Interactive Marketing Channels to Watch in 2006

14 augustus 2006, 12:11

Interactive Marketing Channels to Watch in 2006

iMedia Connection heeft een aantal cijfers op een rijtje gezet waaruit blijkt dat e-mail marketing veruit het meest populaire instrument is onder interactieve marketeers. Maar liefst 93 procent van de ondervraagden maakt op dit moment gebruik van e-mail marketing (zie figuur).

Samen met zoekmachine marketing behoort e-mail marketing tot de bewezen instrumenten. Behavioral en contextual advertising zijn instrumenten die de moeite waard zijn om te onderzoeken terwijl weblogs en RSS zich nog in de experimentele fase bevinden. Dit laatste geldt overigens ook voor mobile marketing en advergaming (of in-game advertsing).

De meeste cijfers uit het artikel zijn afkomstig uit het rapport ‘Interactive Marketing Channels to Watch in 2006’ dat eerder dit jaar werd gepubliceerd door Forrester Research. Leden van Marketingfacts kunnen het rapport hier als pdf-document downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    David

    Neem aan dat het hier vooral gaat om emailmarketing op eigen bestanden? Heb zelf sterk de indruk dat met name de externe bestanden steeds minder effectief worden (openingsrates blijven dalen en daarmee de respons). Natuurlijk zijn er altijd nog externe goudmijntjes te vinden maar emailmarketing is vooral effectief volgens mij door een rechtstreekse relatie tussen ontvanger en verzender.


    14 augustus 2006 om 12:44
    Kasper Katje

    Die verminderde effectiviteit is ook logisch David want hoeveel mensen willen nu een lening voorgeschoteld krijgen door Veronica bijv.? De relatie tussen verzender, boodschap en ontvanger zijn vaak ver te zoeken bij het extern laten beheren van je bestanden.


    14 augustus 2006 om 13:12
    daniel@clickvalue.nl

    Volgens mij kun je deze cijfers niet generaliseren naar Nederland.

    Deze percentages gelden voor een panel van mensen die Forrester kan enqueteren voor dit soort onderzoek. De meeste panelleden zijn Amerikanen. Uit deze resultaten krijg je de indruk dat de markt voor Search en Mail niet veel groei meer zal vertonen. Iedereen doet het immers al.

    Het rapport dat is bijgevoegd is interessant als het gaat om weerstanden tegen investeren in de overige vormen. De voornaamste weerstand is het ontbreken van internal support. Op management niveau vindt men al die interactieve methoden nog niet duidelijk. Daarom komt er geen budget voor. In Nederland zie ik dat nog vaak voor Search en Mail.

    Wat is de beste manier om senior management te overtuigen? Heeft iemand voorbeelden hoe dat is aangepakt?


    14 augustus 2006 om 13:54
    daniel@clickvalue.nl

    Reinout heeft een punt. In Nederland gaat dit kwartaal 36M naar search en 34M naar Banners. IAB en Forrester zijn misschien niet helemaal te vergelijken. Hoewel het bericht van Forrester niet over budgetten, maar over activiteiten. Het geeft echter wel te denken.

    Verder vraag ik me af waar ik de banners kan plaatsen in het Forrester schema? Als je het mij vraagt staan ze er niet tussen:)


    14 augustus 2006 om 14:16
    media

    Het IAB-bericht en het Forrester-onderzoek zijn inderdaad niet met elkaar te vergelijken. In het eerste zijn de bestedingen per instrument gerapporteerd waarbij de opmerking dat er nog steeds partijen zijn (denk bijv. aan Google) die geen cijfers aanleveren en daardoor het plaatje niet compleet is. Forrester heeft interactieve marketeers gevraagd welke instrumenten ze gebruiken; er is niet gevraagd naar de bestedingen.

    Daniel, banners staan er wel degelijk in maar zijn opgesplitst in behavioral en contextual advertising en rich media display ads. Ze zijn inderdaad wel vergeten de traditionele display ads (zeg maar de ouderwetse banners) mee te nemen.


    14 augustus 2006 om 14:24
    Kasper Katje

    En dan nemen we de prijs per eenheid van een bepaald instrument ook nog niet mee, 1 email is over het algemeen goedkoper dan 1 bannerclick etc.


    14 augustus 2006 om 15:15
    Paul A

    In Amerika laten verschillende onderzoeken zien dat de marketeer liever investeert in de linkerkant (Search Engine Advertising) van Google dan aan de rechterkant (Search Engine Advertising). Howel het channel Seach blijft, is de aanpak (binnen F500) wezenlijk anders. Zou interessant zijn geweest indien dit onderscheid ook nog zou zijn terug te zien…


    15 augustus 2006 om 05:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!