50 Plus Beurs gaat voor de verleiding
De 50 Plus Beurs, met partners als Plus Magazine, Senior en Omroep MAX, heeft dit jaar het thema ‘verleidelijk’. De beurs wordt georganiseerd van 20 tot en met 24 september in de Jaarbeurs in Utrecht. De organisatie wil met het thema duidelijk maken dat 50 plussers nog verleidelijk, aantrekkelijk en uitdagend kunnen zijn. Dat laten ze zien met de Verleidelijke 50Plus Verkiezing. Het gaat daarbij niet alleen om het uiterlijk. Zij zijn op zoek naar de vrouw of man met de meest verleidelijke blik, met sex-appeal, die trots is op haar/zijn uitstraling en levenslust. Zelfbewustzijn, vitaliteit, levenservaring en persoonlijkheid, scoren hoger dan ‘rimpelvrij’ of ‘superslank’.
Naast deze ‘verleidelijke’ verkiezing probeert men met de website deelnemende plussers over te halen tot het spelen van spelletjes waarbij dagelijks prijzen kunnen worden gewonnen. Een aardig stukje interactiviteit.
Helemaal met je eens Gerrit-Jan. In mijn eerdere posts zet ik grote vraagtekens bij de term 50Plus. Ik vind het wel een goede zaak dat ze, ondanks de negatief geladen term 50 plus, toch willen benadrukken dat oud zijn en worden sexy, verleidelijk en aantrekkelijk kan zijn. Ze zijn mijns inziens in ieder geval op weg in de goede richting.
Heb jij een suggestie voor een alternatief op de benaming 50 plus?
Dat heet ontkenning 😉
Nee hoor, dat is van alle leeftijden en het merendeel van de mensen wil zich gewoon jong, actief etc. blijven voelen en dus vooral niet een ‘oudheids’stempel opgeplakt krijgen.
Zelfs mijn oma van 93 moppert dat ze tussen ‘al die oudjes’ zit in het verzorgingstehuis 😛
@Arjan, Een alternatieve fatsoenlijke benaming lukt nooit. Je zal terug moeten in denken naar de basis. Het verschil tussen ouderen en jongeren is voornamelijk ontstaan doordat ouderen “met pensioen” mogen “na een leven van hard werken”. Marketeers zijn daar op ingesprongen en proberen deze groep al een aantal jaren als groep te bewerken. Het is mijn vak niet maar ik hoor dat ze dat nauwelijks lukt.
En dat verwondert me niks. Je kunt wel specifieke producten aan ouderen verkopen maar zodra je die groep gaat aanspreken als groep, met zo’n rare leeftijdsgrens, dan haken de meeste af. Een stoel waar je makkelijk uit kunt opstaan, prima. Maar prijs em niet aan als een 50plus stoel want dan zit je als 50plusser mooi voor gek.
Goed punt Gerrit-Jan! Maar nu de vraag hoe je dan de doelgroep aanspreekt als je bijvoorbeeld een event zoals de 50 Plus Beurs wilt aanspreken in de media. Hoe zou je dat dan doen?
Marco, je vraagt mij een oplossing te bedenken voor de spagaat waar een dergelijk event zichzelf in heeft gebracht. Zij zijn degene die een scherpe tweedeling aanbrengen in de generaties 50min en 50plus; niet ik. Zij lossen het probleem dus maar zelf op.
Het is namelijk een verdeling waar ik geen enkele noodzaak voor zie.
Ik kan mij een beurs voorstellen met bedden voor lichamelijk sterke mensen en zwakkeren.
Ik kan mij een beurs voorstellen met reizen van “wild-water-varen” tot OAD busreizen.
Ik kan me ook een beurs voorstellen met medische hulp
Maar ik wil mijn fantasie niet gebruiken om mij een ouderenbeurs voor te stellen. Ontkenning? Misschien, maar juist door vast te houden aan die verdeling worden de verschillen in generaties opgeklopt.
Met genoegen zie ik dus marketeers kijken naar die aantrekkelijk rijke groep ouderen en er maar niet in slagen die ook echt te bereiken. En laten we dat maar mooi zo houden.
Wat dacht je ervan om de groep happy pensionado’s te noemen. De naam 50 plus is oubollig. Weliswaar een kreet niet in de nederlandse taal, maar moderne mensen (ook ouderen) zijn tegenwoordig wereldburgers.
Aangezien deze groep goed in de slappe was zittende burgers het hele jaar genegeerd wordt door bedrijven, reclamebureaus en marketingvogels valt een evenement als 50 plus beurs gewoon op, dat krijg je als je er zo’n uitzonderingssituatie van maakt.
Doseren is het toverwoord gewoon het hele jaar door in sterspots, reclame’s op internet, tijdschriften, kranten en brochures ouderen “op laten treden”, dan word het een tendens en niet een eenmalige, veel te beladen, jaarlijkse happening. Integreren……… want het leven houdt niet op bij veertig al krijg je wel sterk het vermoeden dat dit zo is bij het doorbladeren van een stapel kranten, tijdschriften, brochures en reclamefolders.
Misschien eens per reclambureau een “oudere yup” toevoegen om de doelgroep te bereiken,
marianne
@Bas. Het is geen uitzondering dat je alleen maar 70-jarigen hebt gezien. Dat heet aspiratieniveau. Iemand van 70 wil graag als 50+er gezien worden. Iemand van rond de 50 wil dit zeker niet!
Zo’n beurs zou ook niet vanuit doelgroep ingestoken moeten worden maar vanuit concrete behoeftes en dan trek je ook de bijbehorende doelgroep. 50+ers hebben uberhaupt geen tijd om door de week een beurs te bezoeken. Dan werken ze nog!
Ts
Ik wil graag reageren op de vraag van Arjan in’t Veld zaterdag 5 augustus 2006, 17:43
“Heb jij een suggestie voor een alternatief op de benaming 50 plus?”
Wij, King Arthur Groep, hebben daar iets voor bedacht.
Yoppie: Youthful Older Person, with Plenty of Interests en Experience.
King Arthur Groep introduceerde de naam Yoppie op de 50 plus beurs in 2007. Deze nieuwe naam voor senioren is bedacht als analoog op de doelgroepbenaming Yuppie. De T-Shirts met de tekst: “ik ben een Yuppie, bent u een Yoppie?” en “Ik ben een Yuppie, mijn oma is een Yoppie”, vielen zeer bij de bezoekers aan de beurs in de smaak.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!