Ideal, succes! Of toch niet…?

13 juli 2006, 18:30

Hoewel eerder de meeste mensen postief reageerden op Ideal, lees ik net op Nu.nl dat het betalen met Ideal toch weer geen succes is. Slechts 14 procent van de Nederlanders maakt gebruik van iDeal, zo blijkt uit een onderzoek van Millward Brown. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de meeste Nederlanders hun aankopen op het internet nog betalen met een acceptgiro, een overschrijving via internetbankieren of met een creditcard.

Nu snap ik er niks meer van, in dit lijstje staat weer de creditcard terwijl de meeste onderzoeken toch aantonen dat de creditcard in Nederland niet echt geaccepteerd is. Bovendien weet ik dat in onze shops Ideal wél een succes is… Wie denkt het wel te weten?

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

15 Reacties

    S.Zuidema

    Ik denk dat iDeal nog een grote klap te maken heeft door de dienst toegankelijker te maken voor kleine bedrijven en particulieren, door met hun tarieven voor de verkopende partij goed naar de hete adem van PayPal en (straks) Google Checkout te kijken. Voor genoemde partijen zijn de entreekosten, abonnementskosten, transactiekosten en de support-kosten (á 25 euro per incident) in erg veel denkbare modellen vele malen duurder dan PayPal, laat staan Google Checkout.


    13 juli 2006 om 18:46
    Jan-Willem

    Helemaal met je eens Sander! 😉


    13 juli 2006 om 19:02
    Erick

    Omdat niemand anders ‘m inkopt; ik heb weer de nodige vraagtekens bij dit onderzoek, afgezien van de representativiteit van het onderzoek;

    -hoeveel mensen zijn klant van een van de vier banken en kunnen dus gebruik maken van het systeem?

    -hoeveel mensen hebben een afdoende internetverbinding om gebruik te kunnen maken van het systeem?

    -hoeveel mensen kopen bij webshops die gebruik maken van iDeal?

    -een hoe groot percentage laat de transactie lopen via iDeal?

    Allemaal vragen waarvan de antwoorden deze resultaten in een juist perspectief kunnen stellen en daarmee dus ook wellicht jouw vraag kunnen beantwoorden, Barry.


    14 juli 2006 om 04:21
    Sandra Hofstede

    Maar worden dit soort online betaalsystemen straks niet massaal weggespoeld door de opkomst van Mobiel betalen? Zie ook artikel gisteren over Text2buy. Is de 10 jaar aanlooptijd van IDeal (zoals Dion voorspeld) geen vreselijk gebrek aan visie geweest? Want in o.a. Azie en Amerika is het mobiel betalen al een paar jaar in opkomst..


    14 juli 2006 om 04:23
    Peter Bonjernoor

    @Dion – Nederlanders blijven gevoelig voor het feit dat creditcards niet veilig genoeg zijn. Je hebt alleen maar iemands nummer en expiry date nodig, en je kunt iets kopen op zijn kosten.

    @Erick – inderdaad, het zou handig zijn te weten bij hoeveel van deze transacties men iDEAL heeft kunnen gebruiken. Dus, als het mogelijk is, hoe vaak men er dan niet voor kiest.


    14 juli 2006 om 05:47
    Bram

    U stelt 14 procent, dit is zeker een substantieel deel. Mwa, misschien heb ik ook een gekleurd beeld omdat ik zojuist zelf had besloten dat Ideal *het* zou worden. Er zijn de laatste tijd meerdere ideeen geweest, maar ik meen dat Mollie met Ideal (zonder de abonnementskosten, maar met een verhoogd transactie tarief) toch wel de Grote Kar moet gaan trekken. En dat is de prijs die wij Hollanders betalen voor het niet hebben en niet gebruiken van Creditcards, (nu vraag ik me trouwens ook af hoe groot het pct-tage creditcard gebruikers is?


    14 juli 2006 om 06:20
    maarten

    Je kunt natuurlijk elk product doodschrijven. Ik vond de kop boven het artikel nogal ongelukkig gekozen, en het doet volgens mij af aan het succes. Helaas heb ik het hele rapport nog niet gelezen, maar 14% acceptatie in zo’n korte termijn vind ik een groot succes…

    Bizar trouwens dat google checkout gebanned wordt door ebay. Checkout is een behoorlijk geniale uitvinding, stuk eenvoudiger dan paypal.


    14 juli 2006 om 06:27
    Jaco

    @Sebastiaan – Twee zielen 1 gedachte!


