ANMI lezing: Club China van de KLM succesvol van start

29 augustus 2006, 15:26

Op de eerste openbare avondlezing van de ANMI vertelt Kees van Mourik van OOIP een verhaal over Club China van KLM, the blue experience. Club China is een in mei van dit jaar gestarte zakelijke community voor Nederlanders die regelmatig naar China reizen en daar zaken doen. KLM hoopte met het faciliteren van een online community haar merkwaarden te versterken, de sales te verbeteren en wellicht andere omzet te genereren. Met de community moet de klant een permanente relatie met KLM krijgen, in plaats van een vliegende passant te zijn.

Het business model van de community is volgens van Mourik makkelijker rond te krijgen dan dat van een community als Hyves. Bij een zakelijke community hebben leden naar het schijnt geen enkel probleem met betalen voor het lidmaatschap en daarnaast hebben diverse bedrijven belangstelling om in contact te komen met de leden van de gemeenschap. KLM bepaalt wie als lid toe kunnen treden tot de gemeenschap. Een van de vereisten is een KLM Flying Blue lidmaatschap, daarnaast moet men zaken doen in China en iets toe te voegen hebben aan de gemeenschap. KLM monitort ook het gebruik dat leden van de site maken en vandaag (!) is het eerste lid verwijderd vanwege spam-achtige activiteiten. Op de site kun je een profiel bijhouden, aangeven wanneer je op welke lokatie bent en zien wanneer andere leden op specifieke lokaties zijn, en er zijn veel tips van andere gebruikers en de KLM zelf. De KLM heeft ook een via de site te bereiken betaalde China hulplijn.

Van Mourik haalt Marco Derksen aan om een verhaal over de verhouding tussen actieve deelnemers en lurkers kracht bij te zetten en aan te geven dat kritische massa enorm belangrijk is. Er worden jammer genoeg geen concrete cijfers gegeven, maar de respons op mailingen en andere activiteiten richting deze community zijn volgens van Mourik vele malen hoger dan de KLM gewend is en verwachtte. Naast de China community is er nu ook een golf community van start wat doet vermoeden dat de community ook in cijfers een succes is.

Uit het publiek komt nog de vraag wat leden wel en niet mogen in de community. Is het geoorloofd om bijvoorbeeld een andere vliegmaatschappij te promoten? Van Mourik geeft aan dat de KLM dapper is en veel ruimte geeft aan de gebruikers. Echte excessen worden naar zijn idee door de gemeenschap zelf afgestraft.

Naast van Mourik presenteert ook Raymond Spanjaard van Hyves. Meest opvallende melding uit zijn verhaal, dat voor het overige hier wel bekend is, Balkenende is Bos in aantal vrienden voorbijgestreefd…

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Kon er helaas niet bij zijn vanavond in Amsterdam (volgend jaar ANMI maar in Arnhem doen?), had graag de presentaties bijgewoond.

    Hoorde enkele maanden geleden voor het eerst over Club China en was eigenlijk direct enthousiast. Basisgedachte is dat mensen die regelmatig China bezoeken (en derhalve in ieder geval één gemeenschappelijke interesse hebben), lid kunnen worden van deze zakelijke community. Sterk concept dat ook potentie heeft voor andere doelgroepen.

    Dank voor de update Antoinette!


    29 augustus 2006 om 17:08
    ronald ter voert

    @ant: dus jij was degene met de laptop op je schoot?;-)

    Ik vond het een leuke en onderhoudende sessie. Een goed initiatief van ANMI.

    Morgenavond gaat het over IPTV. Een aanrader lijkt me gezien vanavond.


    29 augustus 2006 om 17:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!