Experience wordt belangrijker in Windows Vista

25 augustus 2006, 10:06

Windows XP is zo’n 5 jaar oud. Nog nooit duurde het zolang voordat er een nieuwe versie uitkwam, maar over een half jaar zou dit toch weer het geval zijn. Dan brengt Microsoft de opvolger van XP, Windows Vista op de markt. Vista moet de veiligheid van de pc vergroten, het werken met audio, video en foto’s voor de consument makkelijker maken en verkoop van pc-hardware weer doen aantrekken.

Vista kent ook een nieuwe interface. Het gaat niet alleen om uiterlijkheden maar ook om ergonomie en de vindbaarheid van bestanden en menukeuzes. Nu blijkt de leiding van het ontwerpteam van Vista bij een Nederlander te liggen namelijk Tjeerd Hoek. In de Electronische Eeuw van BNR sprak Tjeerd gisteren over wat de interface van Vista anders en vooral beter moet maken dan die van Windows XP.

Zo zou Vista duidelijker gaan maken of we op een dubieuze site surfen of niet. Op dit moment weet je niet of de site waarop je bent kwalijke bedoelingen heeft of niet. Het is alsof je in Los Angeles rijdt maar geen idee hebt of je in een criminele achterbuurt rijdt of niet. Vista gaat hier verbetering in brengen. Hopelijk helpt dit in de praktijk ook in de strijd tegen phishing.

Experience.

Naast het zorgen dat alles doet wat het doen moet functioneel gezien, moet het ontwerp ook zorgen voor een goede experience. Kortom naast de functionele aspecten is bij Vista ook nadrukkelijk gekeken naar het uiterlijk, design en het gevoel dat het pakket je in het gebruik geeft. “You can’t invest huge amounts of effort and resources in robustness, reliability, performance, and functionality without reflecting those same qualities in the way people experience the product…” is dan ook een quote van Tjeerd.

Die experience zit in hele kleine details, zoals hoe een venster zich sluit als je klikt op het kruisje rechtsboven, maar ook in transparante windows. Nu alleen hopen dat de aandacht voor functie en experience goed is verdeeld.

Het interview is bij BNR online te beluisteren. Prachtig om te horen dat een Nederlander met hoorbaar passie voor zijn vak, aan dit deel van Vista leiding geeft. Neem voor een preview van Vista een kijkje op seewindowsvista.com.

Iemand toevallig ervaring met de beta versie van Vista? Hoe is de experience?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    media

    Grappig, wist niet dat er een Nederlander bij betrokken was!

    Vwb Vista, ik hoorde laatst iemand in een interview zeggen dat Vista voor internet is wat Windows destijds voor de pc was. Ben erg benieuwd maar jeetje, wat heeft dit lang moeten duren!


    25 augustus 2006 om 10:43
    Rogier…

    Ik durf niet… ik heb XP nu eidelijk draaien zonder te veel problemen!


    25 augustus 2006 om 10:58
    Thijs Vieleers

    Alweer 2 jaar geleden heb ik Tjeerd ontmoet bij Microsoft in Redmond. Een fantastische experience voor ons — ikzelf met 2 collega’s van funda! We kregen toen écht een kijkje in de keuken met presentaties, prototypes, usability labs en natuurlijk gadgets 🙂 Ik vond het inderdaad ook grappig om te zien dat een paar Delftenaren (er werkten namelijk nog een paar kerels uit Delft) het UX design bedenken van Microsoft. Ik hoop voor Tjeerd dat Vista niet lang meer op zich laat wachten, want ik kan me herinneren dat zijn grootste frustratie toen al was dat projecten zo lang kunnen duren bij Microsoft…


    25 augustus 2006 om 11:20
    Waldo Smeets

    Is de aandacht voor Experience niet gewoon een algemene trend in de markt, waar andere bedrijven zich ook al lang op focusseren? (Thijs, ik verwijs even naar een ander bedrijfsbezoek dat je hebt gedaan 😉 )


    25 augustus 2006 om 11:47
    evroekel

    @Waldo: Let me guess, Adobe/Macromedia?


