Zoekmachinemarketing kan goedkoper en effectiever

28 augustus 2006, 09:42

Zoekmachinemarketing kan goedkoper en effectieverMarketingonline.nl meldt vandaag dat zoekmachinemarketing goedkoper en effectiever kan wanneer je minder adverteert op dagen dat je sitebezoek laag is (huh?), en meer op dagen waarop je de hoogste conversieratio meet (logisch). Het verwijst daarbij naar Ad Scheduling dat Google Adwords sinds juni aanbiedt. Hiermee kunnen adverteerders zelf kiezen op welk(e) moment(en) de advertenties moeten worden getoond.

Aanvullend op Ad Scheduling is het trendgestuurde biedingssysteem voor Google Adwords dat recentelijk door Onetomarket in Nederland is geintroduceerd. In dit geval zal de keuze van plaatsing (tijd, tarief) worden geoptimaliseerd op basis van historische gegevens. Ik heb inmiddels de documentatie doorgelezen en heb gesproken met Onetomarket over dit nieuwe systeem. Absoluut een interessante ontwikkeling waarin ik geloof. Alleen jammer dat het voor de buitenstaander een blackbox blijft zodat je niet weet waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Onetomarket wil (voorlopig) nog niet aangeven wie de leverancier is van het systeem en ik ben op mijn zoektocht nog niet veel verder gekomen dan dat het waarschijnlijk gaat om een op neurale netwerken gebaseerd systeem. Iemand al meer informatie?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    wilbert

    Ik zou ook wel willen weten waarom je minder moet adverteren op dagen dat je sitebezoek laag is…

    Ik geloof ook wel in bidmanagement systemen, maar hoofdzakelijk voor het omlaag brengen van de beheerskosten. Zonder (intensieve) aansturing van een goede en ervaren marketeer is de kans groot dat er verkeerde keuzes gemaakt worden. Hierin is overleg met de klanten en onderzoek onder zijn klanten bepalend. Zeker voor bepaalde markten is het veel voorkomend dat men zich overdag (vaak bij de werkgever) orienteerd en vervolgens thuis na overleg met partner of andere beslisser(s) overgaat tot conversie. Een misslag door de budgetten te verschuiven naar het weekend is dan snel gemaakt.

    Vooralsnog zijn dit soort systemen naar mijn ervaring vooral goede verkoopargumenten voor degenen die ze gebruiken. Maar zoals aangegeven kan ik me een besparing in beheer wel goed voorstellen.


    28 augustus 2006 om 11:09
    noInternet

    Ik vind het een artikel dat wel erg kort door de bocht is, zoals Wilbert ook al aangeeft is het proces voor een lead vaak wat langer dan alleen het moment waarop de conversie gemeten is.

    Om budgetten een dag stop te zetten om het de volgende dagen weer extra uit te geven lijkt me niet altijd de beste oplossing.


    28 augustus 2006 om 11:36
    Nico

    Trendanalyse en neurale netwerken klinken inderdaad erg interessant, maar zijn kosten per klik niet slechts een deel van de vergelijking? En ging het niet om conversie en -belangrijker nog- kosten per conversie? Ik lees in de beschrijving geen terugkoppeling van de gemeten conversieresultaten naar de biedingen maar vooral een kostenfocus. En zo zijn we weer terug bij af: veel traffic voor weinig.

    Maar trendy is het zeker.


    28 augustus 2006 om 15:11
    Kees

    Beste Nico,

    Je hebt gelijk dat trend analyse niet alleen interessant is om tot een lagere cpc te kunnen komen maar ook om je conversie te verbeteren. Daarin gaat Admax juist verder!

    Onetomarket koppelt de conversie data uit een campagne aan Admax biedings software. Hierdoor zijn we in staat om campagnes automatisch op basis van conversie te optimaliseren. Het effect is een verlaging van de Cost per Booking (CPB) in campagnes met 20 ot wel 40%.


