Vrouwen vallen voor Jochem de Bruin

3 augustus 2006, 13:30

Vrouwen irriteren zich mateloos aan goedkope leenadvertenties. Maar Jochem de Bruin zien ze wel zitten. Deze reclamemakende bankmedewerker van de Rabobank scoort erg goed bij ze.

Vrouwen willen financiële reclame die eerlijk is, emotie heeft en waarin ze zich kunnen herkennen. Maar liefst zeven op de tien vrouwen vinden financiële reclame niet eerlijk genoeg. Dit zijn opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek Vrouwen en Financiën, een onderzoek dat ingaat op de manier waarop financiële dienstverleners reclame richting vrouwen kunnen optimaliseren. In samenwerking met onderzoeksbureau Veldkamp heeft Sanoma, uitgever van onder meer de vrouwenbladen Libelle, Margriet, Viva en Flair, een onderzoek gedaan onder 795 vrouwen tussen de 18 en 65 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat financiële beslissingen in het gezin in samenspraak en met evenveel invloed van beide partners worden genomen. Vrouwen vormen dus voor financiële aanbieders een zeer belangrijke doelgroep. Bijna de helft van de vrouwen vindt echter dat financiële dienstverleners er teveel vanuit gaan dat mannen de financiële beslissingen nemen.

Onvoldoende aangesproken

Vrouwen voelen zich dan ook onvoldoende aangesproken door financiële reclame. Slechts drie procent van de vrouwen vindt reclame-uitingen van financiële adverteerders aansprekend. Daarnaast vindt zo’n zeven op de tien vrouwen financiële reclame niet eerlijk genoeg. Vooral reclame over leningen ondervindt veel weerstand. Wanneer gevraagd wordt wat de belangrijkste aspecten zijn als het gaat om financiële reclame torent eerlijkheid uit boven criteria als het wijzen op risico’s en het bieden van zowel voordeel als duidelijke voorwaarden.

Combinatie van gevoel en verstand

Ondanks dat veel vrouwen menen dat financiële reclame niet aanspreekt of zelfs niet eerlijk is, is het wel degelijk mogelijk vrouwen aan te trekken met financiële reclame. Reclame die eerlijk en integer is en emotie en herkenning oproept, maakt een grote kans op een positieve ontvangst onder vrouwen. De voornaamste uitdaging van financiële adverteerders lijkt niet zozeer vrouwen te overtuigen van het nut of belang van financiële keuzen, maar veel meer om ze op de juiste wijze aan te spreken en hen te interesseren voor een onderwerp dat vroeger vooral ‘mannelijk’ was. Financiële adverteerders moeten hierop inspelen door reclame te maken die een combinatie biedt van gevoel en verstand.

Gevoel en verstand, is dat niet wat mannen ook zoeken bij financiële adverteerders?

Bron: www.allesovervrouwen.nl

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    punkey

    En mannen vallen voor die chick van de Postbank reclame? Die trouwens “en passant” Jochem nog even lekker dist in de laatste speeddate commercial…


    3 augustus 2006 om 13:51
    mvkranenburg

    In het begin was deze reclame nog wel realistisch qua opzet. Maar het wordt nu een beetje flauw. Jochem die met zijn vader in the middle of nowhere in Frankrijk is. En toevallig komen daar de 2 engelse heren ook op het teras zitten? hmm niet echt creatief en geloofwaardig. Ben benieuwd wat de volgende ontmoeting wordt .. op een onbewoond eiland?


    4 augustus 2006 om 04:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!