Blijft eKudos een speeltje van een paar enthousiastelingen?
Op zoek naar een manier om voor mijn weblog wat extra traffic te genereren, maakte ik onlangs een profiel aan bij eKudos, de Nederlandse digg-kloon van Stillpoint Media waarover op Marketingfacts 15 mei 2006 werd bericht in mei dit jaar.
Bij mijn registratie bleek ik ‘kudoka’ nummer 353 te zijn, getuige mijn profielpagina. 353 mensen dus die in de gelegenheid zijn om berichten toe te voegen en eKudos te geven. Een deel van mijn toegevoegde berichten werd democratisch naar de voorpagina van eKudos gestemd. Op een dag levert mij dat op z’n best enkele tientallen unieke bezoekers op: prettig maar niet opwindend. Wel verbaas ik me erover hoe weinig er gestemd wordt en hoe weinig ‘kudos’ er nodig zijn om naar de voorpagina gepromoveerd te worden. Soms belandt een bericht al bovenaan met 5 of 6 kudos, vaak van hetzelfde groepje mensen.
Een vergelijking met het reusachtige digg is niet op zijn plaats, maar all met al wekt eKudos geen zeer bruisende indruk. Ongetwijfeld zal ook hier de regel gelden dat slechts een beperkt deel van de kudoka’s zorgt voor het grootste deel van de kudos (terzijde: in Amerika heeft deze vraag tot een verdieping van de toch al enorme kloof tussen linkse en rechtse bloggers geleid)
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met eKudos. Voldoet het aan een behoefte? Of ben ik echt de enige die geabonneerd is op de RSS-feed van de eKudos-berichten? Op de eKudos-weblog is het ook al stil sinds 29 juni dus misschien mogen we uit die hoek ook een update verwachten?
“ben ik echt de enige die geabonneerd is op de RSS-feed van de eKudos-berichten? “
Ah bent u dat.
De naam ‘eKudos’ lijkt me in Nederland ook alleen maar tot de verbeelding spreken bij een heel beperkt publiek. Weinig mensen die ik ken zouden dat snappen.
de website (ekudos.nl) ziet er niet goed uit met firefox!
Leuk initiatief, ik moet helaas toegeven dat ik deze site niet kende. Maar ik denk dat dit ook een algeheel probleem is voor algemene blogsites zoals ekudos: er zijn er teveel en men ziet door de blogs het bos niet meer. De extra feature dat gebruikers artikelen mogen raten is uitermate leuk, maar naar mijn inziens is dit voor mij geen doorslaggevende feature om een dergelijke site te gaan bezoeken. Daarnaast geeft een optie ‘best bekeken artikelen’ op een site zonder ratingsysteem ook al aan of eens artikel wel of niet interessant is.
Blogs werken volgens mij het beste als ze specialistisch zijn. Zo bezoek ik een blog voor mijn marketing interesses, een blog voor nieuws uit de fietsindustrie etc.. Deze geven mij meer informatie dan een algemene blogsite.
>> Wel verbaas ik me erover hoe weinig er gestemd wordt en hoe weinig ‘kudos’ er nodig zijn om naar de voorpagina gepromoveerd te worden.
Het aantal kudo’s dat nu nodig is om op de voorpagina te komen, is juist het probleem. Dat zijn er nu teveel. De berichtjes op de voorpagina rouleren te langzaam. Daardoor zijn berichten die als eerste op de voorpagina verschijnen soms al meer dan een dag oud. Oud nieuws dus, wat de site niet aantrekkelijk maakt voor nieuwsjunks.
@Alper Çugun
Wij denken dat dit geen probleem is. Mensen moeten de site waarderen door ‘de kwaliteit’, de naam is dan minder belangrijk vinden wij (zie: del.icio.us)
@canol
Er is inderdaad een bug bekend dat de text zo nu en dan verkeerd wordt uitgelijnd, dat moet nog worden verholpen (ondanks dat wij allemaal firefox gebruiken hier is deze er toch ingeslopen)
@tristan & Laurens L.
eKudos is geen blogsite maar een nieuwssite. Welwiswaar zijn een aantal artikelen afkomstig van blogs maar vooral van ‘het web’ in de breedste zin van het woord. Wat wij bovendien als ’toegevoegd’ ervaren op eKudos is het feit dat veel artikelen ook een langere nieuwswaarde hebben. Het is niet alleen vandaag actueel maar ook morgen of overmogen nog leuk of interessant.
Wat ik wel grappig vindt is, dat je je eigen nieuwsberichten aan een groot publiek kan laten zien, de naam kuddo moet ik wel aan wennen, (doet mij denken aan een kudde rendieren!)
Maar verder ben ik ook gisteren lid geworden dus ik ben benieuwd!
Sjaco
@ekudos designer
Wanneer ik me als lid wil registreren, lijkt het alsof het registratiescherm laden oneindig duurt; aangezien een groot vlak wit blijft (waar ik registratie velden verwcht); wat blijkt ik moet naar beneden scrollen; inlog is helemaal onder gepositioneerd.
Ik ga me ook eens registreren.
Het wachten is tot Digg gaat lokaliseren, dan wordt het pas echt interessant.
Hmmm, ik heb me blijkbaar ooit al aangemeld onder de naam marketingfacts maar kan nergens mijn wachtwoord terugvinden. Ook op de site geen mogelijkheid om mijn verloren wachtwoord op te vragen of heb ik wat gemist?
@tristan
Dit is een bekende bug die we deze week gaan oplossen.
@Marco Derksen
Ook dit is een punt waar we deze week naar gaan kijken. Om de drempel zo laag mogelijk te houden wordt bij registratie geen e-mail gevraagd. Hier wilden we ook mee aantonen dat het ons daar absoluut niet om gaat. Maar de situatie die je nu schetst is ook niet de bedoeling dus e-mail adres gaat een optioneel veld worden. Voor nu zou je even kunnen mailen en dan sturen we je een nieuw wachtwoord.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!