    25 augustus 2006 om 11:59
    Thijs Vieleers

    @ Waldo – Ik kan het alleen maar met je eens zijn, wij doen bij funda ook ons best, IMHO. Al vind ik wel dat er tegenwoordig in de web 2.0 wereld soms wat te nadrukkelijk naar wordt verwezen en soms ook verkeerd wordt begrepen, ux design is nl. NIET: aqua/glass-styling, hip kleurtje of super-sized font. En wat betreft dat ‘andere bedrijfsbezoek’ aan jouw werkgever Macromedia… dat was ook zeker inspirerend, waarvoor nogmaals dank 😉


    25 augustus 2006 om 12:02
    Waldo Smeets

    Onder andere (wel het bezoek van Thijs 😉 ), maar ook Adobe is daar niet uniek in. Volgens mij is het gewoon allemaal onderdeel van de Experience Economy, die je gelukkig ook steeds meer terug ziet komen in de technologie.


    25 augustus 2006 om 12:02
    Fred Zelders

    Ik begrijp de opwinding niet zo goed. Dat Microsoft nu ook aandacht aan ‘de experience’ gaat geven, DAT is bijzonder. Maar de rest van de wereld deed dat toch al lang?


    25 augustus 2006 om 12:07
    evroekel

    @Fred: Het feit dat in Vista nu experience ook van belang is in combinatie met feit dat een Nederlander (was nieuw voor mij) hier aan werkt als Group Design manager, vond ik voldoende om een posting te maken. Klopt dat iedereen het heeft over experience, ’t valt mij nog mee dat het woord ‘Apple’ nog niet is gevallen in de comments 😉


    25 augustus 2006 om 12:52
    Fred Zelders

    @Erik: Ik vond het bericht op MF.nl geheel op zijn plaats hoor!

    Het feit dat een NL-er de zo noodzakelijke en belangrijke wending bij MS mede invulling geeft is ook best iets om een beetje trots op te zijn. Dat was het punt niet.

    Wat mij verbaasde is dat MS zegt daar (nu pas!) oog voor te hebben en iets aan te gaan doen. Ik geloofde mijn eigen oren niet.

    Trouwens, ik moet bekennen dat ik even in de verleiding was om ‘Apple’ en ‘Mac’ te gebruiken maar heb daar van af gezien omdat dat meteen weer zoiets uit lokt van ‘O ja! Daar heb je ze weer’.


    25 augustus 2006 om 13:28
    René

    De experience… aha. Waar stond “XP” ook alweer voor?


    25 augustus 2006 om 21:54
    Fred Zelders

    René, Je slaat de spijker op zijn kop!

    Kijk. DAT bedoel ik 🙂


    26 augustus 2006 om 06:45
    Floris

    Jammer dat men daar nog een paar maanden extra ontwerp insteekt. Het eerst wat ik namelijk doe als ik XP installeer is alle rotzooi en kleurtjes uitzetten. Terug naar windows 2000 startmenu, kleurenschema, taakbalk en achtergrond. Ik hoop ook van harte dat dit in Vista nog mogelijk zal zijn 😉


    27 augustus 2006 om 07:47
    Peter Kentie

    Tijdens de afgelopen Apple developers conferentie in augustus presenteerde Apple de sneak preview voor haar nieuwe besturingsysteem OS X versie Leopard onder de noemer ‘Vista 2.0’. Ik zal hier geen polemiek starten over de invloed die Apple op het denken en handelen bij Microsoft heeft. Wel wil ik de aandacht vestigen op het feit dat Apple ook een Nederlander aan de top heeft bij het team dat het besturingssysteem ontwikkeld: Bas Ording.

    Hij is verantwoordelijk is voor een groot deel van de user interface en experience design van OS X. Op een bijeenkomst van Doors of Perception in Amsterdam in november 1998 heb ik Bas, een virtuoso interface designer, zien optreden met zijn interface demo’s en ik was diep onder de indruk. Bas is afkomstig van de HKU en werkte toen al bij Apple, rechtstreeks onder Steve Jobs en samen met Jonathan Ive. Apple OS X draagt dus een Nederlandse signatuur en een flink aantal patenten op UX-gebied staan op zijn naam, zoals de Dock en de bijbehorende dynamische effecten.


