jij het ziet, dat is compleet off-topic. Het gaat er om hoe de Amerikaan er in dit geval tegen aan kijkt en daarbij schetst Arjan een aardig beeld. Je kan een campagne wel op de Nederlandse markt getarget hebben maar als je iets op het wereld wijde web zet dan gaat die vlieger niet altijd op, zeker niet in het geval van een multinational. Sony had dit van te voren aan kunnen zien komen. Dit is of een klassieke marketing blunder of een controversiële PR stunt. Positief punt is in ieder geval dat iedere internet nerd nu weet dat er zoiets is als een witte PSP. Of dat de verkoop ook nog positief beïnvloed is een tweede.
Dat vind jij dus maar ik duidelijk niet maar dat is nu wel duidelijk 😉
De toekomst zal uitwijzen welke impact het heeft maar ik vermoed dat het snel weer overwaait en de zwarte en witte PSPtjes gewoon over de toonbank vliegen. Van een blunder wil ik niet spreken want wie gaat er nu vanuit dat amerikanen op een site voor Nederland komen snuffelen. Wel vind ik het juist zwak dat ze het offline gehaald hebben.
Ik zie inderdaad Nederlanders niet zo snel een klacht indienen vanwege een advertentie. Gelukkig maar. Misschien is het voorbeeld van Arjan nog niet controversieel genoeg om een klacht in te dienen voor Nederlanders maar de Sony advertentie was dat wel voor Amerikanen en daar gaat het om. Het is inderdaad ook hypocriet van Sony om nu de beelden van de site af te halen. Je kan het ook slim noemen, want enerzijds geven ze gehoor aan de klachten vanuit Amerika en anderzijds weten zij net zo goed als ons dat de beelden nu toch al door de blogosphere zijn opgenomen. Of ze zijn echt heel erg naïef bij Sony.
@Marco: “dat weet ik en daarom zou het hypocriet zijn dat Sony alleen de internet en printcampagnes stopt en de billboards gewoon laat hangen. Dat zien de Amerikanen toch niet zou de redenatie kunnen zijn.” Nu snap wat je bedoelde, mee eens ook. Ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg van deze campagne.
Dank voor de foto Yvo! Ben inderdaad ook benieuwd wanneer ze het weghalen en of er ook nog billboads op andere plekken in Nederland zijn te vinden.
@MarcO: Nee, de billboard in Rdam is weggehaald.
Tja Marco je leeft duidelijk in andere wereld dan Jaffe. Mag ik uit het onderschrift van keuze 3 concluderen dat je Jaffe verwijt dat hij free publicity geeft aan Sony? 😉
Dat sony juist begin juli, op een moment dat Surinamers en Antillianen de afschaffing van de Nederlandse slavernij vieren, met zo’n campagne komt, is nogal dom. In Nederland is zo weinig besef van het slavernijverleden dat gedacht wordt dat dit alleen in Amerika misschien speelt — wrong. Piet Hein is een held en aan drie eeuwen slavernij wordt nauwelijks aandacht besteed. Dat is toevallig wel de geschiedenis van elke zwarte ‘Nederlander’. Als Surinaamse neem ik aanstoot aan deze campagne. Het is een beeld dat blanke agressie en superioriteit uitstraalt.
In een tijd dat de urban jongerenmarkt absoluut leidend is in sales onder jongeren, neemt sony een groot risico om door een voor hun omzet belangrijke doelgroep op zo’n respectloze manier ongevraagd te beledigen. In tijden van oplopende spanningen in Nederland kan een campagne als deze gewoonweg niet. Tussen de 30 en 50 procent van de jongeren in de Nederlandse steden zijn urban, zelfbewust, gekleurd en voor de leeftijdsgroep kapitaalkrachtig. Van welke etnische afkomst ze ook zijn, ze hebben er geen zin in om niet als volwassen consument benaderd te worden. Laat staan om gestigmatiseerd te worden omwille van een advertentiecampagne. Ook in Nederland heeft de campagne geleid tot klachten bij discriminatiebureau’s. Dit is niet een ‘Amerikaanse’ reactie, dit is de realiteit van reclame maken in het Nederland van nu. Tip voor sony: verdiep je eens in het slim en respectvol je product aan de man kunnen brengen in een multiculturele samenleving.
Harriet
Even los van de spanning wit/zwart en man/vrouw vraag ik me af of dit nou zo’n slimme advertentie is. De agressie die eruit spreekt roept niet bepaald prettige emoties op die iemand naar de winkel doen hollen voor een nieuw apparaat, lijkt mij. Maar marketeers leggen mij dan meestal uit dat ik niet tot de doelgroep hoor 🙂
Financiële steun, Heeft u een dringende lening tegen 3% nodig? Om uw rekeningen te betalen? of om een nieuw bedrijf te starten? zo ja contact
ons vandaag op naismithloancompany@gmail.com
VULLEN LENING AANVRAAGFORMULIER HIERONDER
naam:
land:
Staat:
Telefoonnummer:
leeftijd:
beroep:
Bedrag nodig als lening:
duur:
Website: http://www.mfieldfinancecompany.gnbo.com.ng
Dir: Mr. Nasmith
Wij nodigen u uit om al uw investeringsprojecten te presenteren. Wij zijn een consortium van particuliere investeerders, hebben we een zeer grote kapitaal.
Wij maken financiering op alle gebieden van de activiteit. Wij financieren particulieren en bedrijven, de investering is zonder kapitaal limiet. investeringen van meer dan EUR 77.000.000. Voor al uw projecten of financiering van onderzoek moet u contact met mij op voor meer informatie. We wedden op de toekomst. E-mail: patrickvincent1969@gmail.com
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!