Smartphones en TV een logische combinatie?
Een klein jaar geleden voorspelden ingewijden uit de mobiele tv-markt dat televisie kijken via je mobiele telefoon niet lang meer op zich zou laten wachten. De internetgeneratie, destijds de belangrijkste doelgroep en tussen de 16 en 34 jaar, zou een dergelijke dienst snel in hun dagelijkse routine opnemen. Helaas moeten we vandaag de dag concluderen dat deze verwachting te opportuun was en vanwege al eerder besproken redenen niet is uitgekomen.
Persoonlijk heb ik steeds meer de indruk dat het mobiel TV kijken eerder gemeengoed zal worden door andere devices dan de alom bekende ‘smart’-foons. Zo wordt er bijvoorbeeld al enige tijd gespeculeerd over het bellen met je (video-)iPod door middel van de zogenaamde iPhone, al dan niet met beperkte belfuncties, wat sommigen onder ons overigens juist lijken te prefereren. Als je de upgrading van de bestaande iPod of mogelijke iPhone echter verder doortrekt, zal ook Apple op termijn haar gebruikers de mogelijkheid bieden om ‘anywhere’ en ‘anytime’ (video-)content te downloaden door bijvoorbeeld wifi/wimax-verbindingen. Hiermee komt de integratie met het medium televisie een stap dichterbij.
Een andere mogelijke kanshebber is een communicator als de Sony Mylo, die naast gamen, MP3-afluisteren, video- en internet-toepassingen, momenteel ook de mogelijkheid biedt om maar liefst drie uur te bellen via Skype. Aangezien ook hier de grens tussen (game-)console en (smart-)telefoon begint te vervagen en wifi hier standaard is geïntegreerd, zal het bekijken van televisiecontent op de Mylo op termijn ook een feature kunnen worden.
Een niet onbelangrijk aspect blijft natuurlijk dat je als gebruiker het liefst alle functionaliteiten in één apparaat verenigd wilt hebben, aangezien je anders een scala aan producten moet meenemen als je onderweg gaat. Hopelijk zorgen de diverse ‘mobiele tv’-experimenten en andere proefballonnen op dit gebied ervoor dat audiovisuele content de komende jaren via steeds meer apparaten en locaties (makkelijk) kan worden genuttigd. Mobiele TV heeft dan eveneens alle ingrediënten in zich om 1-op-1 communicatie en interactie mogelijk te maken, wat de gemiddelde marketeer zeker zal aanspreken.
De voorspellingen met betrekking tot tv op een mobiele device lijken elkaar soms tegen te spreken. Over de (on-) mogelijkheden van ‘TV op je mobiel’ wordt aanstaande 12 september gesproken op het Euroforum-congres. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.
Ronald,
Goede analyse, al geloof ik niet in het apparaat dat alles voor elk moment zal zijn, al is het maar omdat de industrie daar geen belang bij heeft. Een I-pod om mee te bellen, zit ik al lang op te wachten en die komt er ook. De halfslachtige variant van Motorola kan me niet bekoren.
Terug naar de analyse: mobiel TV kijken wordt volgens mij nooit hetzelfde als gewoon TV kijken. Om 2 redenen:
– gewoon TV kijken bestaat straks niet meer (we worden straks allemaal the audience of one);
– een klein mobiel device (al dan niet geënt op de huidige mobiele telefoon) nodigt niet uit tot langdurig kijken.
Dus komt er aparte of aangepaste content voor de mobiel (die is er al), tot het moment dat de videobril of visor-achtige apparaten mobiel kijken echt goed maken.
Blijft er nog 1 vraag open: waarom eindigt je post in een advertentie voor Euroforum?
hehehe maak beter wat nieuwe snufjes voor de psp da ding bestaat nog ma een jaar!!
Zie ook mijn eerder reactie Carl, ik heb nu zo’n onding waarmee het allemaal mogelijk is en ik ben er mee aan het spelen. Of het ook daadwerkelijk doorbreekt vraag ik me ook af; het is allemaal wel behelpen met die kleine toetsen en dat kleine schermpje.
Toch denk ik dat het wel kan groeien. Ik zie bij mijzelf en enkele vrienden dat bij langere reizen, bijvoorbeeld treinreizen, dergelijke entertainment wel gebruikt wordt. Maar niet alleen op de smartphone, ook op de PSP.
Alleen geen streaming video. Maar een film die je thuis al vanaf de computer op de memorycard zet. Zelf speel ik graag een spelletje op mijn smartphone tijdens reizen.
@gijsbregt: aangezien ik zelf naar dit congres ga uit (beroepsmatige-)interesse en me in dit kader ernstig begon af te vragen waarom dé mobiel vaak de telefoon is en niet andere devices als ipod, Mylo of een ander apparaat wat van oorsprong geen telefoon is.
