Bedrijven en artiesten ontdekken MySpace

31 juli 2006, 05:00

De internet sensatie MySpace groeit met een duizelingwekkende snelheid. Had het social network in juli 2005 nog 17 miljoen unieke bezoekers per maand. Inmiddels is dat aantal toegenomen tot 54 miljoen per maand en mag het zich ‘de meest bezochte website van Amerika‘ noemen.

Sinds de lancering in januari 2004 hebben duizenden bedrijven, waaronder Red Bull, Aquafina en Disney, ook een MySpace account geopend waar gebruikers naar toe kunnen linken. Immers het is de ideale plek om buzz (word of mouth), branding en klant loyaliteit te creëren onder de 95 miljoen gebruikers. De bekende frisdrankmerken Pepsi en Coca-Cola ontbreken vooralsnog.Naast bedrijven gebruiken artiesten het ‘vrienden netwerk’ als goedkoop promotiekanaal om hun fanbase uit te breiden of muziek te promoten. Amerikaanse artiesten met een eigen (officieel) MySpace profiel zijn o.a. LL Cool J, Mary J Blige, The Red Hot Chilli Peppers en The Pussycat Dolls.

Ook Nederlandse artiesten als Within Temptation (4.103), Tiesto (88.442) en Voicst (10.336) hebben onlangs een MySpace account geopend, om zo een doorbraak in de States te forceren. Voicst, bekend van hun hit “Whatever You Want From Life” voor Heineken en Google Earth, hebben er al enkele optredens aan overgehouden. Myspace profielen van de Haagse bands Direct en Kane, die graag Amerika willen veroveren, zijn nog niet aangemaakt.

Campagnes op MySpace

Twentieth Century Fox (onderdeel van Rupert Murdoch’s News Corp.) gebruikte MySpace in mei om de film “X-Men: The Last Stand” te promoten. Maar liefst 3,2 miljoen MySpace gebruikers linkten naar de speciale X-Men MySpace profiel pagina. De film bracht in Amerika $186 miljoen op. Een andere filmstudio Disney promoot momenteel in samenwerking met Kodak de film “Pirates of the Carribean: Dead man’s Chest” via MySpace. De actie, die loopt tot 31 juli heeft tot nu toe 142.662 vrienden opgeleverd. MySpace gebruikers kunnen o.a. de trailer toevoegen aan hun profiel.

Ook Unilever lanceerde eerder dit jaar een MySpace campagne rond het merk Axe. Het voedingsmiddelenconcern ging een samenwerking aan met de aantrekkelijke MySpace gebruiker Christine Dolce aka ForBiddeN met 900.000 vrienden. Volgens Unilever was zij perfect om mannen tussen de 18 en 24 jaar te lokken. Op het MySpace profiel van Christine Dolce werd een interactieve game rond datingtips genaamd “Game Killers” gehost, met subtiele hints naar Axe. Meer dan 75.000 MySpacers schreven zich in.

De grootste uitdaging voor Myspace en de adverteerders is om de producten of het merk op een subtiele manier te promoten om zo potentiële klanten niet af te schrikken. “We need to be engaging with them, not banging them over the head with brandalism that pollutes their space” aldus Kevin George van Unilever.

Overige bedrijven die MySpace campagnes hebben gelanceerd zijn Playboy, Old Spice (Procter & Gamble), Elexa (Trojan condooms) en de Amerikaanse Marine.

Myspace girls

De plotselinge bekendheid van Christine Dolce aka ForBiddeN heeft haar geen windeieren gelegd. Ze heeft inmiddels een eigen kledinglijn (Denim), fotoshoots in Stuff, FHM, Rolling Stone, Vanity Fair Magazine en gastoptredens in verscheidene TV shows.

Maar de “Queen of MySpace” is Tila Tequila met meer dan 1.000.000 vrienden en 40.000.000+ pageviews! Tila Nguyen, zoals haar echte naam luidt, is dankzij haar MySpace bekendheid verschenen in Stuff en Maxim. Met haar passie voor muziek werd ze als eerste artiest gecontracteerd door MySpace Records, een samenwerking met Interscope (o.a. 50Cent, Dr. Dre, Gwen Stefani). Later dit jaar gaat ze op tournee. Via MySpace promoot ze ook haar eigen kledinglijn (Tila Fashion).

Advertentie inkomsten

Het grootste deel van de advertentie inkomsten van MySpace komt van merken, die een eigen MySpace profiel aanmaken en van gesponsorde content. De inkomsten uit gewone advertenties zoals banners zijn gering; rond de 11,8 miljoen dollar in de eerste helft van dit jaar volgens eMarketer. Adverteren op de MySpace homepage is behoorlijk prijzig. Voor een advertentie moet men $750,000 per dag neertellen. Amerikaanse adverteerders besteden dit jaar, volgens Emarketer, zo’n 280 miljoen dollar aan sociale netwerksites. $180 miljoen van dit advertentiegeld gaat naar MySpace.

