Understanding branded emotions

5 september 2006, 20:04

Understanding branded emotionsPer 1 september jongstleden heeft Endemol Nederland een speciale business unit ingericht welke zich bezig gaat houden met het ontwikkelen, produceren en vermarkten van branded content waarbij de marketing- en communicatiedoelstellingen van de adverteerder/partner centraal staan. Niet zo heel opmerkelijk deze move omdat Endemol de allereerste non-spot spruiten in hun meest oorspronkelijke vorm zoals ‘Koffietijd’ en ‘De Vijf Uur Show’ heeft gebaard en dus al veel affiniteit met het onderwerp mag claimen. Ook de door Endemol geproduceerde megasoap GTST is al jaren het domein voor sneaky adverteerders en exhibitionistische merken.

Endemol kiest echter meer dan voorheen voor een laboratoriumaanpak onder leiding van huiscoryfeeën Rob van der Vleugel en Annette de Vries. Beide hebben veel ervaring met het fenomeen gesponsorde programma’s met titels als ‘Life & Cooking’ en ‘Looking Good’, maar ook de ‘TV Makelaar’ en ‘Yacht Vision’. CEO Dick van der Graaf van Endemol denkt dat adverteerders door de opkomst van digitale media en de voortgaande fragmentatie in het aanbod van televisiecontent verder op zoek gaan naar nieuwe, inventieve manieren om hun doelgroep te bereiken. Deze trend is voor Endemol aanleiding nog meer aandacht te geven aan het fenomeen branded content.

Het nieuwe laboratorium brengt de afdelingen Advertiser Funded Programming, Participatie TV en Sales ter incubatie samen. Endemol Lab werkt verder nauw samen met Licensing en Business Development. Binnen Licensing is de exploitatie van rechten ondergebracht. De afdeling Business Development richt zich op productontwikkeling, klantontwikkeling, maar heeft ook de strategie en marketing voor non-broadcast projecten in de portefeuille. Relatief nieuwe marktgebieden zoals IPTV, narrow- en mob-casting zijn inmiddels ook vaste waarden in de crossmedia-aanpak van Endemol.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Endemol zou eens moeten nadenken over een open source model waarbij het de input van de kijkers en adverteerders gaat meenenem in de ontwikkeling van nieuwe formats. Of wordt daar al mee gewerkt?


    5 september 2006 om 20:15
    venturo

    Yep Marco een van de 2006 + strategieen. Consumer generated formats…kan binnenkort meer over gepubliceert worden.


    5 september 2006 om 20:19
    Gijsbregt

    Wat ik me afvraag is of Endemol voor dit soort producties nog geïnteresseerd is in de rechten. Nu kan Endemol nog jaren teren op de rechten van GTST via allerlei platforms en zelfs golden-oldie themakanalen. Ik kan me niet voorstellen dat deze branded content bij Endemol blijft. De intellectuele eigendom komt bij de adverteerder. Hoe beschermt Endemol zijn “darlings”?


    6 september 2006 om 10:18
    venturo

    Dat is een interessante opmerking Gijsbregt. Ik denk dat de rechten afgekocht zijn en dat de (non-spot) content geheel aan Grundy en Endemol toebehoren.


    6 september 2006 om 10:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!