@albert: klopt. Ik wilde me hierbij echter concentreren op relatief goedkope en momenteel aanwezige technieken als wifi en wimax. Al ben ik geen techneut… HSDPA is voor streaming media natuurlijk een goede stimulans. Maar het zal volgens mij wel even duren voordat het daadwerkelijk op je gemiddelde telefoon zit en je tegen een beetje normaal tarief er gebruik van kunt maken.
@carl: ik ben het met je eens dat video meer potentie heeft op een mobiel apparaat dan tv. En ja, dat TV as we know it de langste tijd heeft gehad idem. Unieke en onderscheidende content wordt hot. En dat betekent een hoop werk voor conceptontwikkelaars of gewone mensen die a la youtube leuke en onderhoudende input aanbieden.
@marco: dank voor je input over wifi/wimax op nu.nl. Had ik nog niet gezien.
@Sprint Nextel in de VS
Wimax wordt gebruikt om masten met elkaar te verbinden, niet om end-user-apparatuur aan te sturen.
@Wifi op je iPod
Verdiep je in stroomverbruik en je weet waarom het nu niet en voorlopig niet gaat werken. Ik heb een PSP getest via WiFi in combinatie met een experimentele digitale TV adapter en de accu van mijn PSP trok het geen 90 minuten, terwijl je normaal toch wel een mini DVD (UMD) van een uurtje of 2 kunt kijken. Geen optie dus (nog). De toenemende hoeveelheid exploderende telefoons en notebooks bewijzen tevens dat het einde van de compressiecyclus van de huidige generatie batterijen bereikt is.
@TV in je binnenzak
Voor een serieuze gebruikerservaring, zullen de schermen een stuk groter moeten worden (denk PSP) en dat maakt een apparaat direct te weinig handelbaar. Samsung heeft wel net een 640×480 mini LCD schermpje ontwikkeld, dus dat biedt mogelijkheden, maar denk ook hier weer aan stroomverbruik. Moeizame gevoelens…
Wees eerlijk, hoeveel mensen zie je digitale TV kijken op een notebook onderweg? Qua gebruikersgemak toch een ideaal platform: plenty stroom en serieuze schermen.
@HSDPA of UMTS Breedband (Vodafone label voor dezelfde techniek … marketing technisch beter dan HSDPA denk ik)
Praktijk, best case: down 1.7Mb, up 0,384kbps
UMTS
Praktijk, best case: down 0,384Kbps, up 0,64Kbps
10 keer zo snel is HSDPA dus in 2006 of 2007 zeker niet, maar het is wel een stap vooruit. Latency (‘vertraging’) gaat naar 100Ms, hetgeen het zowaar leuk maakt voor VOIP diensten als onze vrienden van de telecomboys dat mogelijk maken met hun firewalls (VOIP = gratis bellen, NOT dus).
Dat HSDPA in de toekomst naar 3.4/3.6 of 7.2Mb gaat staat vast, maar niet binnen 18 maanden en laten we het dan ook niet over landelijke dekking hebben. Die is er de komende 2 jaar zeker qua gebruik niet. Neemt niet weg dat de Vodafone tests in de Randstad echt een geweldige gebruikerservaring geven.
@roy: Je stipt inderdaad belangrijke issues aan die zeer bepalend zullen zijn voor de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied. Dank voor je bijdrage.
Ronald,
De belangrijkste reden dat mobiele televisie er gaat komen tussen 2007 en 2011 komt doordat er drie grote bedrijfssectoren belang bij hebben; de mobiele sector, de audiovisuele mediasector en tot slot als allerbelangrijkste de adverteerders. Zij zien in de “mobiele computer” een belangrijk instrument om te kunnen blijven communiceren met een voor hen steeds lastigere bereikbare doelgroep van jong werkende klanten.
Het is irrelevant om te vragen of men nu wél of niet geïnteresseerd is in televisie op een mobiel device. Zo kan ik mij, de eerste onderzoeken nog herinneren waar werd gevraagd naar de belangstelling voor mobiel bellen. (Ja zo lang loop ik al mee in de mobiele sector:)) Het overwegende antwoord was: “Nee geen interesse want ik heb thuis al telefoon en als ik onderweg wil bellen ga ik wel naar een telefooncel”. Elke markt wordt gemaakt, dat geldt ook voor de mobiele televisiemarkt. Er is ontegenzeggelijk behoefte aan audiovisuele content voor onderweg, daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar het eclatante succes van de video I-Pod. Ik geef je gelijk dat al langer wordt geroepen dat televisie mobiel wordt, maar timing is het meest gecompliceerder obstakel voor een succesvolle introductie van nieuwe diensten. En 2005 was inderdaad te prematuur. Maar we gaan écht massaal mobiel televisie kijken en dat gaat beginnen na de zomer van 2007. Schrijf dan nog maar eens iets…
Groeten,
Rick
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!