Opleiding(en) interactieve marketing
Het is alweer een paar maanden geleden dat ik in een opwelling aanbood om gratis gastcolleges te geven aan HBO’s en Universiteiten. Het aantal reacties was overweldigend en heeft geresulteerd in een aantal initiatieven (waarover binnenkort meer).
Eén van de mensen die me destijds benaderde was Robert Smit van Mediaflex Job Support. Dit bureau start binnenkort, in samenwerking met een aantal ervaren mensen uit het vak, de Interactive Course. De cursus bestaat uit 11 praktijkgerichte workshops met als doel deelnemers kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden op het gebied van interactieve marketing. Hoe staat het ervoor, wat is er mogelijk en waar gaan we naartoe? Sprekers zijn o.a. Sander van der Blonk (Rapid Sugar), Martin de Boer (ABN AMRO), Marcel Molenaar (HotSMS), Yan Stuyf Roncal (Google), Jasper Lamers (WebAds), Igor Beuker (LaComunidad) en Ido Kramer (Talpa). Zelf ben ik als coach betrokken bij deze cursus en zal ik ook alle cursusdagen aanwezig zijn.
Als je meer informatie wilt over deze cursus, kijk dan op mediaflex.nl of neem contact op met Diana Venekamp.
Beste Marco,
Een leuk initiatief. Ik kan me voorstellen dat je het leuk vind om als coach betrokken te zijn betrokken te zijn bij een vakinhoudelijke cursus. Ik hoop dat je cursisten je prikkelende vragen zullen stellen. Misschien dat je door deze vragen zelf ook moet nadenken waardoor er op sommige momenten een bewustwordingsproces op gang kan komen ten aanzien van thema’s waarop je dit niet van tevoren had verwacht.
Helaas kan ik niet komen op de BQQ.
Goed weekend,
Arnoud
Leuk om te zien dat de reactie van toen tot een concrete training heeft geleid. Benieuwd wat er nog meer in petto is qua initiatieven!
Het aardige van de mensen die destijds bij elkaar zijn gekomen (studenten, docenten en mensen uit de bureauwereld) allemaal al op de één of andere manier met het onderwerp bezig waren. Ook mediaflex was volgens mij destijds al aan het nadenken over deze cursus. De bijeenkomst en de nieuwe contacten hebben het wellicht verder vormgegeven maar daar kan Robert wellicht meer over zeggen.
En zo wordt marketingfacts.nl steeds vaker het podium voor de deelnemende redactieleden om hun eigen snabbelwerkzaamheden te promoten. Meteen een fijn stukje bereik. Dat gaat op de lange duur bezoekers kosten.
@W. Rigter: Dat is ook één van de doelstellingen van Marketingfacts. Community voor en door interactieve marketeers die elkaar informeren over hun eigen werkzaamheden en wat ze is opgevallen in de media. Dat niet-marketeers daar wellicht moeite mee hebben is een risico die ik bereid ben om te nemen. Doelstelling is immers niet een zo hooge bereik (om bijv. niet-relevante advertenties te verkopen).
@ W.Righter. Ik ben het niet met je eens. Ik vind het juist een erg interessant proces. Mijns inziens een mooi gevolg van de interactiviteit die op Marketingfacts veelvuldig plaatsvindt. De gedachten van de één, roepen weer gedachten bij anderen op. Het is een wisselwerking. Hierdoor kunnen er mooie dingen ontstaan.
Arnoud
Ja, het is juist een bevestiging dat gedachte achter dit weblog werkt en dus haar vruchten afwerpt en niet alleen binnen de branche maar nu dus ook duidelijk buiten de branche (online) marketing in de kijker zet.
Mooi initatief en mooi resultaat Marco!
@W. Rigter
Wat een onconstructieve reactie. Wat zou jij dan willen?
Voor mij is Marketingfacts een netwerk voor en door professionals. Het feit dat mensen hier over en rondom hun diensten praten is allereerst leerzaam en daarnaast heeft het een promotiewerking. Dit is vrij transparant en daarom is het een beetje raar om daar bezwaar tegen te maken. Het feit dat jij dit afdoet als schnabbelwerkzaamheden vind ik smakeloos. Voor mij en de meeste bloggers die ik tot nu toe heb ontmoet zijn het niet bepaald schnabbels. Het gaat gewoon om ons werk.
@Arnoud
We hopen inderdaad dat de deelnemers de coach en gastsprekers weten te prikkelen. Na de presentatie volgt een case die besproken wordt waardoor een wisselwerking tot stand moet komen.
@Marco
Het klopt dat heel veel partijen individueel bezig waren en zijn om workshops/trainingen te geven. Waar het vaak aan ontbreekt is de tijd om zoiets tot uitvoer te brengen. Het coördineren van dit traject sluit goed aan op onze dienstverlening. Wij kennen de interactieve partijen en weten de deelnemers te bereiken.
@Richter
Net als Arnoud vind ik dat je hier te kort door de bocht gaat. De opkomst van workshops en gastcolleges binnen Interactieve Marketing geeft aan dat er veel behoefte is om de ontwikkelingen en mogelijkheden binnen de branche te volgen.
Robert
Ben blij om te lezen dat de meesten er net zo over denken als ik!
Mensen, komop! Marketingfacts biedt doorgaans heel aardige informatie, dankzij een aantal goede redacteuren die echt iets te melden hebben. Daar hoor je mij dan ook niet over (want wat zou ik hier anders te zoeken hebben?). Mijn kritiek heeft betrekking tot het vermengen van reclame en informatieblokken. Dit vervuilt de site (en ieders rss-feed). Bovendien staat er inmiddels een prominent blok te knipperen op de homepage over hetzelfde onderwerp. Hier wordt blijkbaar niet naar verwachting op geklikt?