    28 augustus 2006 om 18:55
    Gerben

    @Kees,

    Die desbetreffende Adwords campagne, is die dan op inhoud, keywords, keyword insert, bestemmingspagina, etc, etc….

    (dus de basis elementen) al geoptimaliseerd!?

    Dus kort door de bocht. Die besparing komt ALLEEN voort uit het feit dat je alleen nog een extra dimensie (CPB) toevoegd?

    Of heb je de campagne zelf ook nog wat aangescherpt?


    28 augustus 2006 om 19:42
    pvoogt

    Heb ook gesprek met OneToMarket over Admax gehad. Klonk goed, maar idd alleen bij reeds geoptimaliseerde campagnes. Het model maakt gebruik van historische gegevens, dus de campagne moet al een tijdje lopen. En werkt alleen bij campagnes vanaf 5000 euro per maand.

    Het is gebaseerd op de systemen die op de beurs worden gebruikt voor het aankopen van aandelen op het juiste moment.


    29 augustus 2006 om 09:31
    Frank

    Het zou mooi aangevuld kunnen worden met een intelligentie v.w.b. de boodschap. De vraag blijft nu of de gebruikte content optimaal is. Een multivariate tool zou bijvoorbeeld kunnen bepalen welke tekst (voor alle 5 onderdelen van een adword) de beste conversie geeft. Zo weet je zeker dat de conversie op dat gebied alvast optimaal is en dan ook nog tegen de beste prijs.

    Frank


    29 augustus 2006 om 15:39
    media

    Dank voor de update Wilbert!

    Heeft iemand wellicht een overzicht van de bidmanagementtools die op dit moment in de markt beschikbaar zijn?


    30 augustus 2006 om 04:16
    pvoogt

    En analyse tools… ?


    30 augustus 2006 om 05:29
    Peter Vos

    Beste Marko,

    Ik kan hierbij je anonieme tip ontkrachten. Zoals Onetomarket heeft gepubliceerd gaat het om een technologie die exclusief door Onetomarket wordt aangeboden. Het systeem gaat veel verder dan bidmanagement tools. Bedrijven met een lopende Adwords campagne van tenminste Euro 5000 per maand kunnen het systeem twee weken gratis uitproberen! De hieruit gerealiseerde resultaten spreken voor zich (20% kostenverlaging en 30% rendementsverbetering is ongeveer de ondergrens tot nu toe).

    Bidmanagement tools zijn heel arbeidsintensief voor grote campagnes. Je moet zelf je regels bedenken/opstellen en bijhouden voor campagnes. De belangrijkste vraag in iedere campagne is hoe kun je tegen zo laag mogelijke kosten een maximaal rendement behalen. Organisaties kunnen zoals gezegd zelf vrijblijvend ervaren hoe AdMax dit hen doet.


    30 augustus 2006 om 08:38
    Peter Vos

    Sorry, ik bedoelde natuurlijk Marco


    30 augustus 2006 om 10:03
    media

    Dank voor de update Peter; vond het ook al vreemd maar van jullie word ik (voorlopig) nog niet veel wijzer over wat het dan wel is 😉


    30 augustus 2006 om 11:18
    Peter Vos

    Op http://www.onetomarket.nl/admax staan een paar representatieve voorbeelden van campagnes en de behaalde verbeteringen. Deze zeggen naar mijn mening meer dan hoe AdMax precies werkt. Op dezelfde pagina is ook een Whitepaper te downloaden waarin meer staat over de werking van het systeem.


    30 augustus 2006 om 11:31
    media

    Peter, eens dat de cases (meer dan) interessant zijn. Voor mij als wetenschapper van huis uit, is het ook interessant om te weten welke techniek wordt gebruikt omdat ik daarmee ook weet wat de valkuilen zijn. Als het bijv. is gebaseerd op niet lineaire technieken zoals neurale netwerken, dan is de analyse heel gevoelig voor situaties die afwijken van de patronen die zijn meegenomen in de leerfase.


    30 augustus 2006 om 11:39
    media

    Dank voor de link Paul, prima overzicht!


    31 augustus 2006 om 03:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!