    27 augustus 2006 om 08:05
    evroekel

    @Peter: Verrek dus ook aan de zijde van Apple een Nederlander op dit vlak. Zijn de opleiding op dit vlak bij ons van zo’n hoog niveau of is het puur toeval?


    27 augustus 2006 om 11:17
    Alex

    ..ben erg benieuwd naar Vista (zeker naar de prijzen/varianten/hardwarespecs)


    27 augustus 2006 om 13:47
    ErwinVanLun

    @Allemaal: het feit dat Microsoft minder nadruk geeft op nieuwe functies en juist meer op de beleving is dat er minder functies bijkomen maar de interface steeds meer gaat lijken op de echte wereld, op de fysieke wereld. Vol beeld en geluid. Een wereld waarin je ervaringen opdoet.

    @Waldo: “gewoon allemaal onderdeel van de Experience Economy”. Precies dat dus.

    Op zich dus geen groot nieuws, het is gewoon een onderdeel van de media-evolutie, maar omdat Microsoft dit nu roept, is er gewoon veel aand8 voor. Als Google iets doet, is er ook veel aandacht. Als KPN iets doet idemdito. Het HogeBomen effect.

    Vista is dus gewoon (zoals alles) een tussenstap naar iets groters.

    In de volgende stap wordt deze virtuele ervaring uitgesmeerd over meerdere beeldschermen. We worden dan door elk beeldscherm herkent en de beleving loopt ons achterna, loopt met ons mee. Met audio hebben we bvb in de auto een telefoongesprek of luisteren naar muziek; lopen we de auto uit, gaat de muziek of het gesprek door via een oordopje; als we het huis binnenkomen speelt daar dezelfde muziek (totdat we ons personal music brand vragen iets anders te stoppen) . Voor beeld geldt idemdito en vaak op meerdere schermen tegelijkertijd: via een zuil op het station, via het mobiel in de trein en bus, en thuis op ’tv’ of alle andere beeldschermen in huis en daarna als we willen in de slaapkamer.

    De belevenis zit dan niet meer in een kastje maar het scherm is een venster (Window!) naar één virtuele wereld die voor ons is gepesonaliseerd. Dit zijn de stapjes die Microsoft zet, en Vista is een stapje in die richting.


    28 augustus 2006 om 11:53
    Roel

    Nou ik hep Windows Vista Ultimate beta 2 x64 een tijdje geleden geinstalleerd op mijn AMD Athlon64 3000+.

    Nou tis echt een fantastische windows versie!

    Het is onzin dat alleen de experience geld bij vista: In de vier weken dat ik nu volop werk heb ik NOG NOOIT EEN VASTLOPER GEHAD!!! Dat is echt ideaal, al sta je er niet bij stil. Op het moment dat een crash wordt voorkomen verscijnt alleen een paar seconden “This program has stopped working. Looking for a solution for the problem …” en dan ist alweer klaar! En tis ook handig dat je alle ‘gevaarlijke’ functies, zoals het veranderen van passwords, het opstarten van de antivirus-configuratie, en het (de-)installeren van een programma etc. kunt beveiligen met een wachtwoord! Zodat mijn onhandige gezinsleden nooit meer met hun tengels mijn computer mollen!

    Maar de experience maakt het voor mij ook wel compleet 🙂

    (stom inderdaad dat xp al voor experience stond, maar dat vista daar pas serieus op ingaat, xp was tenslotte eigenlijk gewoon windows 2000 met wat extra’s die de boel langzamer laten gaan :P:P

    overigens, jammer dat pas half 2007 alle programma’s voor vista x64 uitkomen, ik zit hier nu met avast antivirus, msn messenger en microsoft office 2003 en de rest werkt niet … (voor vista 32-bit versie doen de meeste xp-programma’s het gelukkig wel)


    1 september 2006 om 17:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!