Natuurlijk begrijp ik het principe van kruisbestuiving, maar het gaat er juist om hier zuiver mee om te gaan. That’s all.
Nou, nou, heren marketeers…Lange tenen?
W. Rigter heeft wel een punt, vind ik. Dat een genereus aanbod om gratis gastcolleges te geven in een heuse opdracht resulteert is natuurlijk verheugend, maar het stukje is zonder meer reclame voor de cursus te noemen. In combinatie met een ad-banner voor dezelfde cursus wordt de grens tussen reclame en een weblogpost wel wat vaag (er vanuit gaande dat Marco daar niet als vrijwilliger rondloopt).
Dat de kritische noot van een niet-marketeer zoveel verongelijktheid oplevert zegt mij overigens wel wat over het begrip dat marketeers hebben voor de gedachtengang van de consument 😉
Ach, als iedere andere relevante cursus even veel redactionele ruimte krijgt is het mij best.
Leuk initiatief & er is blijkbaar een markt voor dus goed getimed ook, maar echt onzin dat er geen alternatieven zijn.
Er worden inmiddels ook Master opleidingen aangeboden op dit terrein & op de MBA opleiding van HES Consultancy is er een keuzevak in deze richting te volgen. Mediaplaza laat zich volgens mij niet onbetuigd, Jay de Groot (INFO.nl) geeft ook les in dit soort vakken, net zoals Michael Klazema (Dymo), Bram Alkema (Leylines), Victor Knaap (MediaMonks)…. et cetera et cetera (en ikzelf 😉
Vergeet ik Indira Reynaert nog.
Marco: alleen als het een discussie op zou kunnen leveren 😉
Misschien wordt het tijd om hier eens een overzicht te maken van ALLE opleidingen en cursussen mbt interactieve marketing. Gratis spammen zeg maar!
Prima, laat ze maar komen die links!
Ben zelf al een tijd op zoek naar een goede (en voor een particulier) betaalbare cursus interactieve marketing, maar tot op heden nog niet gevonden. Het dichtst in de buurt komen Digitale Communicatie bij het NCOI en DM bij het SRM. Omdat ik de ideale cursus, totaal gewijd aan interactieve marketing, overweeg ik nu Marketing Communicatie-B te gaan doen. Dan maar ontwikkelen in de breedte en ondertussen MarketingFacts blijven lezen 🙂
Kijk, dat begint ergens op te lijken!
Arjan, heb je zelf deze studie gedaan? Mijn ervaring met HAN is dat ze het van de technische kant benaderen en niet vanuit marketing & communicatie. Maar wellicht dat iemand mij er iets meer over kan vertellen. Ben natuurlijk wel benieuwd wat er bij mij op de hoek wordt gedaan!
@ Marco en Marcel, ik studeer zelf ook Marketing Management, maar dan in Tilburg. Hiervoor heb ik aan de RU in Nijmegen Bedrijfscommunicatie gedaan. Universitaire studies hebben mijns inziens het interactieve aspect van communicatie nog lang niet in het vizier. En ook mijn universitaire communicatiestudie focust vooral op interculturele aspecten, globasilering en internationalisering, maar weinig of niet op interactieve communicatie of digitale media. HBO opleidingen benaderen alles meer uit praktische hoek en bekijken hoe digitale media in communicatie inzetbaar is. Universitaire opleidingen benaderen communicatie meer als een theoretisch begrip.
@Arjan: dank voor de aanvullende info!
@Marcel: mooi overzicht en inderdaad deze (of volgende?) week meer nieuws over nog een interessant initiatief!
Goed om te zien dat er een opkomst is van interactieve trainingen voor de startersmarkt. Gezien de schaarste van ervaren mensen binnen interactieve marketing is het goed is om een aantal stevige praktijkgerichte starters cursussen te hebben.
Vandaag in NRC next een artikel over nieuwe media opleidingen om met name creatieve ontwerpende studenten de mogelijkheden te bieden mee te gaan met de ontwikkeling van interactieve digitale media. Marco, weer bij jou in de buurt, ‘Information & interactive media design aan de ArtEZ Academie voor de beeldende kunsten in Arnhem’. Opvallend is dat de opleidingen voor aan kunstacademies worden onderwezen. De nadruk ligt hier op het ontwerpen en minder op communicatie.
Met de kunstacademi hier om de hoek hebben we in Arnhem aan creatieven geen gebrek. Jammer dat ze zo weinig kaas hebben gegeten van marketing & communicatie, anders had je er wellicht nog wat aan gehad ook 😉
Even zonder gekheid, er wordt in de regio steeds meer gedaan aan nieuwe media maar ze gaan mij daar of naar een te technische kant (zie ook mijn eerdere opmerking over HAN) of naar een te creatieve kant.
De publieke omroep heeft Nederland 4 en ook RTL vertelde gisteren in hun geweldige presentatie dat ze zich meer gaan richten op online strategie. Met RTL.NL richten op VOD en andere marketing concepten.
Maar als je als marketeer toch al interesse in dit gebied hebt is het wel verdomd moeilijk om jezelf bij te leren. Ben zelf ook op zoek naar een Post HBO of een Master op dit gebied. Elk idee is welkom?
Er is nu een officiele Post HBO Online marketing zie http://www.nextmarketeer.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!