    14 juli 2006 om 06:44
    ssmeding

    Hoe lang heeft het geduurd voordat we met z’n allen massaal gingen pinnen? Het feit dat het systeem nog niet een erg grote bekendheid geniet geeft wel aan dat er nog voldoende groeipotentie in de betaalmogelijkheid zit. Daarbij dient ook opgemerkt te worden dat het doen van aankopen via internet bij de grote massa ook nog een vrij nieuw verschijnsel is, waarbij het vertrouwen nog langzaam verder zal moeten groeien.

    Als je er in slaagt het aantal webwinkels dat werkt met iDeal verder te laten groeien, misschien door meer concurrerende tarieven te hanteren, zal het systeem uiteindelijk wel moeten slagen. We hadden immers nog nooit eerder één betaalsysteem in ons land dat door zoveel banken wordt ondersteunt.


    14 juli 2006 om 07:43
    Michiel

    Ik vind het Ideal top werken en gebruik het zelf ook voor een paar websites. Het systeem werkt prima en het scheelt een hoop ‘klikwerk’.


    14 juli 2006 om 10:11
    Paul de Beer

    Voor een aantal opdrachtgevers ben ik zo’n 10 maanden geleden geswitch van een volledige internetkassa met creditcard, naar een iDeal-only kassa zonder cc. Daarnaast wordt ook betaling achteraf aangeboden.

    Onze ervaringen met iDeal zijn positief, bestaande klanten (repeat-orders) zijn zonder morren van creditcard naar iDeal overgestapt (slechts 10% is achteraf gaan betalen). Daarnaast is het aandeel iDeal over de verschillende sites ca. 45%, een stuk meer dan de genoemde 14% (sites met verschillende doelgroepen en producten).

    Als ik kijk naar alles wat via support binnenkomt, gaat minder dan 5% over de wijze van betaling, de bulk gaat over retouren, garantie en normale support.

    Ik weet het dus niet, maar dit onderzoek is voor mij niet zeer steekhoudend. Mijn vermoeden is dat de lage naamsbekendheid van iDeal ligt aan de perceptie van de koper, die meent te betalen betalen via zijn of haar eigen bank.

    Op de sites zijn de logo’s van de banken ook de belangrijke logo’s die wij communiceren aan de klant, naast het iDeal-logo. In de standaard-kassa van pak-m-beet Ogone zit ook een fraai Ogone-logo, maar ik denk dat als je gaat onderzoeken hoeveel mensen daar van hebben gehoord, dat je Excel moet aanpassen om al die cijfers achter de komma te tonen…

    Zouden mensen weten wie hun PIN-betalingen afhandeld of internationale (Swift/IBAN) transacties? Denk ’t niet.


    14 juli 2006 om 13:59
    Hans

    Ik heb sinds mei een webwinkel in werkschoenen, en ben vanaf die tijd bezig met het plaatsen van een koppeling met iDEAL aan mijn de webwinkel. Het is nu half juli, en op een of andere wonderbaarlijke manier krijg ABNAMRO het niet voor elkaar. Ik heb vorige week zelf aan hun moeten vertellen dat ze ook een Lite iDEAL versie hadden ( gelezen op NU.nl ) deze informatie was bij mijn bank nog niet bekend. Ik vraag mezelf af of iDEAL wel de toekomst heeft, zodra ze de abonementsgelden en transactie kosten verlagen, zal er een gelijkwaardige concurentiepositie ontstaan, nu mensen gewoon nog onder rembours hun bestellingen kunnen laten afleveren, en via internetbankieren hun betalingen kunnen doen, dan zal dat waarschijnlijk toch de hoofdmoot blijven in internetbetalingen.


    19 juli 2006 om 06:08
    Sebastiaan

    @hans

    Als de eerste betalingen zijn binnengekomen, dan ben je blij dat je iDEAL hebt gekozen. Als iedereen iDEAL blijft aanbieden, dan is dat voor de klant uiteindelijk erg prettig.

    Overigens kan iedere professionele webbouwer iDEAL binnen een paar dagen voor je opleveren. Bij de banken weet niemand iets van de betaalsystemen. Degene die er wel iets vanaf weten zijn intern verstopt op een IT afdeling. Van hen hoef je dus geen support te verwachten.


    19 juli 2006 om 09:00
    stefan

    iDEAL is m.i. de veiligste manier van betalen, zeker wanneer je in je omgeving hoort hoe het soms met creditcards gaat…


    16 april 2008 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!