Nieuwe inkomsten kunnen komen uit de veiling van haar zoekdiensten, waarvoor Google, Yahoo en Microsoft in de running zijn. Een belangrijke strijd voor Google, aangezien MySpace de no. 1 referrer is met 8,2% traffic naar Google. Ook de uitbreiding van MySpace naar 11 Europese landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, zal voor extra inkomsten zorgen. In Engeland is MySpace reeds actief, maar ondervind grote concurrentie van Bebo (Hitwise). In Nederland moet het de concurrentie aangaan met Hyves en Sugababes. In Amerika heeft Myspace een marktaandeel van 75% (maart 2006).

MyDeathSpace

Naast MySpace bestaat er ook nog een onofficiële variant genaamd MyDeathSpace, een website die details en profielen bijhoudt van overleden gebruikers van Myspace.com. Anna Svidersky, slachtoffer van zinloos geweld, werd in mei postuum bekend door een bericht over haar dood op Myspace.com. Jongeren overal ter wereld treurden om haar. Haar herdenkingsvideo op YouTube werd 2,5 miljoen keer bekeken. Anna is bijgezet op MyDeathSpace.com.

Bronnen: Economist, Blog.nl, Graywolf, DenverPost, Emerce

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

7 Reacties

    victor

    prima overzicht, maar ‘ontdekken’ is wel erg overdreven. alle grote amerikaanse acts hebben al jaren een MySpace account.


    31 juli 2006 om 07:29
    media

    Sterker nog, MySpace is groot geworden dankzij de aanwezigheid van artiesten op MySpace. Desalnietemin lijkt het er nu inderdaad op dat de grote jongens uit de muziek- en filmindustrie hun weg vinden naar MySpace. Bedrijfsleven en politiek hobbelen daar vervolgens vrolijk achter aan.


    31 juli 2006 om 07:34
    Paul van Veenendaal

    Overigens denk ik dat MySpace wel eens voet aan de grond kan krijgen in Nederland ten koste van Hyves.

    1. Hyves heeft nu meer dan 2.000.000 leden, waarvan 1.000.000 leden niet uit Nederland komen, maar uit Zuid-Amerika. MSN heeft 5 miljoen Nederlanders die een MSN account hebben, dus er zijn 4 miljoen Nederlanders die nog geen Hyves account hebben.

    2. Hyves biedt beperkingen aan gebruikers. Zo kunnen Hyvers maar 350 vrienden hebben, terwijl MySpace geen limiet heeft. Voor 100 extra vrienden op Hyves moet betaald worden. Ook is het mogelijk dat een aantal populaire Hyvers overstapen naar MySpace, en zo vrienden meetrekken. Tevens is de limiet van 350 vrienden een belemmering voor populaire hyvers, immers zo kan een Tila Tequila of Christine Dolce nooit ontdekt worden. Overigens hebben BN’ers zoals Herman, Bos en Balkenende geen limieten.

    3. Door de aanwezigheid van MySpace in 12 Europese leden, wordt het vriendennetwerk aantrekkelijk voor adverteerders/multinationals om bijv. films te promoten in Europa of Europese campagnes op te zetten.

    4. MySpace heeft extra features zoals een embedded musicplayer en videoplayer op de account. Hierdoor zie je dat steeds meer artiesten, zelfs Nederlandse! kiezen voor MySpace ipv Hyves. Zelfs Tiesto promoot z’n nieuwste plaat “He’s a pirate” op z’n MySpace account. Social networks kunnen hierdoor ook extra inkomsten gegenereren door bijv. verkoop van ringtones, het toevoegen van trailers op hun account en inkomsten uit een eigen platenlabel zoals MySpace Records genereren.


    31 juli 2006 om 09:30
    Roos Simons

    Zijn er al bedrijven die een eigen Hyve hebben en daar ook werkelijk reclame maken of marketing onderzoek doen zoals Disney dat bij Myspace doet? Ik schrijf mijn scriptie over de waarde van merkcommunicatie binnen Hyves met het oog op bedrijven en adolescenten. Heeft iemand tips? Relevante artikelen? Ideeen voor een concrete onderzoeksvraag?


    10 mei 2007 om 08:36
    Esmeralda

    Desondanks kunnen de gemeenschappelijke bedrijven hyves een bedrijf ook tegen werken. Doordat collega’s onderling bedrijfsinformatie uitwisselen door middel van “krabbels” komt interne bedrijfsinformatie op straat te liggen. Dit brengt voor sollicitanten weer een voordeel met zich mee. Zo kunnen zij hiervan profiteren in bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek…


    10 mei 2007 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!